Pagina 6 van 10
Geplaatst: 11 jun 2009, 21:03
door George
Niels schreef:Das echt van die olie van 30 euro per liter ofzo die voor de racerij bedoeld is.
Kan je beter TTS ofzo kopen, das ook hele goeie olie en die kost "maar" 10 euro per liter.
ja dat klopt TTS is prima olie, heb daar ook goede ervaringen mee.
Geplaatst: 11 jun 2009, 21:45
door ronny
Niels schreef:Das echt van die olie van 30 euro per liter ofzo die voor de racerij bedoeld is.
Kan je beter TTS ofzo kopen, das ook hele goeie olie en die kost "maar" 10 euro per liter.
21euro en ik smeer 1op50 met tts moet ik zeker 1op25 smeren en ik vind hem beter lopen op a747 en hij ruikt nog lekker ook

Geplaatst: 11 jun 2009, 21:51
door Tombo
Waarom zou je 1:25 moeten smeren met TTS?

BIj die zwaar opgevoerde kreidlers rijden ze met 1:45/1:50
Ik meng zelf met 2-takt olie van Comma, 5 liter voor 15 euro (half-syntheet volgens mij, of volledig mineraal, weet niet) en meng al ik weet niet hoe lang 1:40 zonder problemen

Geplaatst: 11 jun 2009, 21:59
door ronny
Tombo schreef:Waarom zou je 1:25 moeten smeren met TTS?

BIj die zwaar opgevoerde kreidlers rijden ze met 1:45/1:50
Ik meng zelf met 2-takt olie van Comma, 5 liter voor 15 euro (half-syntheet volgens mij, of volledig mineraal, weet niet) en meng al ik weet niet hoe lang 1:40 zonder problemen

omdat hij bij 1op50 soms warm begon te lopen en toen ik met de zelfde afsteling a747 gebruikte hij daar geen last meer van had en zelfs nog wat beter liep.
maar waarschijnlijk als ik een wat grotere sproeier er in zou zetten dat het wel had gegaan
maar bij a747 kan je net wat verder gaan is mijn gevoel
Geplaatst: 11 jun 2009, 22:01
door Tombo
De olie zorgt in feite niet voor de koeling. Juist bij een te vette menging zou je eerder een warmloper moeten krijgen, omdat hij dan armer loopt. Per volume-eenheid brandstofmengsel zit er namelijk minder benzine in en meer olie (dus een armer mengsel)
Geplaatst: 11 jun 2009, 22:05
door ronny
Tombo schreef:De olie zorgt in feite niet voor de koeling. Juist bij een te vette menging zou je eerder een warmloper moeten krijgen, omdat hij dan armer loopt. Per volume-eenheid brandstofmengsel zit er namelijk minder benzine in en meer olie (dus een armer mengsel)
ja oke klopt maar het is toch ook zo als de smering beter is je minder weerstand hebt en daardoor minder warmte ?
Geplaatst: 11 jun 2009, 22:23
door geeltje
Je krijg meer en sneller koolafzetting, ook weer niet goed koolafsetting zorgt voor isolatie , ik smeer 1 op 40 op mijn standaard en opgevoerde kreidlers en nooit een vastloper gehad.
Vroeger mix van de pomp ging ook goed, tegenwoordig zijn de smeer olieen van betere kwaliteit maar de benzine slechter wel goed voor moderne 4t motoren.
Als je fs1 warmloopt heeft dat een andere oorzaak ...
Geplaatst: 12 jun 2009, 16:43
door mpro09
TTS of powerRS zoals het nu heet 1:40 en je hebt nergens last van. altans ik niet en ik mishandel hem soms best erg
en de heleboel blijft schoon van binnen

Geplaatst: 12 jun 2009, 18:48
door wiebo
ronny schreef:Tombo schreef:De olie zorgt in feite niet voor de koeling. Juist bij een te vette menging zou je eerder een warmloper moeten krijgen, omdat hij dan armer loopt. Per volume-eenheid brandstofmengsel zit er namelijk minder benzine in en meer olie (dus een armer mengsel)
ja oke klopt maar het is toch ook zo als de smering beter is je minder weerstand hebt en daardoor minder warmte ?
Met goede smering heb je idd minder weerstand, maar de smering wordt niet beter van meer olie dan werkelijk nodig is.
Geplaatst: 12 jun 2009, 20:24
door joske
kreidler kan je niet vergelijken met een yamaha
In het instructieboekje adviseren ze zelfs 1-20
Op de mengsmeringbussen staat 1-25
Als je te veel/vet smeert krijg je natuurlijk meer koolafzet ,en makkkelijker een vette bougie
Geplaatst: 12 jun 2009, 20:30
door Tombo
1:25 met olie van 30 jaar geleden ja

Geplaatst: 12 jun 2009, 20:34
door joske
Die flessen zijn nog steeds te koop hoor, en je brommer is tenslotte ook 30-40 jaar oud

Geplaatst: 12 jun 2009, 22:26
door Tombo
Klopt, maar de smerende eigenschappen van olie is drastisch verbeterd sinds de jaren '70. De kwaliteit van de draaiende onderdelen die toen is gebruikt, is hetzelfde als nu (SKF lagers, nieuw gemaakte cilinders/zuigers etc), mss zelfs beter

Dus 1:25 is niet echt nodig

Geplaatst: 16 jun 2009, 16:32
door drummer
zoooo
vandaag kwamen de spulletjes. een (redelijk) goed afgewerkte imi f5b (valt me niet tegen iig) met zuiger en kop
wat moet ik ookalweer vooral niet vergeten bij het in elkaar zetten van de cilinder? heb t pas 1 keer gedaan en dat was onder begeleiding
En welke bougie zouk in de 60cc doen? 7 of 8?
Geplaatst: 16 jun 2009, 16:33
door mpro09
niet je zuiger verkeerd omdoen
