Pagina 1 van 12

HET GROTE UITLAAT TOPIC!

Geplaatst: 04 okt 2006, 12:23
door YamaSam
net als bij de poortmaps effe een onderwerpje over de Uitlaat!

"de helft van de prestatie van een 2-takt motor ligt em in de uitlaat"

dus heren... have way!

Geplaatst: 04 okt 2006, 12:37
door Tombo
goed id!
Mijn ervaringen met verschillende uitlaten:
Setup:
60cc fs1, 16mm carb en een fs1 pijp (imitatie), vertanding 14/44.
Brommer reed een goede 80 km/h, af en toe wat harder, overal wel vermogen, niet echt mega piekerig ofzo.
Later heb ik de uitlaat vervangen voor een Homoet 4P uitlaat, er was echt een groot verschil :shock: Ik kon nu constant m'n top rijden (goeie 85 km/h) en trok veel beter. Ik heb zelfs zwaarder kunnen vertanden (13/39). Brommer trekt overal goed door, en heb al enkele keren dus de 90 gehaald.
Conclusie: Homoet 4P is een aanradertje :mrgreen:

BTW, voor de mensen die niet zo thuis zijn "into" homoet fs1 uitlaten, er zijn ook mensen die met een homoet 6P rijden, deze uitlaten zijn net anders. Het is niet zo dat een 6P automatisch harder rijd "omdat het een 6P is" (6 is hoger als 4, sommige mense denken zo :P), dit is afhankelijk van je setup. Naar mijn idee is een Homoet 4P gemaakt voor de cilinders die standaard al rond de 80 km/h rijden. Zo'n 6P is meer voor cilinders die hoogtoeriger zijn, en gewoon echt sneller zijn. Dit zie je vooral bij Kreidlers (omdat er daar nou gewoon meer van rondrijden, en sneller :P), de Homoet's van Yamaha zijn exact hetzelfde als die van Kreidler. Een 4P word op een standaard Kreidler RS gemonteerd bv (rijd standaard al zo'n 85 km/h), en levert daar behoorlijk wat op. Monteer je daar een 6P op, dan zal die ook wel harder lopen, maar erg piekerig (onderin niet veel vermogen, want daar is die uitlaat niet voor gemaakt). Zo'n 6p word daar bv weer gebruikt om machines die +100 km/h lopen.

Geplaatst: 04 okt 2006, 15:17
door edje
en die schuin oplopende uitlaten, wat doen die?

Geplaatst: 04 okt 2006, 17:09
door Tombo
net zoveel als een normale imitatie fs1 pijp.
Ik heb er 1 gehad, het geluid vond ik persoonlijk minder mooi. Kwa snelheid scheelt 't nauwelijks

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:33
door F(S1)rank
Dus scheelt het bijna niet tussen origineel en het type 'snel' ??:( Wou m net bestellen omdat ik mijn geluid van mn ori niet zo relaxed vond.. :roll:

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:38
door Riemer
ik heb een immi uitlaat, met ronde achterkant, merkje cyclo fapril. voordeel, trekt veel harder dan normal immi uitlaten, en heeft een hogere top.
hoe weet ik dat, ik heb 2fs1's, dezen heb ik een tijdje met precies dezelfde setup gehad, maar de 1 een schuine achterkant immi, en de ander deze uitlaat. die met de schuine achterkant viel met wind terug in de 4, de ander knalde er zo doorheen. snelheidsverschil in top was 15 km in het uur.
ben dus erg blij met deze uitlaat, ori look, en erg snel. :D

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:40
door F(S1)rank
maar ligt geluid ook aan je setup :roll: Wil eigenlijk maximaal 65 - 70 gaan ivm met veel rollerbanken in de buurt... maar weet niet hoe ik mn setup kan veranderen met mooi geluid, zonder dat ie 120 gaat;)

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:43
door Riemer
haal je eind demper er eens uit, en zaag er eerst eens de helft af, vind je het niet genoeg, dan 2/3, nog niet, weer wat meer enz

je krijgt dan steeds een dieper geluid.

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:44
door F(S1)rank
Kan dat bij ori uitlaat met ronde achterkant? Zonder toename snelheid..? sorry heb pas 2 maanden mijn FS1... :oops:

Geplaatst: 05 okt 2006, 09:00
door Tombo
Riemer schreef:ik heb een immi uitlaat, met ronde achterkant, merkje cyclo fapril. voordeel, trekt veel harder dan normal immi uitlaten, en heeft een hogere top.
hoe weet ik dat, ik heb 2fs1's, dezen heb ik een tijdje met precies dezelfde setup gehad, maar de 1 een schuine achterkant immi, en de ander deze uitlaat. die met de schuine achterkant viel met wind terug in de 4, de ander knalde er zo doorheen. snelheidsverschil in top was 15 km in het uur.
ben dus erg blij met deze uitlaat, ori look, en erg snel. :D

ook niet geheel onbelangrijk, welke cilinder zat erop :P want de ene imi fs1 cilinder is de andere niet :P

Geplaatst: 05 okt 2006, 09:15
door YamaSam
carbu, cylinder en uitlaat zijn een driespan...
steek je'r één ezel in dan loopt ie mank

mr het is vaak slechts een klein punt waardoor iets begint te 'ezelen'

ik heb nog geweten, dat door een kleine misvijling ook alles in de soep draaide,
na een eind meten en het steken van drie voetpakkingen liep ie dan plots wel door...

Geplaatst: 05 okt 2006, 21:01
door dewaal
Afbeelding

van boven naar beneeje
homoet 4p ( beginners homoet :lol: )
snelle 6p
slome 6p

Geplaatst: 05 okt 2006, 21:17
door fs-ael
homoetjes 8) 8)

die snelle 6p is goed spul daar loopt een snelle 50 echt hard mee

Geplaatst: 05 okt 2006, 21:21
door Riemer
Tombo schreef:
Riemer schreef:ik heb een immi uitlaat, met ronde achterkant, merkje cyclo fapril. voordeel, trekt veel harder dan normal immi uitlaten, en heeft een hogere top.
hoe weet ik dat, ik heb 2fs1's, dezen heb ik een tijdje met precies dezelfde setup gehad, maar de 1 een schuine achterkant immi, en de ander deze uitlaat. die met de schuine achterkant viel met wind terug in de 4, de ander knalde er zo doorheen. snelheidsverschil in top was 15 km in het uur.
ben dus erg blij met deze uitlaat, ori look, en erg snel. :D

ook niet geheel onbelangrijk, welke cilinder zat erop :P want de ene imi fs1 cilinder is de andere niet :P


zelfde, k-star 50ccfs1 immi. zit echt veel verschil tussen de uitlatn.

Geplaatst: 06 okt 2006, 10:51
door YamaSam
fs-ael schreef:homoetjes 8) 8)

die snelle 6p is goed spul daar loopt een snelle 50 echt hard mee


kijk kijk, dat zijn toch vaste eerste bochten?
één stuk, van voor tot achter?