Accu
Geplaatst: 04 dec 2010, 00:04
Je accu in de FS1 is de leverancier voor accesoires die gelijkstroom vragen of een plens stroom ineens nodig hebben of juist een hele gelijkmatige niet veel te hoge spanning, zoals de toeter, de knippers, je neutraallampje en je remlicht. Je accu wordt altijd opgeladen, of je nou met licht aan of met licht uit rijdt.
Laden
Het laadsysteem van je FS1 bestaat uit een laadspoeltje dat wisselspanning (een sinuskromme) geeft met flinke pieken, waarvan de negatieve pieken door de gelijkrichter worden tegengehouden. De postitieve pieken laden de accu bij, maar kunnen ook oplopen tot soms wel 30 of 40V. Dat lijkt waanzinning, maar die enorm hoge spanning duurt maar kort en er staat maar de helft van de tijd spanning op de laad draad omdat de negatieve pieken zoals gezegd worden tegengehouden.
Functie accu
De accu slaat de spanning op en werkt op deze manier als een soort buffer, die niet alleen de accessoires beschermd die direct op de accu zitten, maar ook de verlichting omdat de laadspanning van dezelfde spoel komt als het licht.
Storing
Als je accu niet in orde is of niet goed is aangesloten, of als de gelijkrichter kapot is, zal je merken dat de assecoires die op de accu zitten, het niet of slechter gaan doen. Ook zal je vaak merken dat je verlichting constant doorbrandt.
Installeren nieuwe accu
Nieuwe accu's moeten eerst gevuld worden met zuur. Dat haal je gewoon bij de garage of automaterialenzaak. Vaak wil men hem daar ook wel voor je vullen een en alvast een tijdje op de lader zetten. In principe zou het laatste niet nodig moeten zijn, maar vaak wordt het voor de zekerheid wel gedaan. Soms moet je na het vullen nog een keer met zuur bijvullen omdat het peil lager wordt als alle belletjes eruit zijn en het papier verzadigd is. Dit is echt de enige keer dat je met zuur aan de gang bent geweest met je accu. Als het peil zakt door het gebruik vul je alleen bij met demiwater. Let op: sommige accu's zijn met droog zuur gevuld. Accuzuur wordt poeder als alle H2O eruit ontleed is. Deze accu's vul je alleen met demiwater als je ze in gebruik neemt. Dit staat aangegeven op de verpakking. Als je toch met zuur vult, is je accu meteen een weggooi accu. Nog wat: accuzuur bijt en maakt enorme gaten in je kleren.
Onderhoud/bijvullen
Je accu heeft onderhoud nodig. Omdat de accu eigenlijk constant overladen wordt, gaat hij knalgas vormen. De opgeladen accu gaat het overschot aan laadstroom gebruiken om het water dat in het zuur zit, te ontleden in zuurstof en waterstof. Op zich geen probleem, dat waait er tijdens het rijden wel uit. Maar je zal wel merken dat de platen droog komen te staan. Wat doe je eraan? Heel simpel: je gaat naar de doe-het-zelf-zaak of de drogist of automaterialenzaak en haalt daar een fles gedestilleerd water, ook wel gedemineraliseerd of demi water genoemd. Daar vul je de accu weer mee bij tot het bovenste streepje. Eens per maand even kijken of hij weer aan de beurt is houdt je accu blij. Droge platen trekken krom en gaan kapot of maken sluiting, wat ten koste gaat van de werking. Vul niet bij met kraanwater, daar zitten mineralen in die de platen en het electroliet verontreinigen wat ten koste gaat van de capaciteit en levensduur. Ook gekookt water bevat nog steeds mineralen, want het is niet gedestilleerd, dus verdampt en afgevangen als pure H2O. Bijvullen doe je niet met zuur, dat moet alleen in een nieuwe accu.
Ontlading bij stilstand
Verder moet je weten dat een accu uit zichzelf ontlaadt. Ongeveer met 1V per maand. en 6V accuutje is dus na een half jaar leeg. Een opgeladen accu kan heel oud worden. Een deels ontladen accu heeft het zwaar, een lege accu overlijdt heel snel. Eigenlijk bijna vanaf het moment dat de laatste volt hem heeft verlaten. Als je dus niet of weinig rijdt in de winter, is het verstandig de accu aan de druppellader aan te sluiten of hem eens per maand een uurtje op de lader te zetten. Dan blijft ie heel.
Soorten
Er zijn naast lood/zuur accu's ook droge of gel accu's verkrijgbaar. Soms zitten ze zelfs in zaklampen bij een kruidvat of Lidl actie. Die zijn prima bruikbaar in onze FS1-tjes. Je moet alleen even zelf wat verloopstukjes maken omdat deze accutjes aangesloten worden met platte schuifjes. Ze hoeven niet afgevuld te worden, maar ook zij gaan dood in ontladen toestand.
Electrolietpeil
Als je merkt dat je electra doorbrandt of gek gaat doen, controleer dan niet alleen of het peil goed is en of de gelijkrichter alleen positieve gelijkspanning doorlaat, check ook de zekering in de rode draad en check de aansluitingen op corrosie of breuk. Kijk ook heel goed naar de bevestiging van de zwarte of blauwe draad op het frame. Die verbinding moet echt goed zijn, anders gaat je accu niet werken.
Laden
Het laadsysteem van je FS1 bestaat uit een laadspoeltje dat wisselspanning (een sinuskromme) geeft met flinke pieken, waarvan de negatieve pieken door de gelijkrichter worden tegengehouden. De postitieve pieken laden de accu bij, maar kunnen ook oplopen tot soms wel 30 of 40V. Dat lijkt waanzinning, maar die enorm hoge spanning duurt maar kort en er staat maar de helft van de tijd spanning op de laad draad omdat de negatieve pieken zoals gezegd worden tegengehouden.
Functie accu
De accu slaat de spanning op en werkt op deze manier als een soort buffer, die niet alleen de accessoires beschermd die direct op de accu zitten, maar ook de verlichting omdat de laadspanning van dezelfde spoel komt als het licht.
Storing
Als je accu niet in orde is of niet goed is aangesloten, of als de gelijkrichter kapot is, zal je merken dat de assecoires die op de accu zitten, het niet of slechter gaan doen. Ook zal je vaak merken dat je verlichting constant doorbrandt.
Installeren nieuwe accu
Nieuwe accu's moeten eerst gevuld worden met zuur. Dat haal je gewoon bij de garage of automaterialenzaak. Vaak wil men hem daar ook wel voor je vullen een en alvast een tijdje op de lader zetten. In principe zou het laatste niet nodig moeten zijn, maar vaak wordt het voor de zekerheid wel gedaan. Soms moet je na het vullen nog een keer met zuur bijvullen omdat het peil lager wordt als alle belletjes eruit zijn en het papier verzadigd is. Dit is echt de enige keer dat je met zuur aan de gang bent geweest met je accu. Als het peil zakt door het gebruik vul je alleen bij met demiwater. Let op: sommige accu's zijn met droog zuur gevuld. Accuzuur wordt poeder als alle H2O eruit ontleed is. Deze accu's vul je alleen met demiwater als je ze in gebruik neemt. Dit staat aangegeven op de verpakking. Als je toch met zuur vult, is je accu meteen een weggooi accu. Nog wat: accuzuur bijt en maakt enorme gaten in je kleren.
Onderhoud/bijvullen
Je accu heeft onderhoud nodig. Omdat de accu eigenlijk constant overladen wordt, gaat hij knalgas vormen. De opgeladen accu gaat het overschot aan laadstroom gebruiken om het water dat in het zuur zit, te ontleden in zuurstof en waterstof. Op zich geen probleem, dat waait er tijdens het rijden wel uit. Maar je zal wel merken dat de platen droog komen te staan. Wat doe je eraan? Heel simpel: je gaat naar de doe-het-zelf-zaak of de drogist of automaterialenzaak en haalt daar een fles gedestilleerd water, ook wel gedemineraliseerd of demi water genoemd. Daar vul je de accu weer mee bij tot het bovenste streepje. Eens per maand even kijken of hij weer aan de beurt is houdt je accu blij. Droge platen trekken krom en gaan kapot of maken sluiting, wat ten koste gaat van de werking. Vul niet bij met kraanwater, daar zitten mineralen in die de platen en het electroliet verontreinigen wat ten koste gaat van de capaciteit en levensduur. Ook gekookt water bevat nog steeds mineralen, want het is niet gedestilleerd, dus verdampt en afgevangen als pure H2O. Bijvullen doe je niet met zuur, dat moet alleen in een nieuwe accu.
Ontlading bij stilstand
Verder moet je weten dat een accu uit zichzelf ontlaadt. Ongeveer met 1V per maand. en 6V accuutje is dus na een half jaar leeg. Een opgeladen accu kan heel oud worden. Een deels ontladen accu heeft het zwaar, een lege accu overlijdt heel snel. Eigenlijk bijna vanaf het moment dat de laatste volt hem heeft verlaten. Als je dus niet of weinig rijdt in de winter, is het verstandig de accu aan de druppellader aan te sluiten of hem eens per maand een uurtje op de lader te zetten. Dan blijft ie heel.
Soorten
Er zijn naast lood/zuur accu's ook droge of gel accu's verkrijgbaar. Soms zitten ze zelfs in zaklampen bij een kruidvat of Lidl actie. Die zijn prima bruikbaar in onze FS1-tjes. Je moet alleen even zelf wat verloopstukjes maken omdat deze accutjes aangesloten worden met platte schuifjes. Ze hoeven niet afgevuld te worden, maar ook zij gaan dood in ontladen toestand.
Electrolietpeil
Als je merkt dat je electra doorbrandt of gek gaat doen, controleer dan niet alleen of het peil goed is en of de gelijkrichter alleen positieve gelijkspanning doorlaat, check ook de zekering in de rode draad en check de aansluitingen op corrosie of breuk. Kijk ook heel goed naar de bevestiging van de zwarte of blauwe draad op het frame. Die verbinding moet echt goed zijn, anders gaat je accu niet werken.