Pagina 1 van 1
Accu
Geplaatst: 31 jan 2010, 14:09
door Sjonnies
Hier dan mijn eerste vraag:
Als ik het contactslot in de middelste stand zette, werkte er helemaal geen verlichting, ook geen Neutraal lampje.
Ik vond dit vreemd, en heb alle lampjes vervangen. Nog steeds niets.
Ik neem aan dat iig het neutraallampje moet gaan branden
Ik ging verder zoeken en zag dat de accu helemaal droog stond.
Nu is mijn vraag, kan ik deze nog gebruiken?
1- Zoja, waarmee moet ik m dan vullen, gedestileerd water of accuzuur?
2- Zonee, ik zal een nieuwe kopen, maar kan deze zo aangesloten worden in de brommer, of moet ik deze eerst opladen met een acculader?
Alvast bedankt,
Sjohn
Geplaatst: 31 jan 2010, 14:14
door drummer
Het kan ook zijn dat het neutraalschakelaartje niet (goed) aangesloten is.

Geplaatst: 31 jan 2010, 14:15
door Twowheeler
ik denk dat het beter is als je hele nieuwe koopt.
eerst vullen met accuzuur (LET OP!!) en daarna eventueel bijvullen met gedestilleerd water.
als je een acculader hebt is het verstandig hem eerst daarmee op te laden.
je accu kan warm worden, dus let op dat hij z'n druk etc kwijt kan.
er kan zuur uit de overloop komen, als je hem in je brommer monteerd zorg er dan voor dat dit slangetje niet in contact komt met staal.
aansluiten zal hetzelfde zijn als bij je oude, als die ooit gewerkt heeft en goed aangesloten was tenminste
edit: meet anders eerst met een multi meter of er wel spanning over je accu staat

maar als hij droog staat doet hij waarschijnlijk niets.
Geplaatst: 31 jan 2010, 14:21
door NIX
Je hebt toch wel gemeten met lopende motor?
Geplaatst: 31 jan 2010, 16:25
door Sjonnies
NIX schreef:Je hebt toch wel gemeten met lopende motor?
Tot nu toe heb ik nog niks gemeten, ik zag alleen dat de accu helemaal droog stond.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld
Maar nu vraag ik me toch af, hoort het nu zo dat als je de sleutel in het contact naar het midden draait, dan hoort toch je neutraal lamp gaan branden
En je voor en achter -verlichting?
Sjohn
Geplaatst: 31 jan 2010, 17:02
door drummer
Dan hoort de neutraallamp te gaan branden mits hij in z'n neutraal staat en die schakelaar goed is aangesloten enzo...
Normaal gaat de voor- en achterverlichting alleen branden als het contact op II staat en de motor draait. (net als de tellerverlichting)
Geplaatst: 31 jan 2010, 17:46
door Twowheeler
ligt wel aan het type volgens mij.
bij mij (2ru) werkt m'n claxon,achterlicht, rem-licht, richtingaanwijzer, neutraal lampje allemaal op stand I
Geplaatst: 31 jan 2010, 17:48
door drummer
claxon is inderdaad een goede manier om te testen.
maar remlicht en richtingaanwijzer kan ook (mits aanwezig)

Geplaatst: 31 jan 2010, 18:16
door Sjonnies
Bedankt, dat is wat ik weten wou.
Meteen nog een vraag.
Achter de accuhouder zit een condensator?
Er zitten 2 draden aan, die splitsen zich in diverse andere draden.
Nu hangt daar een donkerbruine en een groene draad los.
Waar kunnen deze voor zijn?
Sjohn
Geplaatst: 31 jan 2010, 18:18
door drummer
http://www.fs1forum.com/Elektra.html
Ik denk dat je het knippersysteem bedoeld.
Donkerbruin en groen zijn de draden die naar de richtingaanwijzers gaan..
Geplaatst: 31 jan 2010, 18:28
door Sjonnies
Ok, thx.
Die zitten er niet op. vandaar dus.
bedankt

Geplaatst: 31 jan 2010, 20:13
door NIX
Even heel in het kort:
Groen en geel uit de ontsteking zijn laadstroomdraden. die gaan naar je contactslot. Op stand 2 wordt alleen de groene (gele doet dan niets) doorverbonden met de witte die naar de gelijkrichter gaat. de rode geeft allen de positieve pulsen door die de accu laden en die ook naar de andere afnemers gesplitst wordt. Rood wordt in het contact op stand 2 en 3 doorgegeven aan bruin die de toeter, neutraallampje, knippers en remlicht voedt. Op stand 1 doen die dus niets.
Op stand 3 wordt alleen de gele (groene doet dan niets) doorverbonden aan wit en blauw. Wit is hetzelfde verhaal als hierboven. Blauw is voor de verlichting van achterlicht en teller en Koplamp die in de hoog/laag schakelaar gesplitst wordt in geel en groen. Deze 2 niet verwarren meer de gele en groene die van de laadspoel komen.