Pagina 1 van 4
Sparcon contactpuntenvervanger?
Geplaatst: 15 sep 2006, 14:19
door w.houbraken
Ik zag op
http://www.sparcon.nl/991003.html een vervanger staan voor de contactpunten en condensator.
Heeft iemand hier ervaring mee op een FS1?
Ik lees heel uiteenlopende beoordelingen op internet; varierend van "moest mijn halve grondplaat verbouwen" tot "liep direct goed na montage".
Het principe lijkt me goed en zou kunnen werken, het bedrag vind ik wat hoog om even te proberen; dus nogmaals: heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 15 sep 2006, 14:34
door Niels
Het principe zoals het daar beschreven staat klinkt heel interessant!
Wat moet zoiets kosten dan?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel superhandig

Geplaatst: 15 sep 2006, 14:57
door w.houbraken
Bij Sparcon besteld kost het je € 68,50; komen dan waarschijnlijk nog verzendkosten bij.
Niels schreef:Het principe zoals het daar beschreven staat klinkt heel interessant!
Wat moet zoiets kosten dan?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel superhandig :shock:
Geplaatst: 15 sep 2006, 14:58
door Niels
Das niet goeiekoop en als je idd verschillende verhalen hoort

Geplaatst: 15 sep 2006, 15:39
door Tombo
Een vriend van me (Bart, met die rooie kreidler voor de fs1 meeting gangers van vorig jaar) heeft 't gehad op zijn vaders kreidler. In het begin wat geklooi mee gehad,m aar later liep 't perfect, het bleek nog al nauw te komen met wat voor soort bougie je erin had.
Zoek maar eens op het kreidlerforum (kreidler.nl) naar contactpuntvervanger of sparcon.
De broer van raffel heeft 't ook gehad op zijn kreidler
Geplaatst: 15 sep 2006, 16:31
door w.houbraken
Bedankt voor je info; maar op het kreidler-forum staat toch ook een hoop ellende.
Ik ben op zoek naar ervaringen op een
FS1.
Tombo schreef:Een vriend van me (Bart, met die rooie kreidler voor de fs1 meeting gangers van vorig jaar) heeft 't gehad op zijn vaders kreidler. In het begin wat geklooi mee gehad,m aar later liep 't perfect, het bleek nog al nauw te komen met wat voor soort bougie je erin had.
Zoek maar eens op het kreidlerforum (kreidler.nl) naar contactpuntvervanger of sparcon.
De broer van raffel heeft 't ook gehad op zijn kreidler
Geplaatst: 15 sep 2006, 16:46
door Tombo
klopt, maar ik denk dat er weinig mensen zijn met een fs1 die dit ook hebben. Verder is het principe van een kreidler onsteking gelijk aan een fs1 ontsteking, dus aan die info van 't kreidlerforum heb je altijd allicht wat

Geplaatst: 15 sep 2006, 18:18
door YamaSam
er zijn ook zelfbouwkits te verkrijgen om een electronische onsteking te fabriceren...
te verkrijgen bij velleman components...
http://www.velleman-kit.com/be/nl/product/view/?id=8946
die staat in de catalogus voor €14.75... dus als je'n beetje kan solderen...
schakelsnelheid tot 500KHz, da's dus 500.000/s zou moeten volstaan voor de beter toerentallen
als mn blok weer ok is en de cyl is gerodeerd, dan begin ik met de poorten van de cyl. en plan ik ook deze te monteren..
Geplaatst: 15 sep 2006, 19:11
door w.houbraken
Ja, dit lijkt mooi maar het "verlopen" van de ontsteking blijft dan bestaan, dit wordt nl veroorzaakt door het slijten van het nokje van je puntjes.
Als je het geheel electronisch kan oplossen (zoals voorgesteld wordt met de Sparcon) dan vervalt ook dit probleem.
Ben wel benieuwd naar je resultaten dus als je dat tzt zou willen posten: GRAAG
YamaSam schreef:er zijn ook zelfbouwkits te verkrijgen om een electronische onsteking te fabriceren...
te verkrijgen bij velleman components...
http://www.velleman-kit.com/be/nl/product/view/?id=8946die staat in de catalogus voor €14.75... dus als je'n beetje kan solderen...
schakelsnelheid tot 500KHz, da's dus 500.000/s zou moeten volstaan voor de beter toerentallen
als mn blok weer ok is en de cyl is gerodeerd, dan begin ik met de poorten van de cyl. en plan ik ook deze te monteren..
Geplaatst: 15 sep 2006, 19:50
door YamaSam
euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?
op mn xs staan er zo ook twee..
als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
Geplaatst: 15 sep 2006, 22:26
door w.houbraken
Wat jij beschrijft is een volledig electronische ontsteking (en naar mijn smaak veeeel te duur). De Velleman kit gebruikt nog gewoon de contactpuntjes, kijk maar even in de (online) handleiding.
YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?
op mn xs staan er zo ook twee..
als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
Geplaatst: 24 sep 2006, 16:33
door fs-ael
het is goedkoper als een hpi
Geplaatst: 14 mei 2007, 21:40
door Teunis
YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?
op mn xs staan er zo ook twee..
als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
w.houbraken schreef:Wat jij beschrijft is een volledig electronische ontsteking (en naar mijn smaak veeeel te duur). De Velleman kit gebruikt nog gewoon de contactpuntjes, kijk maar even in de (online) handleiding.
YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?
op mn xs staan er zo ook twee..
als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
is dit al uitgevoerd en je moet naar mijn idee wel de contactpuntje gebruiken als je het pdfje erbij doorkijkt
Geplaatst: 14 mei 2007, 23:36
door Martijn
sparcon ding zuigt, heb m ook gehad. en frituurde m na 5 min rijden ... Niet doen dus.
Geplaatst: 15 mei 2007, 08:54
door YamaSam
ik rijd al maanden mét punten en zonder ontstekingsspoel.. werkt perfect
een hallsensor is niet meer dan een spoeltje..
en die sensor frituren gebeurt enkel als je de spanning niet in toom kan houden..
(wat bij het toerenbereik van een fs1 zo al niet meevalt, kijk naar de lampjesconsumptie)
één dees dagen monteer ik zoiets