Pagina 1 van 1
					
				Uitlijning
				Geplaatst: 11 apr 2008, 18:22
				door Laars
				Ik laat door een oud fietsenmaker mijn nieuwe velgen inspaken.
Nu kreeg ik de vraag of de velg centrisch tov de naaf moet worden ingespaakt.
Ik heb uiteraard geen voorbeeld wiel meer staan.
Wie wilt er bij zijn eigen brommer een kijkje nemen en mij vertellen of dit zo is , ja of nee.
Ik bedoel dus dat het midden van de velg in het midden van de naaf komt, je weet wel het geribbelde deel tussen de opstaande randen.
Bedankt voor de moeite 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 apr 2008, 19:16
				door mpro09
				pff ik denk het wel, is volgens mij geen verschil tussen de linker en de rechter spaken dus ik denk datie wel in het midden moet
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 apr 2008, 19:44
				door jonnotje
				ja, lijkt me wel... bij mijn wielen zit alles netjes in het midden
			 
			
					
				Re: Uitlijning
				Geplaatst: 11 apr 2008, 22:57
				door geo
				Laars schreef:Ik laat door een oud fietsenmaker mijn nieuwe velgen inspaken.
Nu kreeg ik de vraag of de velg centrisch tov de naaf moet worden ingespaakt.
Ik heb uiteraard geen voorbeeld wiel meer staan.
Wie wilt er bij zijn eigen brommer een kijkje nemen en mij vertellen of dit zo is , ja of nee.
Ik bedoel dus dat het midden van de velg in het midden van de naaf komt, je weet wel het geribbelde deel tussen de opstaande randen.
Bedankt voor de moeite 

 
yep.
Ik heb al verschillende wielen zelf gespaakt en bij een fs1 moeten de wielen centrisch gespaakt worden met de naaf.
Ik heb dezelfde vraag gehad van de persoon die mijn spaken bijtrekt. Tip De volgende keer vooraleer je een wiel uit
elkaar haalt: Markeer een van de zijden van de naaf. Plaats deze zijde op een vlakke ondergrond, zet een winkelhaak
tegen deze zijde en meet de hoogte van de ondergrong tot de naaf, en geef deze maat door aan je fietsenmaker, dan ben je zeken dat je de juiste centriciteit na het trekken van je spaken bekomt.
grt
Geo
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 apr 2008, 23:01
				door geo
				mpro09 schreef:pff ik denk het wel, is volgens mij geen verschil tussen de linker en de rechter spaken dus ik denk datie wel in het midden moet
Niet noodzakelijk: Door deze of gene zijde harder of minder hard aan te draaien kan je het midden van je naaf uit het center van je velg trekken. De mate waarin dit moet gebeuren hangt af van de manier waarop je wiel in je achtervork of voorvork gemonteerd zit. Bij een fs1 is er geen enkel probleem,  het midden van de naaf moet inderdaad in het midden van de velg vallen.
grt 
Geo
 
			 
			
					
				Re: Uitlijning
				Geplaatst: 12 apr 2008, 18:22
				door Niels
				geo schreef:Laars schreef:Ik laat door een oud fietsenmaker mijn nieuwe velgen inspaken.
Nu kreeg ik de vraag of de velg centrisch tov de naaf moet worden ingespaakt.
Ik heb uiteraard geen voorbeeld wiel meer staan.
Wie wilt er bij zijn eigen brommer een kijkje nemen en mij vertellen of dit zo is , ja of nee.
Ik bedoel dus dat het midden van de velg in het midden van de naaf komt, je weet wel het geribbelde deel tussen de opstaande randen.
Bedankt voor de moeite 

 
yep.
Ik heb al verschillende wielen zelf gespaakt en bij een fs1 moeten de wielen centrisch gespaakt worden met de naaf.
Ik heb dezelfde vraag gehad van de persoon die mijn spaken bijtrekt. Tip De volgende keer vooraleer je een wiel uit
elkaar haalt: Markeer een van de zijden van de naaf. Plaats deze zijde op een vlakke ondergrond, zet een winkelhaak
tegen deze zijde en meet de hoogte van de ondergrong tot de naaf, en geef deze maat door aan je fietsenmaker, dan ben je zeken dat je de juiste centriciteit na het trekken van je spaken bekomt.
grt
Geo
 
Klopt dat markeren heb ik toen ook gedaan.
Eerst helemaal uitgemeten enzo, maar ze zitten inderaad gewoon centrisch 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 13 apr 2008, 15:55
				door Laars
				Hardstikke duidelijk. 
 
Bedankt lui en sluit dit topic maar  
