Keerringsets fs1 of fs1 dx

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door miran72 »

Zit er verschil in de keerringsets voor de Fs1 of voor de dx, dat is toch hetzelfde als het allebei membraamblokken zijn?
Bij jmpb zit er één euro prijsverschil in dan moet er toch verschil inzitten zou je zeggen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door marco »

Denk dat het verschil zit in de keerring van het Voortandwiel met bus of zonder.

Verder zijn alle keerringen het zelfde van een membraanblok.

Het moet dus eigenlijk zijn voor een oud of nieuw type blok.

3e9,5a3 en 2ru hebben geen bus onder het Voortandwiel.
Yamaha Sheriff 1981
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door miran72 »

Heb een ori beumerblok en 2f2 blok allebei membraam , bestel wel een fs1 set en een dx set keerringen en dan zie ik wel of er verschil in zit, zelf denk ik van niet.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door marco »

Denk het wel
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door kittop »

Het enige verschil in keerringen tussen DX en niet DX zijn de keerringen van de voorvorkdempers.
DX modellen hebben namelijk te maken met een andere voorvork vanwege de schijfrem.
Daarbij hebben DX versies 2 soorten voorvorken plus dat er keerringen in de wielen kunnen verschillen van de schijfremversies.
De zeer oude modellen hebben tandwieldempers in het achterwiel, deze hebben ook andere keerringen.
Ook zijn er verschillen zijn tussen keerringen van de voortandwiel as en kan er verschil zijn in de rechter krukaskering van de rotatie versus membraanblok, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Dus lees je gewoon in welke keerringen je nodig hebt, die bij jouw type FS1 horen.
keerringen van de koppelingsstift, versnelling as, linker zijde krukas, kickstarter zijn naar mijn weten door de jaren hetzelfde gebleven.

Ik weet niet welk blok gebruikt werd bij de Ludy Beumer versies, maar dat zou zomaar de 378 kunnen zijn.
De Beumer is in mijn ogen niet meer dan een ouwe lullen FS1 met rubberen flappies op de tank en een oliebadkettingkast.
Vanaf de 378 tot de 3E9 kan ik me niet meer herinneren dat er verschillen zijn geweest in de motorblok keerringen en pakkingen van de typen met fietsinrichting.

Dus het grootste verschil is, dat je moet kijken naar de keerring achter je voortandwiel.
De nieuwere typen (ik meen vanaf 3E9) hebben een ijshockeypuk met een gaatje achter het voortandwiel zitten. Deze keerring valt het meeste op in het zakje.

Ik heb stiekem even gekeken bij JMPB:

IJshockeypuk met gaatje:
https://www.jmpbonderdelen.nl/keerring- ... as-5v.html
Keerringset zonder ijshockeypuk 378 t/m 2F2:
https://www.jmpbonderdelen.nl/keerrings ... a-fs1.html


4.8 X 15 X 5 stift koppeling
12 X 22 X 5 versnellings as
15 X 26 X 6 kickstarter
20 X 38 X 7 krukas links
25 X 40 X 5 voortandwiel 378 tot 3E9
25 X 35 X 10 ( Dubbel gekeerd ) krukas rechts
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Keerringsets fs1 of fs1 dx

Bericht door kittop »

https://www.jmpbonderdelen.nl/keerrings ... s1-dx.html
Ook deze even gecontroleerd:

Dit heeft helemaal niets met "DX" te maken, maar eerder met de typen vanaf 3E9 en later.
Plaats reactie