Pagina 1 van 2

Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 15:51
door Benjamin Aerden
Hallo

Ik heb een fs1 1j5 uit '77 die over zijn toeren gaat naar mijn oordelingsvermogen.
Mijn set-up:
378 cilinder met nieuwe piston door vorige eigenaar (1ste overmaats denk ik)
16 mm carb met 160 sproeier
13/40 vertanding
snelle pijip


Hij rijdt zo 60-65 km/h maar in vierde versnelling begint ij overtoeren te maken rond de 55. Ik heb ook de indruk dat de vertanding iets te licht is omdat ik al heel snel van 1ste naar 2de en van 2de naar 3de moet schakelen. Adviezen/tips voor een goede vertanding?

Alvast bedankt

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 16:24
door NIX
Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 16:50
door Benjamin Aerden
NIX schreef:Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.


Kan ik gewoon lukraak wat zwaarder gaan of begin ik best met heet achterste tandwiel of net het voorste?

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 17:54
door pee67
Het gemakkelijkste (minste werk) is het vervangen van je voortandwiel.
Maar daar maak je ook de grootste stappen mee mbt zwaarder/lichter vertanden.
Voor de betere finetuning kun je beter bij je achtertandwiel beginnen.

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 18:51
door Kees
Is hier wel sprake van een vertandingsvraagstuk? Het lijkt me toch niet een super lichte vertanding?

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 19:58
door NIX
Precies, daarom is dat het eerste deel van mijn antwoord.

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 20:19
door Kees
Is er al gekeken naar de koppeling: begin eens bij de afstelling van de worm. Is die volgens voorschrift afgesteld (zie faq)?

Het lijkt me of de koppelingsplaten namelijk gaan kleven/ aangrijpen. Wellicht de worm te scherp afgesteld?

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 21:12
door Benjamin Aerden
Ik zal deze worm morgen eerst opnieuw afstellen en kijken of het dan beter is. Hoe kan dit voor het probleem zorgen? Sorry moet nog wat bijleren. Lokale brommerdealer zei mij dat hij waarschijnlijk mooier doorheen alle versnellingen zou lopen met een 12-43 vertanding. Alvast bedankt

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 21:38
door bajaboy
12/43 nee .origineel is 14/41 en 13/39 voor een 5 bak als ik het goed heb .

Re: Vertanding

Geplaatst: 14 okt 2015, 23:12
door NIX
Met 12/43 maakt hij nog veel meer toeren.

Maar het punt van Kees is een goede, je beschrijving is zo vaag dat het van alles kan zijn. Mogelijk slipt de koppeling en bedoel je dat. We kunnen het ding niet zien of horen en je hebt dit al eerder geroepen en nu roep je weer hetzelfde.

Baja, een NL ori 4-bak is meestal rond de 12/44 vertand.

Re: Vertanding

Geplaatst: 15 okt 2015, 07:47
door pee67
een 378 cilinder en een 16 mm carburateur met een 160 sproeier erin
is ook niet echt alledaags

Re: Vertanding

Geplaatst: 15 okt 2015, 08:57
door fs1man
ik reed met een set up vergelijkbaar met deze alleen was mijn vertanding 12-41 ook een 16 mm en een dikke luhac.
hij reed goed trok goed in alle versnellingen, maar inderdaad leek hij maar door te willen in de toeren, de snelheid lag rond de 60 km/u.
later ben ik terug gegaan naar een 10 mm met dus ook een kleinere sproeier, de brommer reed toen 55 km/u maar trok ook nog goed door in alle versnellingen en maakten minder toeren.
laat de kenners me maar tegen spreken als ik ongelijk heb , mijn idee is dat een 378 cilinder het fijnste rijd met een 10 mm.
De originele 11-44 vertanding voor de Nederlandse 4 bak werd vaak met alleen een dikke luhac 12-44 en sommige brommertjes liepen daar dan tussen de 60-70 km/u mee maar meestal bleven ze hangen tussen de 55 en 60 km/u.
Een 16 mm met een 378 verhoogd meestal alleen maar het verbruik terwijl er maar een kleine snelheid toename is.

Re: Vertanding

Geplaatst: 15 okt 2015, 09:18
door bajaboy
dankje meneer nix weer iets geleerd.en het verkeerde boek gelezen .
nooit te oud om van de kenners iets te leren .

Re: Vertanding

Geplaatst: 15 okt 2015, 11:35
door Jeti
Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).

Re: Vertanding

Geplaatst: 15 okt 2015, 16:12
door fs1man
Jeti schreef:Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).

een luhac oftewel zoals wij ze vroeger noemden dikke uitlaat.