In de Bijlmer stond de FS1 zijn mannetje. 
95% van mijn bromfietsklanten ligt tussen de 16 en 19 jaar, zegt Cees van de Wijngaard.
En daar verbinden wij de conclusie aan dat zijn assortiment sterk gericht is op de zwaardere, meer sportieve versnellingsbrommers. Inderdaad blijkt dat de helft van die 95% voor rekening komt van de Yamaha FS1.
Zelf in hart en nieren motormensen zijnde, zoeken de Wijngaards de populariteit van dit model bij hun clienten vooral in de motorrijwielachtergrond van hun succesnummer.
De beste propagandist is van de Wijngaard junior, die in het zand als trailrijder z'n motormannetje staat, maar die op grond van zijn 17 jaren in het dagelijks verkeer de Yamaha FS1 Pakt. Kwestie van "behelpen" tot die verlossende verjaardag?
 

Kijk, motorachtig hoeft bepaald niet altijd alleen maar op snelheid te slaan. Het zijn meer zaken als vering, comfort, rijpositie, schakelwijze, afwerking en acceleratie die bij deze waarderingsnorm een rol spelen.
Superlichte motorfietsen hebben in Nederland nooit zo'n opgang gemaakt door de concurrentie van het rijbewijs en de belastingvrije brommer.
Maar importeurs van Japanse merken zagen met leedwezen hoe op deze wijze technische juweeltjes Nederland voorbij gingen. Vooral in het geval van deze Yamaha is het inspiratie van Nederlandse zijde geweest die heeft geleid tot de creatie van de bromfietsversie. Tal van Europese landen volgden.

We zien op de foto's even zo vrolijk een beeld van het Noordzeestrand, in de rotsen langs een Zweeds meer, als op een Frans marktpleintje.
Hier is het de allure van de machine die trekt, daar het klimvermogen met vier bergversnellingen, en elders de zuinigheid. 
Een recente proef in de omgeving van Amsterdam met een snelheid van 40 km/uur wees een verbruik uit van 52,8 op 1 liter brandstof!


Het geheim van de trekkracht en economie, zo zeggen de japanners, schuilt in de membraaminlaat, die deze kleinste Yamaha als (vrijwel) de enige in zijn branche, gemeen heeft met de allergrootste en snelste tweetakten uit dezelfde stal, de racers van Agostini en Lanssivuori.

Tekst uit het blad "Motor". Jaren '70.