als je van plan bent om echt hoge vermogens te halen, is waterkoeling wel de beste optie
het brengt echter ook een hele hoop ongemak met zich mee, vooral voor een straatbrommer, racer is natuurlijk ander verhaal
ik denk dat je met een luchtgekoelde cilinder voor op straat hele leuke prestaties neer kan zetten, kijk maar naar die denen met de polini cilinder voor chappy
alleen deze cilinder is gietijzer, en heeft een grote membraaninlaat die je dicht moet maken als je die niet gebruikt
ik heb zelf ook lang gezocht naar cilinders van andere merken die zonder veel aanpassingen aan het blok te gebruiken zijn, en ben toen uitgekomen op puch maxi cilinders
ik heb cilinders van kstar (dmp) en athena gebruikt, deze hebben dezelfde spoelpoort aansluiting op het carter, de athena gebruik ik nu en rijdt echt fantastisch! veel beter dan alle immi fs1 cilinders die ik heb opgebrand
de voordelen van deze cilinders zijn:
zelfde tapeindafstand als fs1
aluminium met nicasilwand
zelfde formaat als je 2ru cilinder, en mooie koppen leverbaar
vaak 6 spoelpoorten, wat natuurlijk de belangrijkste reden is
vaak 45 mm boring
zeer veel keuze en verschillende poortlayouts
de aanpassingen die ik heb gedaan aan de cilinder zijn:
inlaatpoort opvullen met ''kneedstaal'' ik weet niet meer welke, keuze zat.
afdraaien 5mm aan onderkant, 3mm aan bovenkant, hemd hoeft niet afgedraaid te worden, alleen het randje van 5mm aan de onderkant dat in je blok valt moet diameter hebben van 48,8 mm
de uitlaatschacht met schroefdraad van een fs1 cilinder geslepen en passend gemaakt voor de puch cilinder,gewoon met 2 boutjes vast geschroefd, hierdoor passen alle fs1 uitlaten gewoon erop
koelribben aan de kant van de carb klein stukje weggeslepen, zodat de cilinder het carter niet raakt
de boostpoortjes zijn ook verbonden met de inlaat door ze open te frezen, en de uitlaatpoort heeft natuurlijk ook flink moeten groeien
ook moet je de spoelkanalen in je carter vergroten voor het beste resultaat, hierbij moet je op enkele plaatsen gaatjes vullen en pakkingvlak creeeren , dit kan ook met kneedstaal
de kop heb ik afgedraaid, pakkingvlak en squishrand, en een gleuf voor een o ring in gemaakt
alles bij elkaar lijkt dit heel veel werk, maar ik ben ervan overtuigd dat met andere cilinders je tegen nog meer ''problemen'' oploopt
het blijft natuurlijk gewoon erg duur en tijdrovend, maar ja, alles voor de hobby
ik hoop dat ik met deze lange uitleg een paar fanatieke hobbyisten heb kunnen inspireren, want als je eenmaal een mooie aluminium 6poorts cilinder rijdt, wil je nooit meer terug naar die gietijzeren bagger met mini spoelpoorten waar je nu mee rijdt!
veel tune en vooral rijplezier toegewenst en vraag vooral als je iets wilt weten over de aanpassingen, ik heb ook foto's eventueel