Als je een schijfblok reviseert zit achter het primaire tandwiel een
schijfhuis. Deze zit met een aantal bouten vastgemaakt op het
carter. Maak deze allemaal los en je kunt hem er zo afpakken.
Tip: Zet met een
stift of pen een streepje op de schijf en op de krukas zodat je weet
hoe de schijf zat.
Je zult zien dat de schijf bestaat uit drie delen; de schijf zelf, het
metalen binnenstuk met de sleufjes erin en de spie, welke door de
krukas gaat en de schijf daarmee aan de krukas vastzet.
Dit kan allemaal verwijderd worden...
Bij een membraancarter zit er enkel een huis waar een oliekeerring
in zit. Deze zit met 3 bouten vast en kan dan ook verwijderd worden.
De bus die nog om de krukas zit kan er ook af.
Dit is wat je nu te zien krijgt (dit is echter een membraanblok
zonder versnellingsbak en krukas):
Het plaatje wat over het versnellingsbak-lager zit, kan eraf
geschroefd worden, evenals het vorkje linksboven wat de schakelwals
klem zet.
Tip: Tussen deze
twee delen zit ook een kleine veer, vervang deze ook!
Ga naar stap 8: blok splitsen |