Pagina 1 van 3

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 16 aug 2016, 21:25
door carrejans
Sinds gisteren hangt mijn blok terug onder de brommer. De oliekeerringen en rollementen zijn vernieuwd. De cilinder is naar 40.50mm geboord en heeft een nieuwe piston.
Erg spannend om de brommer terug in gang te zetten. Dit lukte gelukkig goed.
Echter heb ik nu problemen met de koppeling. (voorheen nooit problemen gehad) Hij ontkoppelt niet genoeg, denk ik.
Als je de brommer laat uitbollen in 2e, 3e of 4e versnelling, met koppelingshendel helemaal ingeduwd, dan gaat ie toch stilvallen. In 1e lukt meestal wel.

Dan maar eens naar de faq gekeken.
Eerst je kabel flink terugstellen met de spanner op de kap tot er heel veel speling in zit. Dan de contramoer op je wormwieltje 1/4-1/2 slag losdraaien. Het stukje schroefdraad is dan in- en uit te draaien met een kleine kruiskop. Eerst eens een stukje uitdraaien. Daarna indraaien tot je een beetje weerstand voelt, en ongeveer 1/8-1/4 weer losdraaien. Met de sleutel 10 het contra moertje aandraaien terwijl je met je schroevendraaier het stukje draad tegenhoudt. Koppelingskabel weer strakzetten tot je nog wel wat speling in de handle kunt zien. Je koppeling is nu goed gesteld.

Dit uitgevoerd, maar nog steeds zelfde probleem.
Wat kan ik best eerst nog proberen? Of waar moet ik zeker eens naar kijken?

Nog een opmerking. Ik ben de brommer ondertussen aan het inrijden. Al verschillende keren rond de blok gereden; en ondertussen al 3km-tochtjes. Dan zet ik de brommer in de garage om af te koelen. Nu valt mij een heel speciale geur op.
Het ruikt wat naar verbrand rubber. Ik dacht eerst mss de remmen die aanlopen, maar het voelt daar niet warm, en geur lijkt echt van blok te komen.
Is dit normaal bij inrijden? Of kan het toch iets te maken hebben met koppelingsproblemen?

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 16 aug 2016, 21:47
door Nozem
Die verbrande rubber geur, kan ook de olie zijn die gebruikt is voor het opboren en honen
van de cilinder als die voor de montage niet met ontvetter behandeld is.
(dan komen er oliedampen van de cilinder tijdens en na het rijden)
Oliepeil nog gecontroleerd?

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:06
door carrejans
Hoe ver moet koppelingsstift uitsteken? Bij montage van het deksel lijkt deze wat lang te zijn. Ik krijg het deksel niet met de hand tot tegen het blok, dit gebeurt pas met het aantrekken van de bouten.

Afbeelding

Afbeelding

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:09
door carrejans
Oliepeil is nog ok.
Bedenk me wel net dat ik eerst per ongeluk 2takt olie in blok had gedaan. Had wel direct na ingieten mijn fout gezien. Direct afgelaten en 10w40 erin.
Geen idee of die restjes 2takt voor die geur kan zorgen?

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:10
door NIX
Stel je wormpje terug achter de rubberdop.

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 17 aug 2016, 20:24
door marco
Kom je naar wellen ?

Dan kunnen we daar eventjes kijken en eventueel afstellen.

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 17 aug 2016, 22:21
door carrejans
Ik kom naar Wellen, ja. Maar wil graag meerijden met rit; en moet nu cilinder nog inrijden.
Dus ik wil liefst het koppelingsprobleem zo snel mogelijk oplossen. :D

Maar als het tegen dan nog niet in orde is, mag je er altijd eens naar kijken. Super! :D


Morgen proberen we nog eens...

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 20:00
door carrejans
Pfff... wil maar niet lukken.

Vraagje: Heb de brommer op de bok staan. Als ik koppeling volledig induw, dan moet achterwiel toch even vlot draaien als in neutraalstand, neem ik aan?
Als ik bij wijze van test het stelboutje zo ver als ik kan in het blok draai (dus maximum ontkoppeling), dan draait m'n wiel nog niet even mooi als in neutraalstand.

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 20:36
door carrejans
Zonet koppelingsstift eruit gehaald. Er hangt een soort poeder-vet mengsel op uiteinde van de kant die in het blok zit. Het voelt niet direct aan als metaalvijlsel. (bolletje kapot?)

Is dit normaal voor een blok dat er nog geen 25km heeft op zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 21:26
door marco
Kogeltje wel vervangen met de revisie?

Lijkt idd of die helemaal verpulverd Is

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 22:05
door carrejans
Kogeltje niet vervangen, nee.

Zonet koppeling maar eens terug uit elkaar gehaald.


1) olie lijkt mij al vrij donker. Normaal?
Afbeelding



2) ook als ik de koppelingsdrukstift eruit haal, zit hier dezelfde vuiligheid op.
Afbeelding




3) drukstift lijkt het ook warm gehad te hebben (was mss ervoor al) (op foto is het minder erg dan in echt)
Afbeelding




4) bolletje is nog heel. Ook nog rond. Alleen wat doffe vlekken van lichte beschadiging.
Afbeelding




5) als ik stift helemaal doorduw, komt er nog van die prut uit
Afbeelding





6) koppelingstussenplaat is niet helemaal recht
Afbeelding







Nu is The Big Question natuurlijk. Waar komt die "prut" nu vandaan???

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 22:18
door marco
Blok niet goed schoongemaakt met de revisie?

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 22:35
door Piet den Breejen
Uiteinden van de stiften zijn blauw, dit komt door het hardings proces. Blokje goed schoon maken en het weer proberen.

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 22:41
door athenayamaha
De boel goed ingevet?

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Geplaatst: 18 aug 2016, 23:19
door fastboy
Met een spuitbus brakecleaner het kanaal zuiver spuiten ....

Carrejans,welke route neem je naar wellen ?