meer koppel
Geplaatst: 30 sep 2009, 19:26
de meeste verhalen die ik hier lees gaan doorgaans over meer topvermogen, hogere toerentallen, maar ook de bekende problemen als warmlopers, afstellen, terugvallen in vierde versnelling etc......
doorgaans heeft een opgevoerde fs1 een hoogtoerig karakter, met weinig kracht onderin en in het middengebied, het viel mij vroeger al op dat als je een zundapp opvoerde met standaard snel spul wat destijds op de markt was enorm veel kracht kreeg, vooral in het middengebied, toptoeren maakten ze niet.
met standaard spul bedoel ik bv een zeta 70 cc, 20 mm, fluisterpijp met dikke bocht, de ontsteking bleef gewoon vliegwielmagneet met puntjes, zuigergestuurde inlaat, allemaal weinig technisch hoogstaand en toch bliezen die dappen onder je kont vandaan.
heb mij altijd afgevraagd waar dat verschil in kracht vandaan komt, enkele hypotheses heb ik wel, maar feitelijk weet ik het niet.
ik meen dat een zundapp krukas een langere zuigerslag maakt (langeslag motor), een fs1 is min of meer vierkant (slag gelijk aan boring), eigenlijk iets overvierkant (boring is ietsjes groter dan slag 40mm bij 39,7mm)
hoe groter de afstand van hart/kruktap naar hart/big end, hoe groter de slag............voordeel is dat elke arbeidsslag meer kracht oplevert, nadeel is dat de zuiger hogere snelheden bereikt (bij gelijk toerental moet de zuiger bij een langeslag motor een langere weg afleggen dan bij een korteslag, vergelijk het met het monteren van langere cranks op je fiets)
daarnaast kan een langeslag tweetakt motor meer compressie opbouwen, beter aanzuigen, spoelen, en heeft de verbranding meer tijd om de zuiger weg te drukken voordat de uitlaatpoort opengaat.
toch gebruikt men in de racerij doorgaans korteslag motoren, kennelijk is het voordeel van lagere zuigersnelheden bij hoge toerentallen toch groter dan voorgaande argumenten bij een langeslag.
zelf heb ik altijd relatief snelle fs1's gehad die in het middengebied ook redelijk presteerden, met een standaard setup, Z1, 16mm, lage pijp..................maar heb ook vaak op fs1's gereden die wel veel toeren maakten in de 1,2 en derde versnelling, en totaal doodviel in de vier, om maar niet te spreken over een beetje tegenwind, lichte helling of iemand achterop.
het "waarom mbt dit verschil in kracht" is mij nog niet geheel duidelijk, enkele zaken zijn mij wel opgevallen:
-de beste prestaties heb ik altijd gehad met blokken die vanaf origineel opgevoerd werden en nog nooit uit elkaar gehaald (gereviseerd) waren, zelf rijd ik nu een 2RU die toen ik 'm kocht helemaal standaard was (top 35 km/uur), was nog nooit aan gesleuteld, heb destijds een snelle set gemonteerd, afgesteld en ingereden, loopt precies 80 km/uur op de teller, loopt erg mooi met zwaar geluid en redelijk wat kracht in het middengebied.
-dat de standaard 16mm mikuni beperking wel een bottleneck is mbt meer kracht onderin, de overstap van 10mm naar 16mm of het monteren van een schijf die standaard langer open staat geeft meer kracht, voor het maximale aantal toeren maakt het nauwelijks uit.
-minder warmlopers bij grotere gasfabriek
enkele aannames van mijn kant: (kan ook totale onzin zijn)
-wellicht werden nieuwe gemonteerde fs1 blokjes door yamaha uitgeklokt, dus krukas in gemonteerde toestand icm vliegwiel en primair tandwiel gebalanceerd
-is elke krukas/vliegwiel combi uniek, dwz je kan het niet zomaar uitwisselen, er zitten allemaal geboorde blinde gaatjes in die vliegwielen
-kan een 10mm en in mindere mate een 16mm een snelle cylinder niet genoeg "vullen", ik heb destijds een 20mm icm aangepast schijfhuis/schijf gemonteerd op een alu 60cc, dit gaf duidelijk meer kracht bij lagere toerentallen
-naast het feit dat het draaien van lagere toerentallen de betrouwbaarheid en levensduur ten goede komt, rijdt ie een stuk soepeler en met minder kans op warmlopers ook bij toptoeren bij gebruik van grotere doorlaat, met een te kleine doorlaat lopen ze gewoon schraal in de hoge toeren.
uiteraard zijn dit bekende zaken die ik aankaart en zullen voor toptuners als Gino enkele dingen duidelijk zijn die ik nog niet begrijp, het gaat mij echter om meer koppel (what's in a name!) te krijgen uit zo'n fs1 blok zonder allerlei high tech kunstgrepen te hoeven toepassen.
doorgaans heeft een opgevoerde fs1 een hoogtoerig karakter, met weinig kracht onderin en in het middengebied, het viel mij vroeger al op dat als je een zundapp opvoerde met standaard snel spul wat destijds op de markt was enorm veel kracht kreeg, vooral in het middengebied, toptoeren maakten ze niet.
met standaard spul bedoel ik bv een zeta 70 cc, 20 mm, fluisterpijp met dikke bocht, de ontsteking bleef gewoon vliegwielmagneet met puntjes, zuigergestuurde inlaat, allemaal weinig technisch hoogstaand en toch bliezen die dappen onder je kont vandaan.
heb mij altijd afgevraagd waar dat verschil in kracht vandaan komt, enkele hypotheses heb ik wel, maar feitelijk weet ik het niet.
ik meen dat een zundapp krukas een langere zuigerslag maakt (langeslag motor), een fs1 is min of meer vierkant (slag gelijk aan boring), eigenlijk iets overvierkant (boring is ietsjes groter dan slag 40mm bij 39,7mm)
hoe groter de afstand van hart/kruktap naar hart/big end, hoe groter de slag............voordeel is dat elke arbeidsslag meer kracht oplevert, nadeel is dat de zuiger hogere snelheden bereikt (bij gelijk toerental moet de zuiger bij een langeslag motor een langere weg afleggen dan bij een korteslag, vergelijk het met het monteren van langere cranks op je fiets)
daarnaast kan een langeslag tweetakt motor meer compressie opbouwen, beter aanzuigen, spoelen, en heeft de verbranding meer tijd om de zuiger weg te drukken voordat de uitlaatpoort opengaat.
toch gebruikt men in de racerij doorgaans korteslag motoren, kennelijk is het voordeel van lagere zuigersnelheden bij hoge toerentallen toch groter dan voorgaande argumenten bij een langeslag.
zelf heb ik altijd relatief snelle fs1's gehad die in het middengebied ook redelijk presteerden, met een standaard setup, Z1, 16mm, lage pijp..................maar heb ook vaak op fs1's gereden die wel veel toeren maakten in de 1,2 en derde versnelling, en totaal doodviel in de vier, om maar niet te spreken over een beetje tegenwind, lichte helling of iemand achterop.
het "waarom mbt dit verschil in kracht" is mij nog niet geheel duidelijk, enkele zaken zijn mij wel opgevallen:
-de beste prestaties heb ik altijd gehad met blokken die vanaf origineel opgevoerd werden en nog nooit uit elkaar gehaald (gereviseerd) waren, zelf rijd ik nu een 2RU die toen ik 'm kocht helemaal standaard was (top 35 km/uur), was nog nooit aan gesleuteld, heb destijds een snelle set gemonteerd, afgesteld en ingereden, loopt precies 80 km/uur op de teller, loopt erg mooi met zwaar geluid en redelijk wat kracht in het middengebied.
-dat de standaard 16mm mikuni beperking wel een bottleneck is mbt meer kracht onderin, de overstap van 10mm naar 16mm of het monteren van een schijf die standaard langer open staat geeft meer kracht, voor het maximale aantal toeren maakt het nauwelijks uit.
-minder warmlopers bij grotere gasfabriek
enkele aannames van mijn kant: (kan ook totale onzin zijn)
-wellicht werden nieuwe gemonteerde fs1 blokjes door yamaha uitgeklokt, dus krukas in gemonteerde toestand icm vliegwiel en primair tandwiel gebalanceerd
-is elke krukas/vliegwiel combi uniek, dwz je kan het niet zomaar uitwisselen, er zitten allemaal geboorde blinde gaatjes in die vliegwielen
-kan een 10mm en in mindere mate een 16mm een snelle cylinder niet genoeg "vullen", ik heb destijds een 20mm icm aangepast schijfhuis/schijf gemonteerd op een alu 60cc, dit gaf duidelijk meer kracht bij lagere toerentallen
-naast het feit dat het draaien van lagere toerentallen de betrouwbaarheid en levensduur ten goede komt, rijdt ie een stuk soepeler en met minder kans op warmlopers ook bij toptoeren bij gebruik van grotere doorlaat, met een te kleine doorlaat lopen ze gewoon schraal in de hoge toeren.
uiteraard zijn dit bekende zaken die ik aankaart en zullen voor toptuners als Gino enkele dingen duidelijk zijn die ik nog niet begrijp, het gaat mij echter om meer koppel (what's in a name!) te krijgen uit zo'n fs1 blok zonder allerlei high tech kunstgrepen te hoeven toepassen.