Pagina 1 van 3

Herkenning van originele onderdelen

Geplaatst: 15 sep 2006, 19:49
door Niels
Je kent het vast wel; je loopt ergens en je ziet een onderdeel liggen wat je wel wilt hebben maar je weet niet of het origineel is.

Deze FAQ legt een beetje uit hoe je kan herkennen of iets origineel is.

Verpakking

Originele onderdelen zitten meestal in plastic (voor metalen delen) of in papier (voor kleurdelen).

Hierbij zit altijd een onderdeelnummer op een papiertje:

Afbeelding

Bovenstaand zijn de oude markeringen. Deze zijn gewijzigd door de nieuwe versie, een sticker of een gedrukt logo en nummer op het zakje waar het onderdeel in zit:

Afbeelding

Let op: Soms zie je "originele" onderdelen die zo bedriegelijk na zijn gemaakt dat je ze bijna niet kan onderscheiden van origineel met behulp van de verpakking, hierbij moet je dus op andere factoren letten.
Als er bijvoorbeeld "Yamaha Standard Parts" staat ipv. "Yamaha Genuine Parts" kan je al te maken hebben met een imitatie:

Afbeelding


Merken die door Yamaha gebruikt zijn

Omdat Yamaha niet 100% van de FS1 zelf geproduceerd heeft kan je sommige originele onderdelen ook goed herkennen aan het merk wat dat onderdeel heeft gemaakt.

Zo heb je voor achterlicht- en vaak ook het koplampglas het merk "Stanley"

Afbeelding

Voor knipperlichtglaasjes gebruikte Yamaha het merk "IMASEN" en soms ook "Stanley"

Afbeelding

Veel (als het niet alle is) electronische delen en sommige andere onderdelen zoals bijv. het helmslotje zijn gemaakt door "Asahi Denso", dit kan worden aangegeven met de volledige naam of door een logo met de letters AD.

Afbeelding

Hieraan kan je sowieso dingen als glaasjes direct herkennen omdat imitatie-fabrikanten niet de rechten van die merknamen aan mogen tasten en dus op een knipperlichtglaasje geen "IMASEN" mogen zetten.


Yamaha stempels en onderdeelnummers

Op veel blokdelen van de FS1 staat vaak 257 of 378 (378 voor alle blokdelen die specifiek voor membraan zijn en 257 voor de delen die specifiek voor schijf zijn en de overige blokdelen. Ook staat er soms 260 op een onderdeel, dit is dan van de 5bak lichte motorfiets), dit duidt aan of het origineel is:

Afbeelding

Ook staat er op bijvoorbeeld de cilinder en de genummerde carterhelft "Tum178".

En op bijvoorbeeld uitlaten en bochten staan ook vaak nummers. Net als op koplampoortjes en nog een aantal onderdelen.

Afbeelding

Een Yamaha logo op bijvoorbeeld een hendel wil ook niet altijd zeggen dat iets origineel is. Hierbij moet je gewoon heel goed je ogen open houden en vooral kijken naar de afwerking van het onderdeel.


Kwaliteitsverschil

Omdat niet alle onderdelen die je tegenkomt verpakt zitten of gestempeld zijn omdat ze niet nieuw zijn of gewoon geen verpakking meer hebben is kwaliteit ook een groot aandachtspunt.

Uiterlijk kwaliteitsverschil tussen origineel en imitatie is er vaak! Je kan dus vaak in één oogopslag zien of bijvoorbeeld dat spatbord origineel is of niet.

Let hierbij goed op ontwerplijnen en op chroomkwaliteit!

De mensen die ooit een nieuw, chroom onderdeel hebben gezien zullen hierbij vergeleken meteen een imitatie herkennen en dus ook niet zo snel in een val lopen en iets kopen wat als origineel aangeboden wordt maar het niet is.

Ook zijn originele spatborden altijd verstevigd aan de binnenkant en wegen ze een stukje meer als een imitatie.

Handig is ook om partnummers van papiertjes (als deze erbij zitten) op te zoeken in een parts list.
Dit kan zowel hier, bij papierwerk of gewoon in de papieren versie die je misschien wel thuis hebt.

Kortom:
Yamaha maakt echt goede onderdelen, dat is de kracht van het merk en hierdoor zijn ze ook zo groot geworden! Hou dit ook goed in de gaten als je iets koopt!

Geplaatst: 15 sep 2006, 20:43
door edje
mooie faq niels!!, nog even een toevoeging. een originele cilinder heeft altijd een tatto in de nek :lol: , dat wil zeggen een stempel op het cilinderhemd

orgineel delen

Geplaatst: 16 apr 2007, 18:11
door FS1SE
cilinders orgineel hebben niet a;tijd een tatoo in de nek er staat dan wel tum 178 op en de letters staan dan op en klijne verhoging

Geplaatst: 16 apr 2007, 18:47
door edje
dat is een immi met tum 178. oris hebben altijd een tatoo in de nek....

Geplaatst: 16 apr 2007, 21:49
door Nico378
Ik denk dat je er naast zit Edje :!:

Geplaatst: 16 apr 2007, 23:30
door Handyman
Denk het niet, Nico. Ik heb immi's met TUM178 erop, dat zegt niets.
Tattootje zit altijd op origineel.

Geplaatst: 02 sep 2007, 18:56
door bromtolfs1
Is de orginele Mikuni carburateur dan toch nog nieuw te leveren?
Hij staat namelijk nog in het leverings programma van Mikuni.

http://www.mikuni.nl/pdf/VM.pdf

http://www.mikuni.nl/

Geplaatst: 02 sep 2007, 21:07
door ginofs1
hoi waar aan kan je zien dat het een orginele mikuni en geen immi.
gr gino

Geplaatst: 02 sep 2007, 21:15
door Tombo
Bij originele staat er duidelijk Mikuni Corp o.i.d. op, bij imitatie's iets van Keihin (of iets wat er op lijkt). Verder is de afwerking slechter.

Geplaatst: 02 sep 2007, 21:32
door ginofs1
ja dat is een andere merk.
maar je hebt mikunis die immi zijn en zijn uiterlijk het zelfde er staat ook mikuni op.
ik heb gehoord dat de kleur iets anders is?
ge gino

Geplaatst: 03 sep 2007, 05:40
door Niels
Volgens mij zijn die imitaties ook van een ander (glimmender) materiaal.
En er staat iets van Mukini ofzo op :lol:

Stanley???

Geplaatst: 03 sep 2007, 07:59
door EFESÉÉN
Hoi Niels, mooie topic maar even een vraag van mij. :roll:
Je geeft aan dat Stanley ook koplampen en knipperbollen
heeft gemaakt voor de FS1.
Is dat zo??? Die heb ik nog niet gezien dan. :shock:
Heb je hier foto's van?
Bij de oude ronde knipperbollen is het voor zover ik weet
altijd Imasen geweest, en voor die nieuwe platte uitvoeringen
dacht ik Asahi Denso.
Voor het koplampglas dacht ik:Kotto. :idea:

Ik sta open voor aanvullende info! :wink:

Geplaatst: 03 sep 2007, 11:38
door edje
ginofs1 schreef:hoi waar aan kan je zien dat het een orginele mikuni en geen immi.
gr gino


volgens mij staat er op een ori ook altijd het type nummer. zo heb ik hier een 1j5 en een 3f2 carb liggen :wink:

Geplaatst: 03 sep 2007, 11:56
door edje
het staat boven op de aansluiting op het spruitstuk :wink:

Geplaatst: 03 sep 2007, 12:46
door EFESÉÉN
Ik heb ff gekeken bij carb's die ik los heb liggen, en.....
inderdaad! Ik heb oa een 260! Da's org voor een 5-bak! :shock: 8) :lol:
Nooit geweten dat die nummers erop stonden. :roll:
Zo zie je maar weer, een FS1-gek is nooit te oud om te leren! :wink: