Kettingspanning

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Kettingspanning

Bericht door BRANKO2002 »

Goeiemorgen,
Gisteren nieuw tandwiel en ketting geplaatst op FS1 van 1987. Alles verliep vlot!
Nu heb ik nog een vraagje ivm de kettingspanning; ik wil deze niet te hard maar ook niet te zacht spannen. In het 'Zelf sleutelen' boekje vond ik niet direct iets daarover terug. In een engelstalige werkplaatshandboek vond ik het volgende terug : The chain is in correct adjustment if there is from 5/8 tot 7/8 inch play.
Omgerekend komt dit op 1,58cm à 2,22cm.
Is dit een correcte waarde? Ik zou dit meten vanaf ongeveer het midden (aan de achterbrug)...
Alvast bedankt voor de info.
Vriendelijke groeten,
Christ&Branko
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Kettingspanning

Bericht door opnieuweenfs1 »

2,2 cm vind ik zelf iets aan de krappe kant. als je achterbrug in veert komt de ketting ook strakker te staan.
kortom het maakt ook uit hoe zwaar je zelf bent. :(
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10632
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Kettingspanning

Bericht door NIX »

Als je zwaar bent komt hij vanzelf weer los. Maar het gaat inderdaad om het strakste punt als de 3 assen in lijn staan. Zie ook de FAQ als ik me niet vergis. Draai het wiel eens om de onrondheid van de tandwielen te zien. Ook dan mag de ketting niet te strak komen te staan
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 785
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Kettingspanning

Bericht door Dr. Bob »

Zorg ook dat je achterwiel recht staat. Ik meet altijd de voorkant van de velgrand links en rechts vanaf de achterbrug met de achterkant van een schuifmaat.
Als het gelijk is staat je wiel recht in de achterbrug. De streepjes bij de kettingspanners kloppen meestal niet.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 445
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Kettingspanning

Bericht door P@trick »

Dr. Bob schreef:Zorg ook dat je achterwiel recht staat. Ik meet altijd de voorkant van de velgrand links en rechts vanaf de achterbrug met de achterkant van een schuifmaat.
Als het gelijk is staat je wiel recht in de achterbrug. De streepjes bij de kettingspanners kloppen meestal niet.
Afbeelding
Mooie tip! Bedankt! Kan natuurlijk ook. Ik deed het met de afstand van mijn duim ... niet 100 % correct maar het trucje werkte .
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23331
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Kettingspanning

Bericht door marco »

Zit het wiel in het midden van de achterbrug dan?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 785
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Kettingspanning

Bericht door Dr. Bob »

Jazeker, meet maar na bij de naaf.
Niet lullen maar poetsen!
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Kettingspanning

Bericht door Fred58t »

Super eenvoudig! Ga erop zitten en laat iemand anders de kettingspeling meten. Zo'n 1,5 tot 2 cm is prima.
Plaats reactie