Pagina 1 van 1

Vertanding fs1

Geplaatst: 27 mar 2014, 11:10
door Timmi97
Hallo,

Ik heb een yamaha fs1 uit 1978 en schijfrem voor. De top snelheid is nu 52 km/u... Dat is natuurlijk wel te sloom :P daaron wil ik vragen of iemand een goeie vertanding weet waardoor hij snel optrekt en ook nog een hoge topsnelheid heeft..
Wie kan mij hiermee helpen??


Gr
Tim

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 27 mar 2014, 11:46
door Jeti
Wat zit er nu op? En wat is de rest van je setup?

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 27 mar 2014, 21:09
door rubberbutt
Hoi Timmy,
vertel even wat je voor tandwielen je nu hebt, en zoals Jet zegt de setup:
Wij kunnen op afstand niet ruiken wat jij allemaal aan je brommer hebt "hangen".
Voor jouw is het misschien vanzelfsprekend, maar voor ons niet.

Dus welke cilinder ?
welke carburateur, wat voor sproeier ?
welk type bougie ?
welke uitlaat ?

Alleen een ander tandwiel scheelt ongeveer 5 km/u.
tandwiel voor kleiner--> lagere top, meer trekkracht
tandwiel achter kleiner--->hogere top, minder trekkracht.

Zelf heb ik tandwiel voor/achter = 13/44
50 cc cilinder FS1
16 mm carb. met sproeier 170
snelle fs1 uitlaat onderlangs
bougie Bosch w4ap

topsnelheid 80 km/u. Moet wel windstil zijn en geen heuvel op.
Klein beetje tegenwind, normale omstandigheden gaat hij tussen 55 en 65 km/h.
Heb ik veel tegenwind , of heuvel op, dan gaat hij ook maar 40, en moet ik terugschakelen naar 3 :(
(Ben ook geen 60 kg, ietsje meer :mrgreen: )

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 11:13
door Timmi97
Dank voor jullie snelle reactie!
Hier als gevraagd mn setup:

16mm carburatuer (eerlijk gezeg heb ik geen idee welke sproeier... De ene die bij de carburatuer zat...)
2f2 cilinder 50cc
Snelle fs1 uitlaat onderlangs
Bougie NGK B8HS
En mijn vertanding is 13 voor en 44 achter

De rest van mijn blok is nog helemaal origineel.

De snelheid is nu 52km/u maar ik zou hel graag willen dat hij makkelijk 85 kan... Wat is dan de beste setup voor mij?

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 11:20
door Jeti
Timmi97 schreef:De rest van mijn blok is nog helemaal origineel.

De snelheid is nu 52km/u maar ik zou hel graag willen dat hij makkelijk 85 kan... Wat is dan de beste setup voor mij?

Schijf of membraan? En als je niet weet waar ik het over heb: wat zijn de eerste 3 cijfers/letters van je bloknummer?
Voor 30 km sneller is wel iets meer nodig dan een ander tandwieltje. Lees eens wat andere topics van mensen die sneller willen en uitgebreid advies hebben gekregen. Ook de cilinder FAQ en uitlaat FAQ zullen je verder helpen.

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 11:25
door Tombo
-60cc aluminium AJH Huigen/Athena cilinder
-(Opmaat) hogedruk kop
-Aangepaste Homoet 4P uitlaat
-CDI ontsteking (hoeft niet perse, maar loopt wel beter en mooier)
-Vertanding rond de 13/39 (afhankelijk van je gewicht etc)

Dan heb je een betrouwbare setup die zeker een dikke 80 km/h gaat

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 11:48
door NIX
Haal de carb open en lees de sproeiermaat, wat voor uitlaat zit erop, wat voor kop en hoe staat de ontsteking? Als je deze vragen niet kunt of wil beantwoorden, kan EN wil ik geen goed antwoord geven. Met deze setup hoor je probleemloos de 65 te halen. Staat allemaal in de FAQ. Tandwielverhouding is prima, als je niet te zwaar bent zou 14/44 zelfs moeten kunnen.

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 11:59
door Timmi97
Jeti schreef:Schijf of membraan? En als je niet weet waar ik het over heb: wat zijn de eerste 3 cijfers/letters van je bloknummer?
Voor 30 km sneller is wel iets meer nodig dan een ander tandwieltje. Lees eens wat andere topics van mensen die sneller willen en uitgebreid advies hebben gekregen. Ook de cilinder FAQ en uitlaat FAQ zullen je verder helpen.


Mijn eerste 3 cijfers/letters zijn 2f2

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 14:33
door NIX
Meet ook de doorlaat van je spruitstuk als de carb er toch af is.

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 16:04
door Timmi97
NIX schreef:Meet ook de doorlaat van je spruitstuk als de carb er toch af is.


Mn spruitstuk is net zoals mn carburateur 16 mm.

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 16:10
door Tombo
Sproeier? Ontstekingstijdstip?

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 16:46
door rubberbutt
Timmi,

We willen je heus wel helpen hoor, maar zoals Nix aangeeft lees de FAQ door. Een hoop van jouw vragen worden daardoor al beantwoord.
Als je dit niet doet wordt het weer een topic van vele pagina's. Er zijn er al zoveel met dezelfde vragen.
Dus niet hier op het forum "ja"zeggen, en denken :barst maar, ik vraag het toch wel...daar schieten we niet veel mee op.

De standaard sproeier bij een 16 mm carb. is 150. We weten nog niet alle gegevens, maar ik schat in dat je met je huidige setup de 85 echt niet gaat halen.
Zoals Tombo al zegt, zal je een 60cc moeten monteren, maar realiseer je wel dat je dan niet meer verzekerd bent. Een ongelukje is al gauw mogelijk.En alle schade die jij veroozaakt kun je betalen (dus ook dure medische kosten mocht er letselschade onstaan).

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 16:49
door Jeti
rubberbutt schreef:Zoals Tombo al zegt, zal je een 60cc moeten monteren, maar realiseer je wel dat je dan niet meer verzekerd bent. Een ongelukje is al gauw mogelijk.En alle schade die jij veroozaakt kun je betalen (dus ook dure medische kosten mocht er letselschade onstaan).

Kijk je polis eens na: met een opgevoerde brommer ben je sowieso niet verzekerd. Dus ook niet als je 50cc'tje harder dan de toegestane constructiesnelheid kan.

Re: Vertanding fs1

Geplaatst: 28 mar 2014, 17:03
door NIX
NIX schreef:Haal de carb open en lees de sproeiermaat, wat voor uitlaat zit erop, wat voor kop en hoe staat de ontsteking? Als je deze vragen niet kunt of wil beantwoorden, kan EN wil ik geen goed antwoord geven. Met deze setup hoor je probleemloos de 65 te halen. Staat allemaal in de FAQ. Tandwielverhouding is prima, als je niet te zwaar bent zou 14/44 zelfs moeten kunnen.