Pagina 1 van 2

typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 30 sep 2015, 20:25
door carrejans
Ik ga morgen voor een 1J5 kijken, die te koop staat. (is niet compleet)
Wat zijn de typische kenmerken voor dit model, zowel voor 1976 als 1977?
En wat zijn eventueel moeilijk te verkrijgen onderdelen?

Ik heb al een lijstje gemaakt. Verbeter indien foutief. En vul aan... :)

1976:
- bloknummer start met 1J5...
- kraantje verder naar achter dan andere modellen (moeilijk te vinden onderdeel?)
- metalen zijkappen
- schijfrem vanvoor (aan voorkant vork bevestigd)
- andere vorkpoten, naaf en spatbord (moeilijk te vinden onderdeel?)
- ronde rempot
- chromen teller
- zadellijst in chrome
- achterveren zonder bussen


1977:
- bloknr start met 1J5...
- plastieken zijkappen
- trommelrem of schijfrem vanvoor
- rechthoekige rempot
- plastieken teller
- zadellijst meegespoten
- achterveren met kleine chromen bussen


Bedankt voor het meedenken!!

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 30 sep 2015, 21:26
door Jeti
Qua modellen geen idee. Zie folders. Maar die kloppen ook niet altijd ofzo.

Je kunt nog kijken of het achterspatbord origineel is. Dus even voelen aan de binnenkant of er een versteviging zit.

Je kunt een origineel Yamaha YB spatbord kopen voor 180 dacht ik. Dat kost een nette ori ook. Imi is 25 euro en gaat maar paar jaar mee.
Sjon Hilversum schijnt nu ook goede namaak te hebben.

Het is geen afknapper ofzo, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.

Geldt ook voor andere imitatie onderdelen. Daar is dan vaak al aan gesleuteld..

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 08:07
door fs1man
De 76er 1j5 had een dunne luchtfilterslang een lang membraam het carter had het gaatje waar je de schroevendraaier door steekt verder naar rechts zitten vanwege het lange membraam.
De 76er had nog een losse tandwieldrager en bij de trommelrem modellen de voorrem rechts.
De 76ers hadden wel al de trek choke zowel op de trommelrem als dx modellen.
De 76er Had geen goot spatbord meer maar deze week wel af van de latere , het gaatje waar de bedrading voor het achterlicht door gaat zat helemaal links bijna tussen de oren daarnaast had de 76er het zelfde opstaande Ulo achterlicht met zwarte hoeken en een rubber tussen spatbord en achterlicht.
De 76er had ook nog de tellerplaat van de 378 daar zit het contactslot iets lager dan de chromen teller, de 76er heeft ook nog zilveren stuur stroppen en grote pedalen en het oude type handvaten.
tot slot was de 76er de laatste met de bolkop schroeven en motorblok bouten.
Je zou de fs1 eigenlijk in verschillende groepen kunnen indelen groep 1 1969 t/m 1976 groep 2 1977 t/m 1980 groep 3 de vergissing de sheriff en groep 4 de 2ru dat eigenlijk een mengeling is van groep 1 en 2.

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 09:07
door carrejans
Jos, de levende encyclopedie.
Merci voor de uitgebreide uitleg!!

Groep 1 had ook dikkere vorkpoten zeker? Dus die van 76 is de enige met dikke dx-poten, dacht ik?

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 09:51
door carrejans
En hoe zit het met de zadel van die van 76? Is die ook zo modelspecifiek of niet?
Makkelijk te vinden?

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 09:58
door pee67
carrejans schreef:Jos, de levende encyclopedie.
Merci voor de uitgebreide uitleg!!

Groep 1 had ook dikkere vorkpoten zeker? Dus die van 76 is de enige met dikke dx-poten, dacht ik?


De dikke dx voorpoten werden naast de 76 'er ook op sommige late 378 (1975) gemonteerd

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 10:01
door fs1man
klopt zadel heeft de dunne lijst net als de oudere modellen en de 1j5 was niet de eerste dx dat was de 378 van 1975 deze vorken waren exact hetzelfde als die van de 76er 1j5.
Nog 2 details de 378 en 76er 1j5 dx modellen hadden een chromen ring op het voorspatbord om de teller kabel door te geleiden , ze hadden ook een 2.50 lijn voorband De Yokohama word tourbanden kwamen pas op de 1j5 van 77.

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 10:56
door hans.m
is een 1J5 in België niet eigenlijk 1J6 of ga je naar een Nederlands type kijken?
met schijfrem is dx.
Dit is een Belgische 1J6dx: viewtopic.php?f=14&t=5896
zitten wel wat kleine verschillen op tov NL-model denk ik :)

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 12:36
door Jeti
1J6 heeft een of ander gaatje extra in het membraan dacht ik. Marco moet het maar ff uitleggen

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 13:05
door Jeti
En en en Jan!!???

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 18:39
door marco
Jeti schreef:1J6 heeft een of ander gaatje extra in het membraan dacht ik. Marco moet het maar ff uitleggen


Dat is als een membraan blok een oliepompje heeft.

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 20:23
door carrejans
Jeti schreef:En en en Jan!!???

Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 20:42
door Jeti
carrejans schreef:
Jeti schreef:En en en Jan!!???

Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.

Ah jammer!

Ach je komt nog wel iets tegen.
Een FSéén is/blijft nooit alleen

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 21:06
door pee67
carrejans schreef:
Jeti schreef:En en en Jan!!???

Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.


Ook niet voor onderdelen?

Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)

Geplaatst: 01 okt 2015, 22:16
door NIX
Gewoon voor 100,- meenemen.