Pagina 1 van 2
verstelbare ontsteking
Geplaatst: 02 okt 2008, 21:24
door jonnotje
hey,
kan iemand mij hier een de voordelen van een verstelbare ontsteking vertellen. dus wat de verbeteringen zijn kwa afstelling als je de grondplaat kan draaien. en op hoeveel je hem dan moet zetten 1.8 1.6 gasten met kreidlers van me school hebben het over 1.1 en 1.2 maar dat geld vast niet voor fs1?
alvast bedankt

Geplaatst: 02 okt 2008, 21:34
door occ1s
Nou, denk dat je precieser kan aanmeten wanneer je punten open gaan.
Mn puch had dit ook, ken je dus de tijd preciezer bepalen terwijl de afstand tussen de punten gelijk blijft.
Geplaatst: 02 okt 2008, 21:55
door fs-ael
of nog 1 reden meer dat ie niet wil lopen
Geplaatst: 02 okt 2008, 22:25
door Giel_fs1
kan ook ja, een collega van mij, nu 65 had vroeger een honda (weet niet precies wat voor type) waar hij redenlijk hoog in nederland wedstrijden mee reed, kon die onder het 'warm'rijden nog gewoon op het stuur zn ontstekingstijdstip/curve verstellen, dat is pas handig afstellen

Geplaatst: 03 okt 2008, 08:29
door Tombo
Dat hadden vroeger (heeel vroeger) de 4-takt motoren standaard

toen moest je handmatig de ontsteking vervroegen
Geplaatst: 03 okt 2008, 10:50
door YamaSam
het eeuwige ontstekingsprobleem!
er zijn twee dingen met contactpunten,
1. de opening van de punten moet groot genoeg zijn om de vonk te breken (geld niet voor velleman-ontstekingen, die maken geen vonk) en algemeen wordt gezegd dat voor de spanning die een brommertje over z'n punten krijgt, gebroken wordt vanaf 0.35 open. dit moet gemeten zijn als de nok volledig onder het punt staat, dus maximum uitwijking.
2. het tijdstip van de vonk in de verbrandingsruimte.
Hier komen we op het motorregime, In welke toeren hij het beste gaat presteren etc. Standaard fizzy bolt het beste op 1.8mm voor topdood. Een hpi-curvemaker zal met dit tijdstip het regime "volgen" door mee te verlopen, samen met het toerental.
De Kloterij!
..is dus dat 1 en 2 door de vaste grondplaat aan elkeer gelinkt zijn. Een verstelbare kan je de puntopening stellen op maximum nok, die laten staan, en vervolgens je tijdstip van openen afstellen door de ganse plaat te draaien.
persoonlijk vind ik het tijdstip veel belangrijker dan de opening, dus op standaard fizz zet ik hem juist van tijdstip, en controleer vervolgens of ze nog ver genoeg opengaan om de vonk te breken (+-0.35) haal je dat nietmeer, dan zijn je punten versleten (nokje korter+minder ver open)

Geplaatst: 03 okt 2008, 17:00
door mpro09
exact plus dat het afstellen gewoon lastig is

Geplaatst: 03 okt 2008, 17:52
door Triforce
ik ga ook mijn grondplaat zo maken dat hij verstelbaar is en de punten vast op 0,3mm zetten
Geplaatst: 03 okt 2008, 18:01
door YamaSam

doe dat
Geplaatst: 03 okt 2008, 18:34
door edje
werkt anders best fijn, en inderdaad om de redenen die sam noemt. nooit geen gepruts. gewoo de juiste vooronsteking en een mooie blauwe krachtige vonk

Geplaatst: 03 okt 2008, 20:20
door jonnotje
rede genoeg om hem dus draaibaar te maken denk ik

Geplaatst: 03 okt 2008, 21:41
door ginofs1
Geplaatst: 03 okt 2008, 23:29
door Giel_fs1
wat bedoel je met dat lampje?
Geplaatst: 04 okt 2008, 11:23
door edje
dan schakel j met de contactpunten een lampje aan en uit. je maakt dus een stroomkring met een lampje, een accu en de contactpunten. dan kun je precies zien waneer ze open gaan

Geplaatst: 04 okt 2008, 13:28
door Giel_fs1
oowzo dus het moment dat je contactpunten opengaan springt je lampje uit.