10 LANDEN TOER
-
- 500km gereden
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
- Locatie: Veenendaal
10 LANDEN TOER
10 landen toer
Al sinds mijn jeugd heb ik de wens om eens een lange rit op de brommer te maken.
Na hier jaren lang niets mee gedaan te hebben, komt daar nu eindelijk verandering in!
In het voorjaar van 2012 wil ik namelijk een sponsorrit gaan rijden door 10 landen.
Als vader van een jong gezin en daarnaast een veeleisende baan vraagt dit uiteraard wel om wat planning.
De reis zal namelijk tussen de drie en vier weken in beslag nemen.
De eerste grote stap is inmiddels al gezet, namelijk de aanschaf van mijn FS1. Hieronder op foto tijdens de Milsbeek rit 2011:
Setup: 50cc F5B, 16mm Mikuni, roterende schijf, 32cm uitlaat.
Om de FS1 startklaar te maken is nog wel het e.e.a. nodig.
Ik heb geen technische achtergrond, maar ben wel leergierig. Vandaar al die vragen op het forum
De carburateur moet ik eens precies goed af (laten) stellen. Een cdi ontsteking is wellicht ook verstandiger voor zo'n afstand.
Daarnaast overweeg ik of ik niet beter een 60cc erop kan zetten, dus tips zijn meer dan welkom.
Ik kan dan mijn 50 cc als reserve meenemen (of een extra 60cc), naast extra kop, zuiger, binnenband, e.d.
Een lang 2RU zadel om zelf op te knappen is ook handiger denk ik.
Een grote dubbele fietstas heb ik inmiddels via Marktplaats en ook een achterdrager zit er al op.
Het spreekt dus voor zich dat mijn FS1 in goede staat moet zijn voor deze tour.
Al enige tijd ben ik op het forum aan het informeren naar allerlei zaken.
Erg belangrijk is dat ik voldoende trekkracht heb en de motor goed koelt.
Daarvoor heb ik een brede cilinderkop gekocht, maar dat bleek 43 mm te zijn, vandaar mijn gedachte voor een 60 cc.
Wanneer jullie nuttige tips hebben dan hoor ik die graag.
Daarnaast ben ik ook niet vies van overtollig spul dat iemand wil sponsoren voor deze reis. Of mij wil helpen om de brommer motorisch startklaar te maken.
Dus mocht je deze toer tot een succes willen helpen
Op deze 2RU zal ik (waarschijnlijk) in mijn eentje door de volgende landen toeren:
Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Italië, Frankrijk, Monaco, Luxemburg en België.
Deze tour zal ongeveer 3200 km lang zijn en in zo'n 3,5 week gereden worden.
Sommige gedeelten wordt er 200 km per dag gereden, op andere stukken in de bergen mag ik blij zijn met 50 km.
De route heb ik globaal op papier staan en voert zoals gezegd door 10 landen.
Daarnaast heb ik een lichtgewicht tent aangeschaft van Coleman (2kg) zoals hieronder in de tuin even opgezet:
Voor 10-site door 10 landen!
Het doel dat ik hiermee wil sponsoren is 10-site. Dit is een zorgboerderij in wording, welke in 2012 geopend zal worden. Hier kunnen tieners terecht tussen de 12 en 18 jaar, die in het pleegzorg circuit van het kastje naar de muur gestuurd worden. Soms voor een korte periode, maar ook een jarenlang verblijf is mogelijk. Dit project wordt gedragen door drie echtparen, die hiervoor veel van hun eigen carrière en financiën opgeven. Met de aanstaande bezuinigingen in de zorg zal 10-site voor een deel ook afhankelijk zijn van giften. Met mijn rit wil ik voor deze stichting wat geld ophalen.
Via deze weg wil ik geïnteresseerden op de hoogte houden van de voorbereidingen e.d.
Inmiddels heb ik ook een website in de lucht waar deze sponsorrit wat breder toegelicht wordt: [font=Arial] [/font]10 landentoer
Daarnaast wil ik t.z.t. de nodige publieke aandacht vragen in Veenendaal en omgeving.
PR is van belang om zoveel mogelijk sponsors te vinden.
Ik zou zeggen check de site voor meer informatie en je schuur voor sponsoronderdelen.
Al sinds mijn jeugd heb ik de wens om eens een lange rit op de brommer te maken.
Na hier jaren lang niets mee gedaan te hebben, komt daar nu eindelijk verandering in!
In het voorjaar van 2012 wil ik namelijk een sponsorrit gaan rijden door 10 landen.
Als vader van een jong gezin en daarnaast een veeleisende baan vraagt dit uiteraard wel om wat planning.
De reis zal namelijk tussen de drie en vier weken in beslag nemen.
De eerste grote stap is inmiddels al gezet, namelijk de aanschaf van mijn FS1. Hieronder op foto tijdens de Milsbeek rit 2011:
Setup: 50cc F5B, 16mm Mikuni, roterende schijf, 32cm uitlaat.
Om de FS1 startklaar te maken is nog wel het e.e.a. nodig.
Ik heb geen technische achtergrond, maar ben wel leergierig. Vandaar al die vragen op het forum
De carburateur moet ik eens precies goed af (laten) stellen. Een cdi ontsteking is wellicht ook verstandiger voor zo'n afstand.
Daarnaast overweeg ik of ik niet beter een 60cc erop kan zetten, dus tips zijn meer dan welkom.
Ik kan dan mijn 50 cc als reserve meenemen (of een extra 60cc), naast extra kop, zuiger, binnenband, e.d.
Een lang 2RU zadel om zelf op te knappen is ook handiger denk ik.
Een grote dubbele fietstas heb ik inmiddels via Marktplaats en ook een achterdrager zit er al op.
Het spreekt dus voor zich dat mijn FS1 in goede staat moet zijn voor deze tour.
Al enige tijd ben ik op het forum aan het informeren naar allerlei zaken.
Erg belangrijk is dat ik voldoende trekkracht heb en de motor goed koelt.
Daarvoor heb ik een brede cilinderkop gekocht, maar dat bleek 43 mm te zijn, vandaar mijn gedachte voor een 60 cc.
Wanneer jullie nuttige tips hebben dan hoor ik die graag.
Daarnaast ben ik ook niet vies van overtollig spul dat iemand wil sponsoren voor deze reis. Of mij wil helpen om de brommer motorisch startklaar te maken.
Dus mocht je deze toer tot een succes willen helpen
Op deze 2RU zal ik (waarschijnlijk) in mijn eentje door de volgende landen toeren:
Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Italië, Frankrijk, Monaco, Luxemburg en België.
Deze tour zal ongeveer 3200 km lang zijn en in zo'n 3,5 week gereden worden.
Sommige gedeelten wordt er 200 km per dag gereden, op andere stukken in de bergen mag ik blij zijn met 50 km.
De route heb ik globaal op papier staan en voert zoals gezegd door 10 landen.
Daarnaast heb ik een lichtgewicht tent aangeschaft van Coleman (2kg) zoals hieronder in de tuin even opgezet:
Voor 10-site door 10 landen!
Het doel dat ik hiermee wil sponsoren is 10-site. Dit is een zorgboerderij in wording, welke in 2012 geopend zal worden. Hier kunnen tieners terecht tussen de 12 en 18 jaar, die in het pleegzorg circuit van het kastje naar de muur gestuurd worden. Soms voor een korte periode, maar ook een jarenlang verblijf is mogelijk. Dit project wordt gedragen door drie echtparen, die hiervoor veel van hun eigen carrière en financiën opgeven. Met de aanstaande bezuinigingen in de zorg zal 10-site voor een deel ook afhankelijk zijn van giften. Met mijn rit wil ik voor deze stichting wat geld ophalen.
Via deze weg wil ik geïnteresseerden op de hoogte houden van de voorbereidingen e.d.
Inmiddels heb ik ook een website in de lucht waar deze sponsorrit wat breder toegelicht wordt: [font=Arial] [/font]10 landentoer
Daarnaast wil ik t.z.t. de nodige publieke aandacht vragen in Veenendaal en omgeving.
PR is van belang om zoveel mogelijk sponsors te vinden.
Ik zou zeggen check de site voor meer informatie en je schuur voor sponsoronderdelen.
- henkie22222
- 500km gereden
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:55
- Locatie: Nijmegen
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10782
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Voor de bergen is een F5B 60cc wel een aanrader. In combinatie met een wat beter gekoelde kop zal ie er zeker betrouwbaarder mee zijn. Mijn tip is alleen wel om een F5B te pakken die een beetje fatsoenlijk is qua poortvorm, dus een oude originele vol krassen of een wat betere oude imi is perfect om naar 43mm te boren. de kant en klaar aangeboden imi 60cc F5B's valklen vaak nogal tegen qua prestatie. Zorg dat die brommer zeker een km of 1000 is ingereden en alle kinderziekten eruit zijn en je het ding een beetje kent en wat handiger wordt in het eraan sleutelen, want ik gok dat er toch een keer onderweg wat werk aan gaat zitten.
Ik zou zo'n 60cc F5B met een poorthoogte van ongeveer 13mm rijden met een 16mm carb en je huidige uitlaat. Dat blijft lopen en komt ook nog eens vooruit zonder dat ie al te veel dorst gaat krijgen.
Als je liever je huidige 50cc blijft rijden, kan ook. Die zal zich zo onderhand ook bewezen hebben.
Punten en CDI hebben beiden voor- en nadelen. Punten kun je bijna altijd en overal repareren, CDI kun je alleen maar vervangen. Punten zal je een keer moeten stellen, CDI niet en loopt soms een pietsje mooier.
Ik zou zo'n 60cc F5B met een poorthoogte van ongeveer 13mm rijden met een 16mm carb en je huidige uitlaat. Dat blijft lopen en komt ook nog eens vooruit zonder dat ie al te veel dorst gaat krijgen.
Als je liever je huidige 50cc blijft rijden, kan ook. Die zal zich zo onderhand ook bewezen hebben.
Punten en CDI hebben beiden voor- en nadelen. Punten kun je bijna altijd en overal repareren, CDI kun je alleen maar vervangen. Punten zal je een keer moeten stellen, CDI niet en loopt soms een pietsje mooier.
Kijk eerst even in de FAQ.
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
wat Nix zegt, zorg dat je al behoorlijk wat km's op de cilinder het zitten voor dat je vertrekt.
toen ik met Niels en Chris naar Zwitserland ging reed ik met een afgeragde immi 50cc fs1. geen trekkracht en ongeveer het dubbele brandstof verbruik van Niels maar hij deed het wel 12% kwam ik nog om hoog(met 14% moest ik gaan lopen)
we hebben toen ongeveer 3000km in 3weken gereden, 2dagen op 1 dag af en we hebben daar ook nog wel een paar dagen op een camping gestaan
wij reden ongeveer 200 a 350 km per dag incl. rustig aan opstaan, afkoel pauzes, en optijd weer stoppen. het was vakantie geen endurance race.
we hadden als ik het me goed herinner 2 lekke banden, een kapotte bougie en een schokbreker die zo nu en dan uitelkaar kinkelde. we hadden overigens wel echt alles bij ons behalve echt versnellingsbak onderdelen.
foto's en filmpjes:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192
toen ik met Niels en Chris naar Zwitserland ging reed ik met een afgeragde immi 50cc fs1. geen trekkracht en ongeveer het dubbele brandstof verbruik van Niels maar hij deed het wel 12% kwam ik nog om hoog(met 14% moest ik gaan lopen)
we hebben toen ongeveer 3000km in 3weken gereden, 2dagen op 1 dag af en we hebben daar ook nog wel een paar dagen op een camping gestaan
wij reden ongeveer 200 a 350 km per dag incl. rustig aan opstaan, afkoel pauzes, en optijd weer stoppen. het was vakantie geen endurance race.
we hadden als ik het me goed herinner 2 lekke banden, een kapotte bougie en een schokbreker die zo nu en dan uitelkaar kinkelde. we hadden overigens wel echt alles bij ons behalve echt versnellingsbak onderdelen.
foto's en filmpjes:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer: