Pagina 1 van 1
Gat tussen 3 en 4e versnelling
Geplaatst: 07 dec 2011, 22:17
door Cheesehead
Hallo FS1ers
Wil hier wat kwijt.
Had last van (en zo te horen meerdere forumleden) het gat tussen de 3e en 4e versnelling.
Moest steeds terug schakelen ,heel irritant.
Na het monteren van een F5B cilinder deed hij het nog steeds.
Maar met het inrijden begon de brommer na p/m 400 km. steeds beter te lopen en ook het trekvermogen steeg.
Set-up is 13 tands voor 39 achter en een 135 sproeier in een 16 mm carburateur en roterende inlaat schijf.
Mengsmering is 1:30.
Hij loopt nu als een zonnetje en ook in zijn 4 gaat het steeds beter.
Weet nog dat ik in 1970 een P'tje kocht bij de bromfietshandelaar en met de 10 mm carburateur in ori set-up was
deze zelfs na het inrijden niet vooruit te branden.
Toen gauw wat opgevoerd.
De zelfde set-up nu geprobeerd te kopiƫren en dit gaat goed de brommer rijdt nu max. 60 km/pu,is hard zat.
Hopelijk kan iemand hier iets mee want het is een vervelend probleem.
MVG,
Frans
Geplaatst: 07 dec 2011, 22:28
door marco
Je kan iets lichter vertanden als je toch niet zo hard wil anders een goede hogedrukkop erop zetten.
Geplaatst: 07 dec 2011, 22:56
door NIX
Inderdaad, 13/39 is aan de zware kant voor een 50cc. Maar je hebt gelijk dat een brommertje eerst flink ingereden moet worden voor hij lekker gaat lopen. Dat merk je zeker. Je sproeier is gevaarlijk klein, maar als het gaat, gaat het.
Het gat tussen de 3 en 4 wordt veroorzaakt door de nogal ver uit elkaar liggende verhoudingen in combinatie met een cilinder met smalle powerband, zoals de FS1 cilinder. Die komt ook van een 5-bak af, en dat was echt noodzaak, de 3, 4 en 5 liggen vrij dicht op elkaar zodat de brommer na opschakelen niet onder de powerband terecht komt.
Overigens kun je een F5B en elke cilinder met lage uitlaatpoort best wat sneller maken, zonder het lage toerenkarakter helemaal prijs te geven. De poort een mm of 3 hoger en bijna recht maken geeft je zomaar 10km winst bij dezelfde setup en laat hem ook lekker zuinig. Qua sproeier kom je meestal op 150 uit, ongeveer. De poort is dan ongeveer 13mm hoog, tegen 17mm van een FS1. Die maakt veel meer toeren, maar de powerband is inderin en in het midden helemaal foetsie. Eigenlijk kunnen die dingen alleen maar janken.
Geplaatst: 07 dec 2011, 23:08
door ginofs1
1 op 30 is ook erg vet voor deze setup.
1 op 40 kan best.
Ik denk dat hij ook beter zal gaan lopen en minder heet zal worden.
Sproeier is krap.
Kijk maar even naar je bougie.

Heet...
Geplaatst: 08 dec 2011, 08:56
door Cheesehead
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips.
Kan dat ,1:40 smeren zonder gevaar?
Heb altijd begrepen dat 1:30 aan de veilige kant was.
Als het geen risico oplevert ga ik dat zeker eens proberen.
En heb nog een doosje sproeiers liggen ,ga er mee aan de slag.
Dus : 1:40 en een sproeiergroote van b.v. 150?
De bougie heeft nu een goede kleur, als mijn griep over is zal dan een foto maken UCHE UCHE.....
Nogmaals bedankt,
Frans
Re: Heet...
Geplaatst: 08 dec 2011, 09:26
door Laars
Cheesehead schreef:Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips.
Kan dat ,1:40 smeren zonder gevaar?
Heb altijd begrepen dat 1:30 aan de veilige kant was.
Als het geen risico oplevert ga ik dat zeker eens proberen.
En heb nog een doosje sproeiers liggen ,ga er mee aan de slag.
Dus : 1:40 en een sproeiergroote van b.v. 150?
De bougie heeft nu een goede kleur, als mijn griep over is zal dan een foto maken UCHE UCHE.....
Nogmaals bedankt,
Frans
Fransie...BETERSCHAP

Geplaatst: 08 dec 2011, 10:38
door NIX
Als het ding lekker rijdt op die sproeier kun je best kijken of hij op een grotere beter rijdt. Maar een FS1 loopt snel warm met een te kleine sproeier. Het kleinste dat ik ooit had in een 16mm voor F5B was 140. Maar geen 2 brommers zijn gelijk.
1:40 is rijk zat bij de huidige kwaliteit smeerolie. Het risico van te rijk smeren is dat teveel olie niet of half verbrandt en een dikke stroop wordt tussen cilinder en zuiger en zo de boel flink heet maakt. Ook gaan de zuigerveren vast zitten in de groeven waardoor ze niet mooi aanliggen op de cilinderwant, de warmte niet meer goed afgeven waardoor de zuiger te heet wordt en warmloopt. Ook koeken de poorten er alleen maar dicht van. Tom Dues rijdt op een 2RU met 10mm en tankt uitsluitend mix aan de pomp, dat gaat al bijna 3 jaar goed. Blijkbaar kun je zelfs zo schraal rijden, ook al zou ik 1:40 aanhouden voor de veiligheid. Zonder smering kan een 2T en zeker een FS1 echt niet.
Geplaatst: 08 dec 2011, 11:34
door Swizzer
Heb zelf een F5B, 16mm, 150 sproeier, tandwiel 14-44 en smeer 1:40.
Prima set-up. Heen en weer naar Brussel en geen centje pijn.
Zonder het gas helemaal open gooien reed ik tussen 55-65, ook met tegenwind.
Setup
Geplaatst: 12 dec 2011, 22:53
door Cheesehead
Hallo FS1ers,
Johan, nog bedankt voor de beterschapwens , griep is bijna over.
Vanavond het 1J5 frame opgehaald + een doos onderdelen.
Zeg mijn baan op en ga nu in de schuur wonen , vind mijn vrouw niet erg !@#$%.
Alle gekheid,het frame ziet er mooi uit foto's volgen.
Ook een gepoedercoate achterbrug gescoord , erg mooi.
Zal deze week foto's maken over de vorderingen.
Allemaal bedankt , ook voor de sproeier tips voor mijn Ptje.
MV FS1 groet,
Frans
Geplaatst: 12 dec 2011, 23:45
door marco
Als het niet lukt met de afstelling dan kom je maar een keertje deze kant op.