Bromfiets -> motorfiets
Geplaatst: 26 apr 2013, 14:32
Het zal nu wat minder populair worden, maar ik wil graag het antwoord van de RDW met jullie delen.
Het gaat hier om een FS1 met NL bromfietskenteken om te keuren naar een NL motorfiets kenteken.
De info over niet-oldtimers heb ik weggelaten.
En ze noemen me nog steeds meneer
Het gaat hier om een FS1 met NL bromfietskenteken om te keuren naar een NL motorfiets kenteken.
De info over niet-oldtimers heb ik weggelaten.
En ze noemen me nog steeds meneer

Als u een bromfiets ombouwt naar een motorfiets, moet het voertuig na ombouw voldoen aan de definitie van een motorfiets. Dit wil onder andere zeggen dat de cilinderinhoud meer moet zijn dan 50 cc of dat de constructiesnelheid hoger moet zijn dan 45 km/uur.
Kosten
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet deze aan de permanente eisen voor een motorfiets voldoen. Dit zijn de eisen voor de verkeersveiligheid, aangevuld met onder andere eisen voor de geluidsproductie
Navraag doen bij fabrikant of gemachtigde vertegenwoordiger
De RDW adviseert om eerst bij de fabrikant van de motorfiets of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of de motorfiets in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenkomst (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen. Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk op de motorfiets individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. De kosten voor een individuele beoordeling zijn echter aanzienlijk.
-> dit is bij een FS1 makkelijk aan te tonen, aangezien er ook officiele FS1 motorfietsen zijn
Keuren
In alle gevallen moet u de motorfiets laten keuren om hiervoor een kentekenbewijs te krijgen. Bij de keuring stelt de RDW in veel gevallen ook de werkelijke Datum Eerste Toelating (DET) vast.
Bromfietsen die destijds via een schouwing een kentekenbewijs hebben gekregen, hebben als DET een de fictieve DET (31-08-2005) gekregen. De medewerker van het keuringsstation kan vragen om een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland, een rekening of een ander betrouwbaar document te overleggen waaruit de eerste in gebruikname blijkt.