Pagina 1 van 2
Help, ik zit vast!
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:02
door Swizzer
Probeer nu al een hele tijd de keerringen in de voorvork aan te brengen.
Bij een binnenpoot heb ik hem er nu eindelijk omheen.
Het veertje onder sprong er telkens uit.
Maar nu moet de keerring in de buitenpoot en daar loop ik vast.
Wat ik ook (voorzichtig) probeer, hij wil er niet in.
Olie gesmeerd, binnenkant van de buitenpoot geschuurd, etc., maar geen succes.
Ik wil de nieuwe lak die erop zit ook niet beschadigen.
Wie kan mij helpen, of misschien beter, waar kan ik even langswippen met mijn voorpoten?
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:10
door scirocco
keerring kun je er ook niet zo indrukken maar met een goed pasende ring die je op de keerring neer legt en een buis die om je binnenpoot past tik je hem er zo in
beetje olie om de keerring en poot is het zo klaar
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:22
door Swizzer
Schiet dan dat veertje niet los dat onderin de keerring zit? Want dan zou die er weer uit moeten, terwijl 'ie net in de buitenpoot geslagen is.
Bij de andere poot, wil de binnenpoot niet eens in de buitenpoot. Het lijkt wel alsof er een versmalling o.i.d. zit in de buitenpoot??
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:42
door scirocco
ik weet wat je bedoeld ik heb het ook gehad tijdens het monteren dat het veertje er tussen uit ging
maar als hem eenmaal om de binnenpoot hebt zonder dat het veertje er af is gegaan kan het veerje geen kant meer op
als je goed kijkt zit het veertje nu op gesloten en kan er niet meer af
nu kun je hem zo naar binnen tikken
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:43
door Swizzer
O.K., dat is een geruststelling. Dus nu een buis en ring zoeken.
Bij de andere poot, wil de binnenpoot niet eens in de buitenpoot. Het lijkt wel alsof er een versmalling o.i.d. zit in de buitenpoot??
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:52
door scirocco
de ring die al standard op keerring komt kan je prima gebruiken om hem er in te tikken
zelf gebruik ik een oude voorvork bus om dit klusje te klaren maar die zal je wel niet hebben ligen
je heb wel de juiste binnen poot bij de juiste buiten poot ?
dan even in olieƩn en er indraaien dan moet het goed komen
Swizzer schreef:O.K., dat is een geruststelling. Dus nu een buis en ring zoeken.
Bij de andere poot, wil de binnenpoot niet eens in de buitenpoot. Het lijkt wel alsof er een versmalling o.i.d. zit in de buitenpoot??
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:56
door Swizzer
NIX schreef:Het belangrijkste is dat je de keerringen eerst wat inolied en dan zo recht mogelijk naar beneden duwt/tikt zonder de lip te beschadigen.
De binnenpoot waar de geleidebus niet helemaal onderaan zit, is voor de buitenpoot met de remnok. Bij de remnok kan dus iets vervorming ontstaan zonder dat dat de werking van de vering en demping beinvloedt.
Ik heb dus de binnenpoot waar de geleidebus hoger zit in de buitenpoot waar de remnok (dat metalen strookje) zit. Die horen dus samen, maar het gaat zo klem zitten als wat. Heb ze met wat stevigere tikken weer los gekregen.
Misschien is dat de vervorming waar NIX op doelt? Maar wat moet ik dan?
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:58
door koppel
wat voor model is het?
aangezien er iets van 6 of 7 verschillende voorvorken zijn.
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:12
door scirocco
dan heb je de geheel goed bij elkaar heb je ze goed afgedekt tijdens het schuren en spuiten
er moet iedergeval geen lak of schuursel in
@koppel 2ru
Swizzer schreef:NIX schreef:Het belangrijkste is dat je de keerringen eerst wat inolied en dan zo recht mogelijk naar beneden duwt/tikt zonder de lip te beschadigen.
De binnenpoot waar de geleidebus niet helemaal onderaan zit, is voor de buitenpoot met de remnok. Bij de remnok kan dus iets vervorming ontstaan zonder dat dat de werking van de vering en demping beinvloedt.
Ik heb dus de binnenpoot waar de geleidebus hoger zit in de buitenpoot waar de remnok (dat metalen strookje) zit. Die horen dus samen, maar het gaat zo klem zitten als wat. Heb ze met wat stevigere tikken weer los gekregen.
Misschien is dat de vervorming waar NIX op doelt? Maar wat moet ik dan?
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:26
door Swizzer
Er zit geen schuursel of lak op of in.
Het geheel heb ik met terpentine schoongemaakt, afgespoeld en toen met voorvorkolie ingesmeerd.
De andere poot past wel in elkaar.

Geplaatst: 01 nov 2011, 16:37
door scirocco
hij moet er in pasen komt er tenslotte ook uit en als alles schoon is moet je gewoon even door dat punt heen
heb laatst die van mijn maat ook gedaan daar zat ook even een punt in waar hij bleef haken even er door heen gedrukt en toen was er al weer ruimte
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:39
door Swizzer
Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik aarzelde omdat ik niet weet of hij voorbij dat punt dan nog wel ruimte heeft om te veren?
Het zit ongeveer ter hoogte van de schroefdraadjes voor het spatbord.
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:44
door scirocco
gewoon door drukken dan komt wel goed
toevalig geen te lang boutjes in de busjes gedraad en te strak aan gedraaid ??
Swizzer schreef:Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik aarzelde omdat ik niet weet of hij voorbij dat punt dan nog wel ruimte heeft om te veren?
Het zit ongeveer ter hoogte van de schroefdraadjes voor het spatbord.
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:52
door yamaha_fs1_2ru
ik had er een buis om heen gezet en toen er in gedrukt..
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:53
door marco
yamaha_fs1_2ru schreef:ik had er een buis om heen gezet en toen er in gedrukt..
Een stuk pvc pijp misschien??
DAn beschadig je de keerring ook niet.