ervaring cilinder en krukas
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 mei 2020, 21:10
ervaring cilinder en krukas
Hoi,
Dit weekend ben ik begonnen aan mijn projectje. Ik heb een FS1 2RU gekocht met vastgelopen cilinder. Tijdens het weekend het blokje er van onder gehaald en opengehaald --> piston muurvast, vorige eigenaar had cilinderkop losgemaakt waardoor er water tot bij krukas gelopen is dus die is helemaal geroest .... Tijd voor wat nieuwe onderdelen dus (dichtingen, lagers, krukas, cilinder, drijfstang, ...).
De bedoeling de de fs1 wat sneller te laten lopen, nu ik toch heel de blok uit elkaar heb. Het is een 4 versnelling membraam blok.
Heeft er iemand ervaring met deze cilinder:
https://www.fs1shop.nl/cilinder-70cc-p- ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit in combinatie met deze krukas:
https://www.fs1shop.nl/krukas-high-spee ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nog aan het twijfelen om bovenstaande aan te schaffen of een 60cc athena of parmakit. Iemand een idee waar je deze 2 laatste nog kan kopen? Bij JMPB of Fs1 shop zijn ze niet beschikbaar zie ik op de site.
Dit weekend ben ik begonnen aan mijn projectje. Ik heb een FS1 2RU gekocht met vastgelopen cilinder. Tijdens het weekend het blokje er van onder gehaald en opengehaald --> piston muurvast, vorige eigenaar had cilinderkop losgemaakt waardoor er water tot bij krukas gelopen is dus die is helemaal geroest .... Tijd voor wat nieuwe onderdelen dus (dichtingen, lagers, krukas, cilinder, drijfstang, ...).
De bedoeling de de fs1 wat sneller te laten lopen, nu ik toch heel de blok uit elkaar heb. Het is een 4 versnelling membraam blok.
Heeft er iemand ervaring met deze cilinder:
https://www.fs1shop.nl/cilinder-70cc-p- ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit in combinatie met deze krukas:
https://www.fs1shop.nl/krukas-high-spee ... s7d3hcuuo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nog aan het twijfelen om bovenstaande aan te schaffen of een 60cc athena of parmakit. Iemand een idee waar je deze 2 laatste nog kan kopen? Bij JMPB of Fs1 shop zijn ze niet beschikbaar zie ik op de site.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: ervaring cilinder en krukas
Flutcilinder met vreselijke spoelpoorten. Pak een athena of boor desnoods een oude FS1 cilinder op naar 43mm. Kruk is volgens mij gewoon goed.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: ervaring cilinder en krukas
Voor Athena kijk bij Schaaf Heerenveen.
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00006503" onclick="window.open(this.href);return false;
Of iets minder snel: Aluminium F5B bij fs1parts.
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 70b69740c9" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00006503" onclick="window.open(this.href);return false;
Of iets minder snel: Aluminium F5B bij fs1parts.
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 70b69740c9" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: ervaring cilinder en krukas
Krukas is prima ja, die heb ik er ook ik zitten.
Ik zou m alleen bij jmpb.nl kopen, scheelt je 40 euro
Verder zou ik idd voor een aluminium AJH/Athena cilinder gaan
Ik zou m alleen bij jmpb.nl kopen, scheelt je 40 euro

Verder zou ik idd voor een aluminium AJH/Athena cilinder gaan
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: ervaring cilinder en krukas
Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 250km gereden
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: ervaring cilinder en krukas
Aan 1 kant wel Jah , even lagers eerst passen . Met schuurpapier schuur je dit verschil eruit. TIP van iemand uit Hilversum
Wel goed rond schuren , half uurtje werk . En zoals Tombo zegt bij jmbp halen. Deze zit er bij mij ook in.

- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: ervaring cilinder en krukas
Niks raars gemerkt toen ik mijn blokje in Hilversum ging opbouwenmarco schreef:Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.

-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 mei 2020, 21:10
Re: ervaring cilinder en krukas
Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.
https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: ervaring cilinder en krukas
Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.
Niet lullen maar poetsen!
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: ervaring cilinder en krukas
Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.
https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 mei 2020, 21:10
Re: ervaring cilinder en krukas
Volgens mij is de parmakit en die van FS1 shop toch niet dezelfde cilinder?NIX schreef:Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.
https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: ervaring cilinder en krukas
Vergelijk de spoelkanalen maar eens, die zien er bij alle twee hetzelfde uit. Even slecht/beroerd
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 mei 2020, 21:10
Re: ervaring cilinder en krukas
AJH is toch Athena hé?Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.


Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan

https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen?

-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: ervaring cilinder en krukas
AJH = Andre Huige (import)
eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.
is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.
Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.
Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.
eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.
is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.
Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.
Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: ervaring cilinder en krukas
Je hoeft ze niet te bewerken. Standaard uit de doos lopen ze ook al betrouwbaar hard.Jens VD schreef:AJH is toch Athena hé?Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.Als ik dit google kom ik op deze site https://www.mopedsport.nl/onderdelen/mo ... -6021-7807" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; maar dat is enkel voor dealers. Daar staat athena bij de afbeelding.
Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan)
https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen?
Euhm, ik heb 6/7 jaar geleden nog een nieuwe AJH cilinder gekocht. Laatst heeft Edward volgens mij ook weer een partij van die cilinders gekocht. Volgens mij zijn ze gewoon nog nieuw te koopkoppel schreef:AJH = Andre Huige (import)
eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.
is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.
Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.
Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.