Pagina 1 van 1

Sturen

Geplaatst: 01 apr 2013, 20:17
door Jeti
Is er iemand die een beschrijving (liefst met foto's) kan geven van de verschillende sturen die voor FS1 gebruikt zijn?

Als je een stapel sturen neemt, waarvan de zijkanten omhoog lopen, zie je vaak nog verschil in buiging en lengte.
Ik weet dat een 2RU stuur hoog is vergeleken de rest. En een sheriff stuur is natuurlijk erg herkenbaar, evenals het stokstuurtje.

Maar hoe zit het met de tussenliggende modellen en hun sturen?
En het stuur met dik of dun spijltje tussen het stuur?

Ik begrijp dat je wellicht ook wel keus had in je stuur bij aankoop, maar er zal toch wel iets qua richtlijn zijn?
Uit de folders word ik niet veel wijzer.

Edit:
en met en zonder gaatje voor de kabels?

Topic is trouwens niet bedoeld om discussies op te laaien ofzo, gewoon puur nieuwsgierigheid en kennisoverdracht.

Geplaatst: 01 apr 2013, 20:44
door Tombo
Volgens mij hebben we (ofja, Niels) de stuurtjes nooit echt gedocumenteerd op de site.
Voor zover ik weet zijn er b.v. 2 verschillende stuurtjes met spijl, eentje met dunne, en 1 met dikke. En dan heb je nog dat hoge 2RU stuur en de stokstuurtjes. Dat is volgens mij wat allemaal origineel door Yamaha is geleverd
Edit:
En je hebt ook nog dat FS50/Beumer stuurtje. Niels heeft ook nog van zijn Duitse Yamaha een soort van fietsstuur gehad, stokstuur met een 2 knikken naar boven

Geplaatst: 02 apr 2013, 13:01
door fs1man
tis vrij simpel, je had het spijlstuur idd met dikke en dunne spijl volgens mij met de dikke spijl op de oudere modellen of andersom ik vergeet dat steeds dan heb je het gs stuur dat later ook op de dx is gebruikt, en het 2ru stuur dat ik eerlijk gezegt nog nooit in handen heb gehad :oops:
het stokstuur zat volgens mij alleen op de 69ers en 70ers daarna was het een optie bij mijn weten, de 71er was wel de eerste die standaard een spijlstuur had.
de originele sturen hebben altijd gaten voor de bedrading, alleen het 2ru stuur weet ik niet.
verder was er veel keus in sturen en je zag zelfs fs1,tjes met hoge sturen, wel zelden maar, over het algemeen zag je vooral de spijlsturen en de m stuurtjes, de smalle dan he.

Geplaatst: 02 apr 2013, 13:14
door scirocco
2ru heeft geen gaten en gaat gewoon over het stuur met een t-wrap

Geplaatst: 03 apr 2013, 17:12
door fs1willem
De sturen van de DX-types hebben volgens mij ook geen gaten voor bedrading. Rechts zit sowieso geen bedrading en die van links loopt niet door het stuur.

Ik heb hier nog los liggen een ori-spijlstuur van mijn FS1-1971 en een ori-DX-stuur van mijn 2F2-1978. Op mijn FS1 zit een ori-stofstuur en op mijn 2F2 een imi-, maar iets hoger dan ori-, stuur.

Geplaatst: 04 apr 2013, 13:02
door fs1man
Je hebt gelijk willem ik heb hier ook nog een orri dx stuur liggen zitten ook geen gaten in.
stuur gaat trouwens op mp.

Geplaatst: 04 apr 2013, 15:27
door Jeti
Met de verschillen bedoelde ik eigenlijk ook deze verschillen: in hoogte en "uitgerektheid" en "richting van de handvatten"

Bovenste stuur is van een Suzuki trouwens, met ori Suz handvat. Ter vergelijking.
Andere handvat lijkt erop, maar is het niet. Ook geen FS1 naar mijn weten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 05 apr 2013, 14:02
door pee67
Zover mijn kennis rijkt

Sturen met dikke tussenspijl zijn gebruikt van 69 t/m 76
sturen met dunnen spijl vanaf 77 tot de 2RU
Beumer stuur is hoger dan een 1J5 DX stuur, maar weer lager dan een 2RU stuur

Geplaatst: 06 apr 2013, 14:15
door fs1willem
Even gekeken welke sturen ik hier los heb liggen :

Afbeelding

Ori-spijlstuur 1971 en ori-DX-stuur 1978. De andere twee zijn geen FS1-stuurtjes. De onderste niet, want bij mijn weten hebben ori-FS1-stuurtjes die ribbels niet (?).

Afbeelding

De stuurtjes maar eens opnieuw laten verchromen :? .

Geplaatst: 11 apr 2013, 10:43
door fs1willem
Ik zat even in het onderdelenboekje van de 2F2 1978 te bladeren en zag dat er destijds drie verschillende sturen leverbaar waren op de FS1 zonder schijfrem en twee op de FS1-DX. Respectievelijk genaamd : semi, bar en bridge en voor de DX-uitvoering semi en bar.
De nummers van deze vijf sturen zijn allemaal anders, hetgeen deels te maken zal hebben met de afwezigheid van de gaten voor de bedrading bij de DX-uitvoering.
Iets anders wat mij hierbij opviel was dat bij de DX-uitvoering de lengte van de remleiding anders was, hetgeen ook wel logisch is als je de keuze hebt tussen een halfhoog stuur en een pijpstuur, maar daar kwam nog bij dat het onderdeelnummer van de ene remleiding blijkbaar bij de Nissin-rempomp hoorde en de andere bij Asco-rempomp.

Geplaatst: 11 apr 2013, 11:30
door Tombo
Tokico?

Geplaatst: 11 apr 2013, 13:01
door fs1willem
Tombo schreef:Tokico?


Asco... moest even zoeken :roll: .