Pagina 1 van 6

Redelijk nieuw op dit forum.

Geplaatst: 14 sep 2011, 13:19
door gklijnhout
Even voorstellen,

Ik ben Gert Klijnhout en ben al weer heel wat jaartjes actief met het restaureren van oude cq antieke bromfietsen.
Inmiddels heb ik een aantal NSU bomfietsen van de jaren 50 die totaal zijn gerestaureerd en redelijk veel worden gebruikt.
Gezien ik al weer een paar jaartjes geleden toen ik 16 jaar was van mijn zuur verdiende centjes een nieuwe Yamaha heb gekocht wilde ik eigenlijk wel weer een Yamaha toevoegen aan mijn verzameling.
Na wat zoeken wikken en wegen een Duitse 468 gekocht voorzien van een FS1 cilinder en een 16 mm carburateur, deze bromfiets had een flink aantal jaartjes onder een zeiltje in de regen gestaan dat wat hem zeker geen goed heeft gedaan.
Deze brommer mee naar huis genomen, lopend gemaakt voorzien van een 10 mm carburateur dikke ringen met een 10 mm gat tussen de uitlaat en de gaskabel begrenst daarnaast de voor schijfrem weer gangabaar gemaakt het water er uit en remvloeistof er in gedaan zodat deze weer kon remmen en naar de RDW kon voor een kentekenkeuring.
Inmiddels is dit achter de rug en heb mijn kenteken binnen.
Nu kon het gebeuren de bromfiets geheel gedemonteerd en eens bekenen wat er zoal nodig is om deze weer in topconditie te krijgen, eigenlijk viel dit nog wel mee op de binnenste veerpoten na deze waren geheel geput en eigenlijk niet meer bruikbaar was alles erg roestig maar bruikbaar.
Veerpoten zijn inmiddels in huis nieuw via de plaatselijk bromfietshanden die had er nog twee liggen compleet in de org. verpakking en mocht ze hebben voor een paar tientjes.
Frame en a brug inmiddels roestvrij, gepsoten in de epoxie, 2k filler en afgelakt met de orginele zwarte kleur.
Ten tijden van het type van dit hangt dit te drogen en zal later een paar foto`s toevoegen.

Verder nog gezocht voor antwoord op een veel vragen, een paar zijn er inmiddel beantwoord maar er blijven er nog een paar over.
Waarschijnlijk kan een van jullie mij daar bij helpen.

1e de achter schokbrekers zaten heel erg schuin de onderste ogen zaten aan de buitenkant van de a.brug en met het Duitse a spatbord kunnen zij niet aan de binnenkant IS DIT NORMAAL?

2e deze bromfiets heeft aluminium voorvork onderpoten en volle binnenpoten tevens is deze voorzien van een remschijf voor waarbij de remklauw aan de achterkant van de veerpoot zit gelijk een een 3E9.
Wat voor soort olie moet er in deze voorvork en hoeveel per poot? ik lees 130 cc maar dat is veel te veel en kan er eigenlijk niet in lijkt mij dan ook de hoeveelheid van een stalen veerpoot met chroombussen.

3e overal lees ik dat er in het motorblok sae 10w30 olie moet, lijkt mij gezien de natte koppeling geen motorolie! wat moet het wel zijn?

4e verder zoek ik nog een werkplaatshandboek of PDF waar deze machine in beschreven staat 3E9 in DX uitvoering met een membraanblok voorzien van oliepomp voor de smering.

Wie kan mij helpen aan deze gegevens?

Gert Klijnhout.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 14 sep 2011, 13:36
door clamdxp
Welkom op het forum.
mooie verzameling heb je daar.
er zullen straks vast mensen reageren op je vragen.
daarmee kan ik je helaas niet helpen ben zelf nieuw in het fs1 gebeuren.
ik heb altijd honda gereden en opgeknapt.

Geplaatst: 14 sep 2011, 13:39
door nieknatuurlijk
Welkom,

ziet er mooi uit, ben benieuwd wat het eindresultaat van de FS1 word

Hier staan wat PDF'jes:

http://www.fs1forum.com/PDF.html

mvg

Geplaatst: 14 sep 2011, 14:00
door Camiel
Welkom! :D

Leuk projectje uit Tilburg! :P Veel plezier ermee!!

Geplaatst: 14 sep 2011, 14:08
door YamaSam
alohah uit Gent ook :fries:

Geplaatst: 14 sep 2011, 14:20
door hans.m
Die nsu'tjes zijn best wel leuk :)

Geplaatst: 14 sep 2011, 14:20
door hans.m
Die nsu'tjes zijn best wel leuk :)
Welkom op het forum;)

Geplaatst: 14 sep 2011, 16:47
door Mawich
Via deze links kom je bij een partslist voor het type 3e9

http://fs1.nl/nl/index.php?show=artikelen&id=68

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:26
door marco
Welkom op het forum.

Voor het motorblok moet je olie hebben voor natte platen koppeling 10w30.

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:58
door Laars
Welkom vanuit Dordrecht :wink:

Geplaatst: 14 sep 2011, 19:12
door ginofs1
hoi hoi welkom

Geplaatst: 14 sep 2011, 20:04
door Swizzer
Hallo Gert, welkom uit Veenendaal!

Geplaatst: 14 sep 2011, 20:44
door the_destroyers
Welkom vanuit Belgica!!! :cheers:

Geplaatst: 14 sep 2011, 21:02
door NIX
Je schokbrekers zitten zo schuin omdat het een Duitse FS1 is en de achterbrug wat langer is dan een normale FS1 brug. schokkers moeten wel aan de binnenkant, ik denk dat er niet ori schokkers op zitten of dat er wat anders mee is gebeurd. Je wielen zijn ook 160 breed in plaats van 140 en er zou een iets logger achterspatboard op moeten zitten en een achterlicht van het type dat wij hier elandgewei noemen. Overigen past op zo'n brug ook een gewoon spatboard. Ik zie trouwens dat deze 468 helemaal is opgebouwd als een 3E9 (of Duitse 3F2). Een 468 is eigenlijk qua looks een 2F2 met een iets langer zadel. Niet dat ik vind dat je hem zo moet opbouwen, maak er lekker van wat jij mooi vindt.

De beschreven oliehoeveelheid klopt wel, ik denk dat jij de poot niet helemaal leeg krijgt. Met vullen moet je ook iets in- en uitveren. Verder kun je iedere membraanblok beschrijving pakken, alles is gelijk. Voor de pomp pak je gewoon een beschrijving van een ouder blok of een 2RU.

10W30 Motorfietsolie is prima. 10W40 mag ook. Waarom is het volgens jou niet geschikt voor een natte platen koppeling?

Geplaatst: 14 sep 2011, 21:07
door fs1willem
Mawich schreef:Via deze links kom je bij een partslist voor het type 3e9

http://www.mylittlepony.nl/nl/index.php ... elen&id=68


Overigens staat op deze partlist ook de fout van de bevestiging van de achterschokbrekers op de achterbrug. Als je naar de bouten op de tekening kijkt zie je ook al dat het niet gaat passen om de schokbrekers aan de buitenkant te bevestigen omdat er immers geen schroefdraad aan de kopkant van de bouten zit en deze dus niet geheel door de achterbrug gedraaid kunnen worden.

Wat is er trowuens zo anders aan dat Duitse spatbord ? Is dat wel origineel ? Misschien kiezen voor een "Hollands" spatbord ?