Pagina 1 van 2

Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 22 mei 2015, 21:48
door Kees
Sinds ik eind februari in het bezit ben van mijn tweede FS1, is het weer begonnen: rijden, afstellen, rijden, afstellen, rijden, wijzigen, rijden afstellen enzovoort. Was vergeten hoe leuk het kan zijn....

BTW, dit is/was 'm de nummer twee:
Afbeelding

Enfin, de tweede FS1: cilinder 60cc, carburateur 16 mm met 160er sproeier en dikke Imitatie uitlaat. Met een vertanding van 13 om 39 goed voor een kruissnelheid van 70 km/u. Leuke snelheid: voor de wind zelfs 77 op de teller . Oude tijden herleven!

Enige nadeel is tegen de wind in.... Ik jaag 'm op naar tegen de 60 in z'n drie, schakel op naar de vier....... en dan de desceptie.... Langzaam zak ik af naar onder de 50. Ik schakel terug naar de drie en daar gaat 'ie weer!!!

Mijn oplossing: 12 tandjes voor in combinatie met de 39 achter en de top ligt iets lager, maar tegen de wind gaat het een stuk beter.

Toch reed ik vroeger anders met mijn eerste FS1. Daar over later meer.

Groet'n uut Doezum!




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kees.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 22 mei 2015, 21:51
door Tombo
Het ligt er ook een beetje aan welke 60cc je hebt, een F5B of een goede vlotte FS1.
Wat ook veel scheelt, vroeger was je een ventje van 16, met bijpassend postuur. Daar zit waarschijnlijk nu ook wel wat verschil in :P

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 22 mei 2015, 22:39
door NIX
Waarschijnlijk rij je met te weinig compressie.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 22 mei 2015, 23:59
door Kees
OK. Kopje vlakken dan, denk je?

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 09:33
door NIX
Ja.

En bruikbaardere gegevens, want we weten nog steeds niet of je 2meter bent en 130 kilo of niet en wat voor 60cc je hebt.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 20:31
door Kees
Ha Nix,

Je hebt helemaal gelijk: je weet nog nix van mij. Zal me binnenkort eens netjes voorstellen.

Maar in verband met dit item alvast het volgende:
Ben 1,80 en zo'n 75 kilo schoon aan de haak (meest spieren; ik heb de 5km vanmiddag nog binnen de 25' gedaan (te voet)).

De 60cc is een F5B, geen idee of dit een ori is of niet: denk een imi. Blokje is een 2RU met een donkere (snelle?) schijf.
De kop was in het begin niet goed aangedraaid: lekte iets, deze heb ik na vlakschuren (was wat "krasserig" vond ik) goed handvast gedraaid (heb nog geen goede momentsleutel). Sindsdien niet meer gelekt.

Zo heb ik een tijdje gereden, maar in de vierde op z'n top verhoogde hij soms in toeren: net alsof je de koppeling introk. Heel apart.

Toen een 10mm carb er op gezet met een 160er sproeier: zo reed ik vroeger ook icm een FS1. Dit loopt goed en de onverklaarbare toerenverhoging op z'n top heeft ie nu niet meer. Maar tegen de wind in toch nog een teruggang in snelheid.

Naar aanleiding van jouw opmerking Nix, heb ik de kop er vanmiddag nog even afgehaald en meer gevlakt. Resultaat is een kruissnelheid van 65 (F5B, 43 mm, Mikuni 10mm, sproeier 160 en een dikke imi uitlaat). Top voor de wind ruim 70, tegen de wind tegen de 60 op de teller (neemt iets meer tijd om de top te halen, maar trekt wel door). Al met al niet ontevreden, maar meer vlakken geeft wellicht nog beter resultaat.

Tot zover eerst maar weer.
Groet uut Doezum!





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kees.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 21:29
door NIX
Je afmetingen zijn bijna gelijk aan de mijne en niet overdreven zwaar voor een FS1. En ik ben een pietsje sneller op de 5km.

Die imi F5B's zijn bagger. Vreselijk slechte spoelpoortjes zoals ik ze me herinner. De toeren worden veroorzaakt door het slippen van de koppeling. Je 60 cc heeft wat meer koppel en de koppeling is en zwak deel van de FS1. Zie de FAQ.

Ik gebruik ook nooit een momentsleutel. Vast is vast en het is gewoon dun en teer spul. Meer hoef je eigenlijk niet te weten.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 22:06
door ginofs1
1 ding moet je nog weten, nix spoort niet :lol:

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 22:31
door marco
Dat staat vast

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 23 mei 2015, 23:39
door Kees
Ik houd het vooralsnog op prettig exentriek....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kees.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 26 mei 2015, 21:50
door Kees
NIX schreef:
Die imi F5B's zijn bagger. Vreselijk slechte spoelpoortjes zoals ik ze me herinner.


In het kader van "onderzoek alle dingen en behoudt het goede" heb ik de "bagger F5B" gisteren verruilt voor een 43mm FS1 (ook imi). Na een eerste rit gisteren en een tweede proefrit vanavond (rest van de set-up ongewijzigd) deel ik hier graag mijn ervaringen:

Ik merk weinig verschil, alhoewel ik dat wel lastig te beoordelen vind: je kunt nu eenmaal beide set-ups niet tegelijk beoordelen in een rechtstreeks duel. Mijn verhaal is dan ook empirisch zo lek als een mandje, verbind er dan ook vooral geen conclusies aan. Hier komt 'ie dan mijn conclusie:

Voor mijn gevoel is de FS1 net iets pittiger. Maar qua verdere prestaties en topsnelheid is het echt minimaal. Niet meer of minder "bagger" dan de F5B!

Maar het rijgenot is er niet minder om en dat is waar het om gaat!

groet uut Doezum!




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kees.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 26 mei 2015, 22:07
door marco
60cc fs1 moet wel redelijk wat vermogen hebben als alles goed afgesteld is.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 26 mei 2015, 22:13
door Jeti
Heb je zo een nieuwe 60cc FS1 cilinder, of een oudere?
Ben benieuwd naar de ervaring van iemand van zo een nieuwe van een paar tientjes.

Ik heb een oude imi 60cc op mijn 378 en die is echt super!

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 26 mei 2015, 22:28
door Kees
Het is al een oudere FS1 denk ik. Ik heb 'm niet nieuw gekocht: is van een andere FS1 die ik heb staan.

Re: Ervaringen met set-up wijzigingen

Geplaatst: 26 mei 2015, 22:51
door NIX
Het liefst zou ik plaatjes zien van de spoelpoorten en uitlaatpoort van de gedemonteerde cilinders. Dan kan ik proberen er wat zinnigs over te zeggen.

Een ori opgeboorde FS1 cilinder rijdt als een brandweer. Die gaat zeker 80/85.