Pagina 1 van 4

Begrenzer via oliereservoir-kabel

Geplaatst: 30 jun 2010, 00:10
door Camiel
Zat hier al langer aan te denken, en heb nu vakantie dus tijd om er werk van te maken :P


Dit is mn schets :P maar hier zie je wat ik bedoel :P
Morgen ga ik hiermee experimenteren 8)

In het carter zit een stukje messing waar je een 'buisje' in zou kunne klemmen (lijkt me :P )
Afbeelding

Het idee is dan zodat de kabel rond een bepaalde plaats(waar de brommer dus maar 45km/u kan gaan) niet meer verder kan.
Afbeelding


Het buisje moet de verdikking aan de kabel tegenhouden.
(Zwarte pijl: een pinnetje zodat het buisje niet naar boven eruit getrokken wordt.)

Afbeelding

Maar door de versmalling krijg je de verdikking van de kabel er niet door. Dus maak ik aan de achterkant een gleufje om hem er wel door te krijgen.
Afbeelding

de verdikking zal rond de blauwe pijl de versmalling raken en niet meer verder kunnen, hij kan dus niet via het gleufje eruit springen





Dit is mijn idee. Wat vinden jullie ervan? (Waar?) Ben ik kleine belangrijke details vergeten?
Alle tips zijn welkom :D :D

Grz Camiel

Geplaatst: 30 jun 2010, 00:12
door Yamaha rd50m
waarschijntlijk ben ik gewoon te dom, maar ik snap er niet veel van :P

Geplaatst: 30 jun 2010, 00:16
door Camiel
Het idee:

- de kabel gaat door een buisje.
- Dit buisje heeft een versmalling waardoor het dikkere uiteinde van de kabel niet erdoor kan.
Afbeelding
Normaal kan je volgas (onbegrenst) gas geven en rijdt ie "65" km/u
Nu wordt de kabel op een bepaald punt tegengehouden,waardoor je maar beperkt gas kan geven (= volgas maar begrenst) en dan rijdt ie (is de bedoeling :P )
45 km/u
- om de kabel door het buisje te krijgen (wat dus niet kan omdat het juist níét erdoor moet kunnen) is er een gleufje waar je de kabel door kan schuiven.
-Om te zorgen dat dit hele buisje niet omhoog getrokken wordt door de kabel die aangespannen wordt,is er een pinnetje dat blijft haken zodat het op zijn plaats blijft


;)

Geplaatst: 30 jun 2010, 00:24
door Yamaha rd50m
dus je zou het ertussen moeten steken als je gecotnroleerd wordt?

Geplaatst: 30 jun 2010, 11:54
door br3cht
als ik het snap ga je dus op je oliepomp die begrenzer zetten?
maar ga je dan niet enkel je olietoevoer smoren ipv je gastoevoer?

Geplaatst: 30 jun 2010, 13:07
door mpro09
hoe zet je hem aan en uit?

en de slag van je gashandle word ook een stuk kleiner, en dat valt misschien op. dan kan je net zo goed een schroefje in je gashandle draaien :P

Geplaatst: 30 jun 2010, 13:09
door Arnoute
br3cht schreef:als ik het snap ga je dus op je oliepomp die begrenzer zetten?
maar ga je dan niet enkel je olietoevoer smoren ipv je gastoevoer?

ja, dat lijkt me ook?

en hoe maak je dat verstelbaar?

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:02
door Camiel
Ik gebruik geen oliereservoir, dus die bekabeling ligt er voor niets.
Als je die kabel vanaf een bepaald punt begrenst, dan gaat je gashendel ook niet verder....
En deze zet ik dan bv erin voor ik naar België ga (naar school ofzo) zodat ie dan niet te hard rijdt en dus ook geen boete kan krijgen (veel controles :( )

Alleen, dit idee wat ik hierboven heb beschreven heb ik niet geprobeert vandaag,maar iets anders. Namelijk:

De kabel van het oliereservoir moet je aan een draaischijfje bevestigen. Dit schijfje wordt op een bepaald punt tegengehouden als je het gas vol open draait.
Ik heb een ringetje helemaal verbeunt zodat de plaats waar de kabel gestopt wordt gehalveerd is. De gashendel draait dus minder.
Alleen.... Toen ik het dus op straat ging testen, reed hij nog steeds 40 in zn 2... Dus éxact hetzelfde als ervoor :? :?
Straks eens mijn idee aan Bob uitleggen en kijken of we wijzer ervan worden

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:31
door mpro09
voor 40 in zn 2 hoef je dus geen vol gas te geven :wink:

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:33
door Camiel
Denk je dan dat ik nog maximaal 5 km erbij krijg met 2 versnellingen?
:?

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:39
door mpro09
zou kunnen, de gasstand beperkt het vermogen, en dus minder de snelheid en toeren etc
als je stilstaat en half gasgeeft gaat ie ook in volle toeren draaien

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:41
door Camiel
Oke :P dan ga k morgen nog eens probere, Nu veeeels te warm :P
En er zijn veel polititecontroles in/rond ons dorp :(
Er hangt zon vervelende groep scooterventjes overdag en snachts rond.
En daar is over geklaagd bij politie.

Geplaatst: 30 jun 2010, 15:47
door mpro09
kom dan maar hier wonen :lol:

Geplaatst: 30 jun 2010, 16:50
door Arnoute
Camiel schreef:Oke :P dan ga k morgen nog eens probere, Nu veeeels te warm :P
En er zijn veel polititecontroles in/rond ons dorp :(
Er hangt zon vervelende groep scooterventjes overdag en snachts rond.
En daar is over geklaagd bij politie.

hha ik zou wel weten wat gedaan, FS1 nemen (moest hij rijden de mijne :?) en wat rondtoeren in het straat, zze bekijken je raar en lachen met je brommer, je laat ze lachen om ze dan vol gaaaas voorbij te schuren :P lijkt me leuk :D

Geplaatst: 30 jun 2010, 16:53
door Camiel
Arnoute schreef:
Camiel schreef:Oke :P dan ga k morgen nog eens probere, Nu veeeels te warm :P
En er zijn veel polititecontroles in/rond ons dorp :(
Er hangt zon vervelende groep scooterventjes overdag en snachts rond.
En daar is over geklaagd bij politie.

hha ik zou wel weten wat gedaan, FS1 nemen (moest hij rijden de mijne :?) en wat rondtoeren in het straat, zze bekijken je raar en lachen met je brommer, je laat ze lachen om ze dan vol gaaaas voorbij te schuren :P lijkt me leuk :D


Áls ik 16 was
Áls ik mn rijbewijs was
Áls hij niet meer geschorst was
Áls hij dus verzekerd was
Dan zou dat leuk zijn :P

Met die FS1 cilinder klinkt ie echt zoo lekker he:P
Eerst rustig opkomen, en vanaf 15km/u +
Dan is dat geluid echt zooo vet he 8) 8)