Pagina 1 van 1

Ontkolen, hoe, wat, wanneer en waarom?

Geplaatst: 10 apr 2007, 20:17
door jerrow
Hallo iedereen, heb hier even een nieuwe topic geopend over ontkolen.

Vertel hier even wat je er vanaf weet want blijkbaar is niet iedereen hiervan op de hoogte.

Ontkolen dus;

Wat ontkool je?

Waarom ontkool je en wat gebeurt er als je et niet doet?

Is er een kilometermarge wanneer je ontkoold bij het inrijden?

Met wat ontkool je welke onderdelen?

Geplaatst: 10 apr 2007, 20:54
door mpro09
ik heb het gedaan met gewoon de boormachine staal borstels en een rubber hamer maar dat was een hele kleine uit die helemaal uit elkaar kon.

en ik heb er veder geenervaring me maar ik denk dat als jeje grome uitlaat in de fik steekt dat ie er niet mooier op word

Geplaatst: 10 apr 2007, 22:12
door edje
komt ie dan:

wat je ontkoolt:

uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)

bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper :P . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet :wink:

uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....

Geplaatst: 10 apr 2007, 22:39
door jerrow
Super Edje :!: :!: :!:

Dat was het antwoord wat ik zocht. :o

Ik heb ook effe gesnuffeld op het internet en idd, gootsteenontstopper wordt wel eens gebruikt voor de uitlaat te ontkolen.

Ik had eraan gedacht om m'n cilinder te ontkolen met van die borsteltjes waar je een pistool of geweer mee schoonmaakt.

Morgen ga ik m'n motor ontkolen want ik draaide m'n bougie daarstraks los en de ganse rand lag onder een hoopje kool die ik er zo afkrabte met m'n nagel. :?

Merci Edje!

Geplaatst: 11 apr 2007, 06:59
door RDFS1
Let wel op met de uitlaat uit te branden,kunnen flinke steekvlammen uit ontstaan. :roll:

Geplaatst: 11 apr 2007, 07:26
door Niels
En laat (vooral bij originele uitlaten) de vlam niet te lang op 1 plek branden, want dan krijg je lelijke verkleuringen in je chroom! :shock:

Geplaatst: 11 apr 2007, 08:35
door Tombo
is het chroom van originele uitlaten zo slecht dan :shock:
Voordat het chroom verkleurd moet het echt lang heet gestookt worden. Niet gewoon een normaal vlammetje. Als je er genoeg lucht doorheen blaast blijft de hitte ook niet lang op 1 plek

Geplaatst: 11 apr 2007, 08:59
door Niels
Nou, het gaat er meer om, dat het bij een originele uitlaat zonde is (in ieder geval meer dan bij een imi van 30 euro) :P

Geplaatst: 11 apr 2007, 12:59
door Dorfie
Niels schreef:Nou, het gaat er meer om, dat het bij een originele uitlaat zonde is (in ieder geval meer dan bij een imi van 30 euro) :P


Bij de orginele is de kans zowieso al kleiner op verkleuringen want ze zijn van beter kwaliteit.

Geplaatst: 11 apr 2007, 13:57
door Martijn
edje schreef:komt ie dan:

wat je ontkoolt:

uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)

bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper :P . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet :wink:

uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....


FAQ ???