Pagina 1 van 3
Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 11:31
door Kees
Voor alles is een eerste keer...... Vanmorgen mijn eerste vastloper dus. Even een boodschap gedaan op de brommer. Ik dacht nog, wat loopt ie mooi. Op de terugweg (zo'n 10 k gereden) hield ie wat in, even terug geschakeld en toe ging ie weer. Maar toen was het in eens gebeurd. Hartstikke vast! De laatste 2,5 km naar huis gelopen/ gestept.
Na een bakje koffie de boel gedemonteerd zie foto's. Bougie grijs aangeslagen (zuiger gruis) gat in de zuiger geslagen en gruis in het carter.... Verder lijkt het mee te vallen.
Setup:
Blok 2ru snelle schijf
43 mm f5b
Gevlakt kopje
16mm carb met 180 sproeier
Dat wordt een blokrevisie dus, want de boel moet goed schoon. En de oorzaak moet boven water. Misschien rotzooi in het blok? Heb namelijk een maand terug ook wat problemen gehad met een 43 mm fs1, toen zuigerveer gebroken en zuiger beschadigd. Toen de f5b maar weer gemonteerd en zo'n 300 km probleemloos gereden.
Wie heeft tips?

Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 11:33
door Kees
Ik merk dat er iets niet goed is gegaan met de foto's via mijn telefoon. Ik zet z.s.m. Op het forum...
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 11:52
door Kees
Hierbij de foto's.




Tja..........
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Kees.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 13:34
door Dr. Bob
Lijkt me door detonatie. Oorzaak meestal ontsteking te vroeg en/of kopje teveel afgevlakt.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 14:38
door Jeti
Au.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 15:20
door wiebo
Da's een beste.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 18:04
door dickfs1
Niet best Kees jammer geen afgevlakt kopjes meer en goed sme ren in de benzine sproeier was wel de goede maat nou suc6
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 21:52
door pee67
dickfs1 schreef:Niet best Kees jammer geen afgevlakt kopjes meer en goed sme ren in de benzine sproeier was wel de goede maat nou suc6
goed smeren .... je kan beter juist smeren, maar dat is hier het probleem niet geweest.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 31 jul 2015, 22:59
door ginofs1
het gat is er in geslagen en niet gebrand.
heb je een foto van je kopje ?
de cilinder was een f5b als ik je goed begrijp
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 02:10
door NIX
Dr. Bob schreef:Lijkt me door detonatie. Oorzaak meestal ontsteking te vroeg en/of kopje teveel afgevlakt.
Is ook mijn idee.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 10:49
door fizzie
Dr. Bob schreef:Lijkt me door detonatie. Oorzaak meestal ontsteking te vroeg en/of kopje teveel afgevlakt.
Wss beide.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 11:09
door Kees
Beste mensen, bedankt voor jullie reacties. Kennelijk moet ik de oorzaak zoeken in de richting van het kopje of de ontsteking. Mijn ontsteking heb ik een maand terug nog bijgesteld op 1,8 vbdp. Van het kopje heb ik foto's genomen:


Groet uut Doezum,
Kees
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Kees.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 12:06
door NIX
Hoe hoog is de uitlaatpoort?
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 12:47
door Kees
Ha Nix,
Afstand hoogste punt uitlaatpoort en bovenkant cilinder is 25mm, met de duimstok gemeten.


Groet,
Kees.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Kees.
Re: Vastloper Kees
Geplaatst: 01 aug 2015, 15:42
door NIX
Voor die hoogte is die kop echt te ver gevlakt. Dat los je zelfs niet met een B9 op. Zet er een standard 60cc kop op, schuur de vegen uit de cilinder en stop er en nieuwe imi 43mm zuiger in, dan gaat het allemaal weer jaren mee.