Pagina 1 van 1
Race bougie's?
Geplaatst: 30 jul 2009, 19:03
door Twowheeler
ik ging laatst m'n bougie verwisselen en had alleen een ngk R bougie van de vorige eigenaar als reserve.
hij rijdt wel lekker maar wat maakt deze bougie nou een race bougie?
het enige wat ik kon vinden was dat de elektrode van de R dieper stak dan een normale van dezelfde warmtegraad.
alleen mijn vorige bougie, champion, was beslist geen race maar de elektrode stak wel net zo diep als een R.
de enige echte andere race bougie die ik ken is een splitfire
voor zover ik weet zijn er nog wel andere soorten bougie's.
zoals een glijvonk ofzo. ik heb er ook gezien met een elekrode in de vorm van een ring.
maar heeft een race bougie, of iets anders, nu echt zin? wat betreft prestaties.
ik vind de mijne prima rijden, het enigste verschil met een normale is dat die kapot ging

Geplaatst: 30 jul 2009, 19:04
door rise and shine
die R betekent dat hij radio ontstoord is

(zodat andere electronische componenten zoals een toerenteller minder last van hebben, en dus beter functioneren)
Geplaatst: 30 jul 2009, 19:33
door Twowheeler
Niet toch? Het is echt zo'n race R

.
Maar vraag blijft
Geplaatst: 30 jul 2009, 19:42
door Twowheeler
Denk toch dat je gelijk hebt

.
Maar is wel anders.
Geplaatst: 30 jul 2009, 19:45
door br3cht
je kan misschien een bougie steken met zo'n 2, 3 of 4 armpjes
geeft naar zeggen een betere vonk/ontbranding
Geplaatst: 30 jul 2009, 20:01
door eelco
Volgensmij is dit weer zo'n actie om je product beter te verkopen!

. Of er zit een kern van waarheid in, maar dat is niet merkbaar.

Geplaatst: 30 jul 2009, 20:02
door rise and shine
br3cht schreef:je kan misschien een bougie steken met zo'n 2, 3 of 4 armpjes
geeft naar zeggen een betere vonk/ontbranding
dit zal niet uit maken, hij kiest toch de weg met de minste weerstand
Geplaatst: 30 jul 2009, 20:14
door Twowheeler
dat van die splitfire geloof ik eigenlijk wel, zoals ze zelf zeggen: "de split fire zorgt voor een vuurstorm ipv een normale vonk"
maar ngk heeft ook weer een
andere manier
zal het nou echt helpen?
Geplaatst: 30 jul 2009, 21:33
door Frederik
als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken
de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen
Geplaatst: 30 jul 2009, 21:37
door Twowheeler
Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken
de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen
dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?
Geplaatst: 30 jul 2009, 23:16
door Triforce
Geplaatst: 30 jul 2009, 23:31
door Triforce
maar een echte race bougie kan meer toeren aan en gaat minder snel stuk.
maar voor een fs1 maakt het niet echt heel uit wat voor bougie (behalve de warmtegraad dan) je erin hebt zitten, ik heb namelijk ook een iridium bougie geprobeerd maar veel prestatie win je er volgens mij niet mee, hij gaat alleen langer mee en kan tegen hogere tempraturen, maar je betaalt er wel flink voor namelijk zo'n 20 euro voor 1 bougietje terwijl ik er 1 heb gehaald voor 8 canadese dollars in canada xD
Waar de meeste performance uit werd gehaald was met de V-grooved center elektrode bougie's
Geplaatst: 31 jul 2009, 16:45
door Frederik
Twowheeler schreef:Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken
de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen
dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?
ja, in sommige bougiedoppen kan je deze eruit trekken
ze zien er uit als een gewone smeltzekering, als ik er nog eens op denk, zal ik naar een dop op zoek gaan waar er een in zit, en er een foto van maken
bougiekabels van een auto hebben ook meestal een inwendige weerstand
hier (iets) meer;
tupperwareforum.net
Geplaatst: 31 jul 2009, 17:43
door Triforce
Frederik schreef:Twowheeler schreef:Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken
de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen
dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?
ja, in sommige bougiedoppen kan je deze eruit trekken
ze zien er uit als een gewone smeltzekering, als ik er nog eens op denk, zal ik naar een dop op zoek gaan waar er een in zit, en er een foto van maken
bougiekabels van een auto hebben ook meestal een inwendige weerstand
hier (iets) meer;
tupperwareforum.net
voor een normale fs1 hoef je geen weerstand bougie's of bougiedoppen te gebruiken omdat hij geen cdi of elektronische ontsteking heeft.
maar als je een DTR of DT ontsteking gebruikt raadt ik het wel aan om weerstand bougiedop te gebruiken want anders kan je op een verkeerde moment een vonk krijgen of hij ging eerder stuk als je geen weerstanddop zou gebruiken.