Redelijk nieuw op dit forum.
Geplaatst: 14 sep 2011, 13:19
Even voorstellen,
Ik ben Gert Klijnhout en ben al weer heel wat jaartjes actief met het restaureren van oude cq antieke bromfietsen.
Inmiddels heb ik een aantal NSU bomfietsen van de jaren 50 die totaal zijn gerestaureerd en redelijk veel worden gebruikt.
Gezien ik al weer een paar jaartjes geleden toen ik 16 jaar was van mijn zuur verdiende centjes een nieuwe Yamaha heb gekocht wilde ik eigenlijk wel weer een Yamaha toevoegen aan mijn verzameling.
Na wat zoeken wikken en wegen een Duitse 468 gekocht voorzien van een FS1 cilinder en een 16 mm carburateur, deze bromfiets had een flink aantal jaartjes onder een zeiltje in de regen gestaan dat wat hem zeker geen goed heeft gedaan.
Deze brommer mee naar huis genomen, lopend gemaakt voorzien van een 10 mm carburateur dikke ringen met een 10 mm gat tussen de uitlaat en de gaskabel begrenst daarnaast de voor schijfrem weer gangabaar gemaakt het water er uit en remvloeistof er in gedaan zodat deze weer kon remmen en naar de RDW kon voor een kentekenkeuring.
Inmiddels is dit achter de rug en heb mijn kenteken binnen.
Nu kon het gebeuren de bromfiets geheel gedemonteerd en eens bekenen wat er zoal nodig is om deze weer in topconditie te krijgen, eigenlijk viel dit nog wel mee op de binnenste veerpoten na deze waren geheel geput en eigenlijk niet meer bruikbaar was alles erg roestig maar bruikbaar.
Veerpoten zijn inmiddels in huis nieuw via de plaatselijk bromfietshanden die had er nog twee liggen compleet in de org. verpakking en mocht ze hebben voor een paar tientjes.
Frame en a brug inmiddels roestvrij, gepsoten in de epoxie, 2k filler en afgelakt met de orginele zwarte kleur.
Ten tijden van het type van dit hangt dit te drogen en zal later een paar foto`s toevoegen.
Verder nog gezocht voor antwoord op een veel vragen, een paar zijn er inmiddel beantwoord maar er blijven er nog een paar over.
Waarschijnlijk kan een van jullie mij daar bij helpen.
1e de achter schokbrekers zaten heel erg schuin de onderste ogen zaten aan de buitenkant van de a.brug en met het Duitse a spatbord kunnen zij niet aan de binnenkant IS DIT NORMAAL?
2e deze bromfiets heeft aluminium voorvork onderpoten en volle binnenpoten tevens is deze voorzien van een remschijf voor waarbij de remklauw aan de achterkant van de veerpoot zit gelijk een een 3E9.
Wat voor soort olie moet er in deze voorvork en hoeveel per poot? ik lees 130 cc maar dat is veel te veel en kan er eigenlijk niet in lijkt mij dan ook de hoeveelheid van een stalen veerpoot met chroombussen.
3e overal lees ik dat er in het motorblok sae 10w30 olie moet, lijkt mij gezien de natte koppeling geen motorolie! wat moet het wel zijn?
4e verder zoek ik nog een werkplaatshandboek of PDF waar deze machine in beschreven staat 3E9 in DX uitvoering met een membraanblok voorzien van oliepomp voor de smering.
Wie kan mij helpen aan deze gegevens?
Gert Klijnhout.

Ik ben Gert Klijnhout en ben al weer heel wat jaartjes actief met het restaureren van oude cq antieke bromfietsen.
Inmiddels heb ik een aantal NSU bomfietsen van de jaren 50 die totaal zijn gerestaureerd en redelijk veel worden gebruikt.
Gezien ik al weer een paar jaartjes geleden toen ik 16 jaar was van mijn zuur verdiende centjes een nieuwe Yamaha heb gekocht wilde ik eigenlijk wel weer een Yamaha toevoegen aan mijn verzameling.
Na wat zoeken wikken en wegen een Duitse 468 gekocht voorzien van een FS1 cilinder en een 16 mm carburateur, deze bromfiets had een flink aantal jaartjes onder een zeiltje in de regen gestaan dat wat hem zeker geen goed heeft gedaan.
Deze brommer mee naar huis genomen, lopend gemaakt voorzien van een 10 mm carburateur dikke ringen met een 10 mm gat tussen de uitlaat en de gaskabel begrenst daarnaast de voor schijfrem weer gangabaar gemaakt het water er uit en remvloeistof er in gedaan zodat deze weer kon remmen en naar de RDW kon voor een kentekenkeuring.
Inmiddels is dit achter de rug en heb mijn kenteken binnen.
Nu kon het gebeuren de bromfiets geheel gedemonteerd en eens bekenen wat er zoal nodig is om deze weer in topconditie te krijgen, eigenlijk viel dit nog wel mee op de binnenste veerpoten na deze waren geheel geput en eigenlijk niet meer bruikbaar was alles erg roestig maar bruikbaar.
Veerpoten zijn inmiddels in huis nieuw via de plaatselijk bromfietshanden die had er nog twee liggen compleet in de org. verpakking en mocht ze hebben voor een paar tientjes.
Frame en a brug inmiddels roestvrij, gepsoten in de epoxie, 2k filler en afgelakt met de orginele zwarte kleur.
Ten tijden van het type van dit hangt dit te drogen en zal later een paar foto`s toevoegen.
Verder nog gezocht voor antwoord op een veel vragen, een paar zijn er inmiddel beantwoord maar er blijven er nog een paar over.
Waarschijnlijk kan een van jullie mij daar bij helpen.
1e de achter schokbrekers zaten heel erg schuin de onderste ogen zaten aan de buitenkant van de a.brug en met het Duitse a spatbord kunnen zij niet aan de binnenkant IS DIT NORMAAL?
2e deze bromfiets heeft aluminium voorvork onderpoten en volle binnenpoten tevens is deze voorzien van een remschijf voor waarbij de remklauw aan de achterkant van de veerpoot zit gelijk een een 3E9.
Wat voor soort olie moet er in deze voorvork en hoeveel per poot? ik lees 130 cc maar dat is veel te veel en kan er eigenlijk niet in lijkt mij dan ook de hoeveelheid van een stalen veerpoot met chroombussen.
3e overal lees ik dat er in het motorblok sae 10w30 olie moet, lijkt mij gezien de natte koppeling geen motorolie! wat moet het wel zijn?
4e verder zoek ik nog een werkplaatshandboek of PDF waar deze machine in beschreven staat 3E9 in DX uitvoering met een membraanblok voorzien van oliepomp voor de smering.
Wie kan mij helpen aan deze gegevens?
Gert Klijnhout.





