Pagina 5 van 13

Geplaatst: 23 mar 2010, 19:41
door NIX
En reviseren is vervangen wat versleten is. Vaak heb je geen nieuwe kruk of kop of kick- of versnellingsas nodig enzo. Als je pech hebt wel, natuurlijk. Maar een blokje dat met en keerringsetje, pakking- en lagerset en nieuwe zuiger en geboorde cilinder weer de wereld rondkan is eigenlijk vaak gewoon en goed gereviseerd blokje. Als er nou een versleten kruk in is blijven zitten, dat is een ander verhaal. Als ik er een set ori punten in zie zitten die er pas een paar 1000 km in zitten, dan vervang ik die ook niet. Rest van de ontsteking is dan nog prima, meestal. Ik heb zelf nog nooit een spoeltje hoeven vervangen. Wel heb ik soms gescheurde carters of assen zonder spiebanen. Dat maakt het weer wat duurder. Maar ik vervang niets waarvan ik vind dat het nog jaren mee kan ook al is het niet meer nieuw.

Geplaatst: 23 mar 2010, 19:41
door rise and shine
ja en op zo'n 375 (Euro dus) blok zullen ongetwijfeld heel wat imitatie onderdelen zitten

Geplaatst: 23 mar 2010, 19:59
door ginofs1
als je een gereviseerd auto blok koop zijn alle onderdelen die (kunnen) slijten vervangen.
er zit zelfs een nieuwe olie en water pomp in/op
anders kan je nooit garantie geven.

NIX een krukas heeft ook een lager , deze heeft ook een levens duur.
als je dus een gebruikte kruk gebruikt dan is de levens duur korter.
natuurlijk zijn wij in staat om een kruk goed te beoordelen , maar mijn hand in het vuur doe ik niet.
maar ik begrijp jou en jij mij ook . dat weet ik zeker

Geplaatst: 23 mar 2010, 20:54
door NIX
Haha, ja. In het ergste geval moet een blokje nog eens open bij mij. Gelukkig kan ik dat en zijn mijn prijzen niet zodanig dat je de garantie hebt dat dat nooit nodig gaat zijn. Overigens zijn FS1 bigend lagers overwoestbaar vergeleken bij bijvoordbeeld Honda 4T bigends. Geen idee waar dat aan ligt. Die van en FS1 krijgt alleen wat mengsmering, die van en 4T wordt onder druk door een pompje gesmeerd. Laatste zou toch stukken beter zijn denk je.

Geplaatst: 23 mar 2010, 21:03
door ginofs1
NIX schreef:Haha, ja. In het ergste geval moet een blokje nog eens open bij mij. Gelukkig kan ik dat en zijn mijn prijzen niet zodanig dat je de garantie hebt dat dat nooit nodig gaat zijn. Overigens zijn FS1 bigend lagers overwoestbaar vergeleken bij bijvoordbeeld Honda 4T bigends. Geen idee waar dat aan ligt. Die van en FS1 krijgt alleen wat mengsmering, die van en 4T wordt onder druk door een pompje gesmeerd. Laatste zou toch stukken beter zijn denk je.


mijn idee

Geplaatst: 23 mar 2010, 22:50
door Niels
ginofs1 schreef:hoe kan dat nou, een gereviseerd blokje voor 375 euro
kosten zijn;
goede zuiger 30
boren. 30
goede krukas. 100
skf lagers 35
goede keringen. 20
pakkingen. 10
koppeling platen 10.
drukveertjes 10.
stalen koppelplaat 8
ori puntjes 25
totaal 278 euro

dan blijft er nog 97 euro over .
daar moet je dan een :
kompleet blok , ontsteking , cilinder (origineel), kop voor leveren
en de boel in elkaar zetten en regelen.

wat denken jullie is dit een totaal goed gereviseerd blokje?
denk het niet.
ik noem zo iets een opgeknapt blokje
dus niet een blokje die weer op 0 km begint


Mwah, als je een niet volle krukas koopt ben je ook alweer 40 euro goedkoper uit.
Aan de andere kant, als je dan die ori puntjes voor 25 euro niet koopt en je telt die 2 bedragen op, dan zit je op 65 euro.
50 euri's erbij en je hebt een Gino's Tuning CDI :lol:

Geplaatst: 23 mar 2010, 23:11
door petje
kheb hier een door van dijk gereviseerd schijfblokje liggen,

nieuwe lagers keringen,

betreft de koppeling, alles nieuw origineel behalve t huis zelf.

nieuwe originele schakel hevel

is een nieuw origineel big endje ingezet

uhm kzal vast wat vergete + het feit dat die door van dijk is gereviseerd.

blok is zonder zijdeksels, zonder onsteking cilinder e.d. en dat moet 200 euro koste dus

Geplaatst: 23 mar 2010, 23:31
door rise and shine
Is van Dijk eigenlijk nog wel in leven? We horen erg weinig van de beste man

Geplaatst: 23 mar 2010, 23:45
door petje
:wink:

Geplaatst: 24 mar 2010, 16:45
door koppel
interessante discussie

zelf houd ik niet van half werk, maar ga ook geen onderdelen onnodig vervangen.

een kleine revisie zou kunnen bestaan uit vervangen van de krukaslagers (de kogellagers), alle keerringen en pakkingen, koppelingsplaten en drukveren, zuigerveren, contactpunten en bougie

mbt een totaalrevisie komt daar krukasrevisie bij, oftwel nieuw drijfstangsetje, kruk meten op slingering en onbalans, koppelingshuis compleet reviseren (de dempingrubbers vervangen), assen mbt schakelen en kickstarten vervangen, versnellingsbaklagers nieuw, eventueel de messing of bronzen busjes in de carters vervangen, eventueel een revisiesetje voor de carburateur, eventueel nieuwe cylinder/zuiger, kop laten vlakken, overal nieuwe boutjes in, etc.

dat is dus zeer uitgebreid en vaak niet nodig, maar mischien wel als je een uitgewoond zeldzaam 69 blokje weer helemaal fris wilt maken.

zelf heb ik twee 2RU blokken liggen voor gebruik, niet gereviseerd, middencarters nooit gesplitst, maar wel met de nodige kilometers achter de rug, in eerste instantie wilde ik ze geheel reviseren, maar nu zit ik er aan te denken om ze zo onder de fs1 te monteren, krijgen alleen nieuwe koppelingsplaten, contactpuntjes, wel komen er nieuwe cylinder/zuiger/kop sets op en nieuwe 16mm mikuni carburateurs erop, die heb ik al liggen.

Uiteraard kijk ik de blokjes visueel goed na en draai ik met de hand aan de krukas om te voelen en horen hoe deze rondgaat.

punt is dat mijn ervaring is dat blokken na revisie bijna altijd olie gaan lekken en vaak niet meer zo fijn draaien als door yamaha in elkaar gezet, tot op heden ben ik er nog niet achter waar dat door komt.

Geplaatst: 30 mar 2010, 19:34
door Arnoute
zeg maar? :D

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 23 apr 2010, 20:02
door Wimmel O
Mijn 2ru is van '87, dat houdt in dat ik nog sowieso 2 jaar de volle mep (200E) moet betalen voor verzekering. Daarom zit ik erover te denken om een oldtimer frame met kenteken aan te schaffen. Het frame behoudt zijn waarde wel en is een mooie basis voor een later project, daarbij zou het ook nog 300 euro aan verzekeringskosten schelen. Heeft iemand enig idee wat een redelijk frame ( niet doorgerot en goede ophangpunten ) opbrengt?

Geplaatst: 23 apr 2010, 20:19
door Tombo
Ik zou zelf niet meer geven dan 100/125 euro geven voor een frame met kenteken. 125 euro als het frame echt helemaal perfect is (geen uitgelubberde gaten etc). Meestal moet je het toch spuiten

Geplaatst: 24 apr 2010, 01:02
door FS1SE
frame met kenteken mag best 150 brengen ga maar eens keuren kiek wat dat miet brengen

Geplaatst: 24 apr 2010, 07:44
door Tombo
Ja ok, alhoewel ik van mening ben dat je de huidige keuringskosten niet moet rekenen, want voor 3 รก 4 jaar geleden was het gewoon een paar tientjes