Nu bijna het hele blok al leeg is kan je beginnen met het blok te
splitsen. Dit houdt in dat je de twee middelste carters van elkaar los
maakt.
Je begint met aan de ontstekingskant alle blokbouten los te maken.
Vaak is hierbij een slagschroevendraaier nodig!
Tip: Mocht het
zijn dat je een kop zo ver verroerd hebt of als dat al zo was, dan
kan je de kop uitboren met een 6mm boor. Zet hem wel goed in het
midden van de kop, anders boor je je carter kapot!
Vervolgens kan je de carters proberen los te wrikken door met een
nylon hamer tegelijk op de krukas en de versnellingsbak te slaan.
Let goed op dat dit gelijk gaat! Anders trek je het carter alleen
maar scheef!
Als je een cartertrekker hebt is het een stuk makkelijker (en het risico op beschadiging van de krukas is hierbij het kleinst), deze
schroef je in de speciaal daarvoor gemaakte gaten op de plek waar
eerst de grondplaat van de ontsteking zat en je draait hem aan op de
krukas. Vervolgens is het carter binnen no-time los!
Om de versnellingsbak-as uit het rechter carter te krijgen sla je
daarop met de nylon hamer (hetzelfde geldt voor de krukas). Nu heb
je het rechtercarter los.
Ga naar stap 9: bak en krukas verwijderen |