Pagina 1 van 2
Geplaatst: 13 sep 2006, 10:03
door YamaSam
harmen251 schreef:welkom,
heb je zeker gekocht aan dat kraampje op het begin van zo een kleine parking? aan de rechterkant. ik en nog wat mensen stonden daar net naast, naast die garage.
vergeet ook je fs1 niet te posten in de gallery
btw heb er intussen ook een maar die past wel op mijn fs1 maar niet op mijn ac50
de (brommer-)wereld is klein!
met de gallery ga'k nog wel wat werk hebben,
maar dat komt wel, eerst blok reviseren vandeweek
Geplaatst: 13 sep 2006, 10:05
door Niels
Ok dan

Voor tips en trucs staat er in FAQ een heel verhaal + foto's over een blok reviseren

Geplaatst: 13 sep 2006, 12:09
door YamaSam
Niels schreef:Ok dan

Voor tips en trucs staat er in FAQ een heel verhaal + foto's over een blok reviseren

wat'n service! als ik dit tien jaar geleden geweten had, had ik zolang niet moeten liggen knoeien!
het enige dat ik wat mis zijn de aanhaalkoppels en het uitcentreren van de krukas?
gisteren tussen 23h en 2h alles gedemonteerd enopgekuist..
5jaar verwaarlozing buiten in de regen zonder luchtfilter..
MAAR! nieuwe lagers, piston, cylinder, dichtingset etc liggen te blinken op de werkbank!!
Geplaatst: 13 sep 2006, 12:15
door Niels
Uitcentreren van de krukas is iets wat ik (en ik denk vele anderen) niet zelf kunnen... Vaak is de krukas gewoon goed!
Mocht hij echt scheef ofzo zijn, dan kan je hem laten centreren bij een speciaal bedrijf.
En wat zijn "aanhaalkoppels"?

Geplaatst: 13 sep 2006, 12:44
door Tombo
Dat is (simpel gezegd) hoe strak je bepaalde moeren/bouten vast mag zetten, in Nm (newtonmeters). Dat doe je met behulp van een momentsleutel (die stel je dan in op een bepaalde waarde, en als je bij of voorbij die waarde bent, kan je niet meer verder draaien, dan "klikt" 'ie).
Dat hoort er eigenlijk idd wel bij de revisie FAQ.
Het uitbalanceren hoort eigenlijk officieel ook wel bij het reviseren bij een blok

maar praktisch bijna alle fs1 krukassen zijn wel goed, maar als je 't zekere voor 't onzekere wilt nemen, moet je idd naar een revisiebedrijf ofzo gaan
Geplaatst: 13 sep 2006, 12:51
door harmen251
ik dacht 1.3 Nm maar ben echt niet zeker het is allersinds minder dan 2
Geplaatst: 13 sep 2006, 12:52
door Niels
Aandraaimomenten kan ik even opzoeken in het boek dat Tom voor mij heeft gekopiëerd

ow? Had je dat nóg niet gedaan?
Nee ik kijk wel even

Geplaatst: 13 sep 2006, 13:13
door Tombo
harmen251 schreef:ik dacht 1.3 Nm maar ben echt niet zeker het is allersinds minder dan 2
1,3Nm is wel érg weinig, meest is het rond de 15 Nm volgens mij.
OF harmen, bedoel je het Kgm
edit:
handig, kan je 't zelf uitrekenen:
http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6a.htm
Bovenaan invullen wat het is (M6 dacht ik

), en welke kwaliteit tapeinden, maar 't is meestal goedkoop spul, dus moet je sterkte 5.6 of 5.8 aanhouden, en dan op solve drukken
Geplaatst: 13 sep 2006, 13:39
door harmen251
ja bedoel 1.3 kg
ma der klopt iets niet hoor ik dacht dat m8 minimum 35 Nm is ofwel min 20 en m6 zou dan 20 of 15 moeten zijn
Geplaatst: 13 sep 2006, 17:19
door Tombo
licht eraan wat voor sterke tapeinden/moeren je hebt
Geplaatst: 13 sep 2006, 18:31
door YamaSam
allright, volk da ermee bezig is, en nog rap ook!
normaal gezien zou er voor elke 'soort' bout een moment bekend moeten zijn,
cylinderbouten, carterbouten, assen etc
de ene draad is ook fijner dan de andere, zoals die op de assen binnenin...
wat die krukas betreft, had ik het over centreren, de links rechts positie tussen de lagers,
niet het balanceren van de krukas zelf
(meten of hij krom is valt nog mee, daar iets aan doen is wat anders

)
het mengsel dat naar voorgestuwd wordt, kan best van de twee kanten gelijkwaardig komen,
daarom moet je de diepte van de carterhelft meten+dikte pakking+ andere helft,
dan de breedte van het passerend stuk op de as,
de speling deraf, en de rest gelijkwaardig links en rechts opvullen met spacers (dunne rondelletjes met een geweten dikte)
Geplaatst: 13 sep 2006, 18:34
door YamaSam
vergeet ook het soort materiaal waar de bout ingaat ni,
aanhaalkoppels voor stalen bouten en moeren gelden niet voor aluminium etc..
Geplaatst: 13 sep 2006, 21:26
door harmen251
bel eens met motorshop gent of lammens motors en je hebt de exacte meetwaarden
bij deze 2 motor winkels zijn eveneens alle beschikbare originele onderdelen te verkrijgen, maar ze zijn wel duur, er komt boven de prijs nog eens 21% btw op, wat je op een beurs niet hebt
Geplaatst: 14 sep 2006, 13:40
door YamaSam
da's een gedacht..
heb es n lijstje gemaakt met de stukken die'k nog moet vinden..
contactpunten,
bougie,
km-kabel
voorremkabel
remschoenen achter
plastic kapjes l en r
luchtfilter (of zelfmaken)
18mm Mikuni
expansiepijp (of zelfmaken)
2 nieuwe banden
hoop mn blok dit weekeinde klaar te hebben

Geplaatst: 14 sep 2006, 16:29
door harmen251
jmpb.nl is de beste wel 15 euro verzendkosten maar wij doen hier enkel gedeelde bestellingen, als ik nog eens bestel zal ik het laten weten, dan moet jij maar zeggen of je iets nodig hebt en dan delen we gewoon de verzendkosten met een man of 3
maar voor de moment hebben we hier niets meer nodig dat uit holland moet komen
op easyparts.nl kan je 2 banden kopen, michelin m29 voor 43.95 euro inclusief verzendkosten