Pagina 1 van 3

wat voor brandstof

Geplaatst: 16 nov 2007, 22:00
door Fyer
Hallo,

Ik heb net een Yamaha FS1 Bouwjaar 1977 gekocht, ik heb er nu 1:25 mengsmering ingedaan (zei degene waarvan ik hem kocht) maar ik denk dat dit te vet is.
Kan iemand mij vertellen welke verhouding ik moet gebruiken?

Groeten,
Stefan

Geplaatst: 16 nov 2007, 22:03
door Martijn
Dat is zelfs voor het inrijden nog aan de vette kant !

De meeste rijden dacht ik met 1:35, maar het ligt eraan wat voor een 2takt olie je er in gooit ! Dus 1:30 zit je meestal wel safe :D

Geplaatst: 16 nov 2007, 22:04
door Axel
Ik tank gwoon brommix 1:50, nooit problemen gehad

Geplaatst: 16 nov 2007, 22:05
door Pa_Tombo
Ligt er ook aan wat je setup is. Als je met een volledig originele fs1 rijdt kan je ook 1:45 ofzo smeren. Hoe sneller, hoe vetter

Geplaatst: 16 nov 2007, 22:19
door occ1s
ik heb ook 1 op 25 maar merk ook dat dit veel te veel is, probeer eerst maar is 1 op 30 (en serieus geen brommix uit je tankstation, in het begin gaat het goed, maar daarna loopt hij echt wel een keer vast, net als ik laatst had, moest nieuwe cilinder etc), gewoon 1 op 30 dus (wel goede smering gebruiken, in dat zwarte bussie met low smoke 2t olie)

Geplaatst: 16 nov 2007, 23:40
door reddevil
ik rij 1:30 ik reed 1:40 maar toen had ik steeds vastlopers! dus nieuwe cilnder gekocht 1:30 gesmeerd en sinsdies geen problemen!

(1:40 is dus al NET AAN! voor standaard volgens mij wel prima)
(1:50 is dus gewoon te weinig)

:lol: 8)

Geplaatst: 17 nov 2007, 08:08
door Aad
occ1s schreef:ik heb ook 1 op 25 maar merk ook dat dit veel te veel is, probeer eerst maar is 1 op 30 (en serieus geen brommix uit je tankstation, in het begin gaat het goed, maar daarna loopt hij echt wel een keer vast, net als ik laatst had, moest nieuwe cilinder etc), gewoon 1 op 30 dus (wel goede smering gebruiken, in dat zwarte bussie met low smoke 2t olie)


(in dat grijze bussie)

Geplaatst: 17 nov 2007, 09:33
door Niels
Ik meng ook altijd 1:30, maar wel met TTS :wink:

Geplaatst: 17 nov 2007, 10:26
door dijkie
Heren yamaha rijders.
Wij in Werkendam smeren gewoon 1 op 45 en we rijden hier met 15 yamaha's rond.
Geen centje pijn.Loopt allemaal als een zonnetje.

Met mengolie. PUTOLINE MX5.
Benzine 98 ongelood super plus.
of CASTROL TTS.

gr Addy.

Geplaatst: 17 nov 2007, 11:08
door occ1s
Net als martijn al zei, het licht eraan welke olie je erin gooit, hoe beter de olie hoe minder er in hoeft (zal niet veel minder zijn)
Ik tank euro 95 ongelood, wat is het verschil met euro 98???

Geplaatst: 17 nov 2007, 13:46
door jeroenvans
bij 98 is het octaan percentage hoger... is eigenlijk alleen nodig om het pingelen te voorkomen, en dat gebeurd alleen bij hele hoge compressie(zoals bij de vandijk getunde bakkies uit werkendam... verder hang de verhouding heel egt af van de kwaliteit(wel te merken door de prijs) van de olie... tts is al heel goed. maar die putoline mx5 is helemaal goed. dus als die ubergoedkope zooi van het tankstation gebruikt moet je vet smeren, en dan heb je nog meer kans op vastlopers(zoals ik dus maandag :? )

Geplaatst: 17 nov 2007, 19:05
door Thomash
Jeroenvans, even correctie ;) 98 is het octaangetal en niet het percentage.

Ik snap trouwens niet dat jullie zo vet smeren! vroeger zouden ze toch ook niet 1:30 hebben gesmeerd? En als dat wel zo zou zijn geweest is dat een reden om het nu niet meer te doen omdat de olie van nu gewoon veel beter is dan die van toen!

Geplaatst: 19 nov 2007, 10:51
door edje
officieel moet je volgens yamaha 1:20 smeren :wink:

Geplaatst: 19 nov 2007, 11:14
door Tombo
Jah, in 1969 ;) met frituurvet :P
Tegenwoordig kan je gewoon makkelijkm 1:40/1:50 smeren. Alhoewel je met een goed opgevoerde fs1 beter wat veiliger kan zitten. Maar met een originele fs1 kan je gewoon 1:45 smeren ofzo. Echt slechte olieën bestaan er niet, die duurdere zorgen alelen voor minder koolafzetting enzo

Geplaatst: 23 mar 2008, 22:22
door ronny
ik meng met 98 en 1:50 wel met castrol a747 dat rijd 100% op een athena
en ruikt nog lekker ook :lol: