Pagina 1 van 2
Olielekkage bij Rotatieschijf
Geplaatst: 13 sep 2011, 21:45
door cyber98
Hi allen,
Ik ben in het bezit van een Yamaha FS1 met schijfinlaat uit 1970 die ik helemaal gerestaureerd heb. Tot een jaar na de restauratie heeft de brommer perfect gereden; 32 mm uitlaat, 16 mm inlaat/carberateur, kleine schijf, F5B cylinder --> topsnelheid circa 75 km. Daarna begonnen de problemen die bestonden uit slecht optrekken, niet op toeren komen, niet reageren op wijzigen mengverhouding, benzine wordt uit de carberateur gespuugd.
Na controle bleek keer op keer het rotatiehuis waarin de schijf gehuisvest is, behoorlijk nat te zijn met versnellingsbakolie. Op Engelse websites heb ik gelezen dat dit de bovenstaande problemen geeft. Als probeersel heb ik dikkere versnellingsbakolie toegepast (20W50 i.p.v. 10W40) en de brommer liep inderdaad een stukje beter doch nog verre van goed. Nieuwe krukas-oliekering plaatsen ligt voor de hand doch dat heb ik al twee keer gedaan zonder resultaat. Ook de rubbere ring van de rotatiebehuizing heb ik vervangen doch ook dat gaf geen soelaas.
Ik ben zo langzamenhand door mijn oplossingopties heen en sta dus voor een raadsel. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand nog suggesties om het probleem op te lossen.
Bij voorbaat dank voor reakties
P.S. Bobine en ontsteking heb ik tevens recent vernieuwd doch dat leverde ook geen verbetering op !
Geplaatst: 13 sep 2011, 21:47
door the_destroyers
Als de benzine uit de carb wordt gespuwt, dan is je vlotter mss kapot of vlotternaald
Die bobine is hopelijk ori, want immi is troep, zijn soms al kapot in de doos
Geplaatst: 13 sep 2011, 22:20
door marco
Heb je de carburateur wel eens opengemaakt/nagekeken?
Weet je zeker dat het geen 2taktolie is?
Geplaatst: 13 sep 2011, 22:29
door cyber98
Carberatuer heeft een nieuwe vlotternaald en vlotter dus daar kan het niet aan liggen.
De olie in het rotatiehuis is inderdaad versnellingsbakolie en geen mengsmeringolie. Dat is makkelijk te controleren gezien het kleurverschil. De rode mengsmeringolie druipt na een ritje uit de carberatuer; de groene versnellingsbakolie zit foutief in het rotatiehuis.
Het probleem wordt dus echt veroorzaakt door de versnellingsbakolie.

Geplaatst: 13 sep 2011, 22:39
door marco
Vreemd,zit er geen beschadiging aan je carterdeksel ofzo?
Heb je de aansluiting van je oliepompje goed afgesloten?
Geplaatst: 13 sep 2011, 22:58
door cyber98
Oliepompaansluiting is oliedicht; Carterdeksel lekt geen versnellingsbakolie en is niet beschadigd.
Geplaatst: 13 sep 2011, 23:10
door the_destroyers
is de pakking goed?
Geplaatst: 13 sep 2011, 23:22
door NIX
Welke verhouding meng je of gebruik je een oliepompje? Wat voor sproeier zit er in je carburateur? Heb je de demper als eens uit je uitlaat getrokken? Staat de ontsteking op tijd?
Geplaatst: 14 sep 2011, 08:55
door cyber98
Ik meng met de hand circa 1:30 en heb diverse sproeiers gebruik doch allen zonder resultaat. Ook de demper van de uitlaat heb ik er al uitgehaald doch de brommer reed niet echt beter zonder de demper.
Feit is dat er veel versnellingsbakolie op de inlaatschijf ligt. Je ziet soms de druppels van de inlaatschijf lopen als je met het blote oog in de inlaatpoort kijkt. Mijn inziens mag er geen druppel versnellingsbakolie bij de inlaatschijf komen anders beïnvloed je de mengverhouding en wordt de versnellingsbakolie tevens de cylinder ingezogen en verbrand.
Het probleem zit hem echt in de afdichting van de rotatieschijfbehuizing (= 'disk valve cover plate' volgens het Workshop Manual) hetgeen m.i. op vier manieren kan worden veroorzaakt:
1) niet goed functionerende krukasoliekeering van de behuizing (heb ik al twee maal vernieuwd)
2) niet goed functionerende rubbere ring van de behuizing (heb ik al een keer vernieuwd)
3) scheur in de metalen behuizing van de rotatieschijf (is van massief ijzer waar ik geen scheur in kan ontdekken)
4) scheur in de middelste kartel waarop de behuizing van de rotatieschijf op bevestigd is (ik kan echter geen scheur ontdekken)
Heeft iemand suggesties?

Geplaatst: 14 sep 2011, 09:56
door koppel
mischien krom schijfhuis of verkeerde afstandsbus krukas - keerring
terugblazen komt meestal door verkeerde schijftiming
wellicht is er een verband tussen beide problemen
Geplaatst: 14 sep 2011, 14:19
door cyber98
De afstandbus had ik al vervangen doch dat leverde geen verschil t.o.v. de oude afstandbus.
Ik ben wel op twee eigenaardigheden gestuit bij het lezen van de Workshop Manual.
1) Op de foto van de behuizing zit de krukasoliekering andersom dan op het schema.
2) Op de foto van de behuizing zit duidelijk een ring op de krukasoliekering die ontbreekt op het schema danwel op een andere plek zit (zie nr. 19 op het schema).
Foto volgens Workshop Manual:
Schema volgens Workshop Manual:
Foto 1 Motorreparatie:
Foto 2 Motorreparatie:
Bij mij zit het volgens het Schema doch als ik kijk op de foto’s van mijn motorrestauratie dan zat de krukasoliekering alvast andersom (zie Foto 1 en 2 Motorreparatie).
Weet iemand hoe het nu precies moet zitten?
Geplaatst: 14 sep 2011, 14:25
door cyber98
Nogmaals de afbeeldingen doch nu groter…
Foto volgens Workshop Manual:
Schema volgens Workshop Manual:
Foto 1 Motorreparatie:
Foto 2 Motorreparatie:
Bij mij zit het dus volgens het Schema doch als ik kijk op de foto’s van mijn motorrestauratie dan zat de krukasoliekering alvast andersom (zie Foto 1 en 2 Motorreparatie).
Weet iemand hoe het nu precies moet zitten?
Geplaatst: 14 sep 2011, 16:02
door scirocco
keering zit op de onderste foto goed als je hem anders om er in doet drukt hij de olie er door heel
open kant komt altijd naar de richting waar zig de olie bevind
Geplaatst: 14 sep 2011, 16:13
door cyber98
Thanx voor de heldere uitleg. Ik ga het aanpassen en houdt jullie op de hoogte van het resultaat.

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:51
door marco
Misschien kun je voor de zekerheid een keerring nemen met aan 2 kanten een veer.