|
 |
Het remsysteem van
de FS1 bestaat uit twee hoofdcategorieën, trommelremmen en
schijfremmen. De trommelremmen, welke vocht- en stofdicht zijn,
waren uitstekend geschikt voor de FS1.Toch besloot Yamaha
op de latere modellen (in de zogenaamde "DX" uitvoering) een schijfrem te plaatsen
voor meer remkracht. |
|
Trommelremmen |
In de trommelremmen
zijn slechts drie verschillende versies, waarvan één type achterrem
en twee types voorrem. Hierbij kijken we niet naar de naven, maar
enkel naar de remplaten. |
 |
|
De FS1 heeft op het
achterwiel altijd een trommelrem gehad. Het enige verschil wat
hierin te vinden is, is de remankerplaat.
Er zijn remankerplaten waar een gat in zit om de staat van de remschoen te kunnen
controleren zonder het wiel te demonteren.
De remankerplaat zonder gat is geleverd tot en met 1976 en met gat (en dus ook de
transfer “Check brake lining”) is daarna geleverd.
Er bestaat een verschil tussen gespoten en ongespoten naven en remankerplaten. De oude
types zijn vaak blank, gepolijst aluminium en de nieuwe types zijn vaak gespoten
zilvergrijs.
Enkel in 1976 zijn oud type ankerplaten geleverd met gat én transfer. Ook hebben deze remankerplaten dikkere assen voor montage van de remhevel. |
|
Schijfremmen |
De schijfremmen op
de FS1 zijn uitsluitend op het voorwiel geleverd. Hierin bestaan
drie uitvoeringen, de remklauw zit twee uitvoeringen aan de voorzijde van de voorvork gemonteerd en bij één uitvoering aan de achterzijde van de voorvork. Een FS1
met schijfrem wordt ook wel FS1 DX genoemd. |
 |
|
De
allereerste schijfrem op een FS1 werd geleverd in 1975 en is
daarna enkel nog in 1976 geleverd. De remklauw is gemonteerd
aan de voorzijde van de voorvork en heeft een metalen plaatje met de letters Yamaha in het zwart en een omlijsting in het rood.
Bij deze schijfrem hoort een rond remvloeistofreservoir op het stuur. |
In 1977 werd het
uiterlijk van de schijfrem gewijzigd naar een model met een volledig
zwarte remklauw met uitstekend de letters Yamaha erop.
Een andere wijziging bij deze uitvoering was een vierkant remvloeistofreservoir.
De naven, schijven en remleidingen zijn bij zowel het model uit 1977
als het model uit 1978 gelijk. |
|
 |
 |
|
Het laatste model
schijfrem heeft hetzelfde remvloeistofreservoir als de modellen van
1977 en 1978, maar wel een andere remklauw. Bij dit model zit de
remklauw bevestigd achter de voorvork. Dit houdt tevens in
dat de vorkpoot ook van een ander model is en dus de remklauwen van
de oudere types hier niet op gemonteerd kunnen worden. |
|
|