Geplaatst: 05 jan 2009, 20:03
Die mag je houden! 

Martijn schreef:Ik ga die van tom maar is proberen te vinden
DOT 5.0 is vloeistof op siliconen basis.
DOT 5.1 is vloeistof op glycolbasis met hoog kookpunt. (190 ºC)
Deze mogen dus niet door elkaar gebruikt worden.
DOT 5.0 is niet hygroscopisch (neemt geen vocht op) en hoeft in principe niet te worden vervangen. Kan (kán..hoeft dus niet) de rubbers aantasten in het remsysteem bij oudere auto's.
DOT 3 en 4 zijn synthetische vloeistoffen op Glycolbasis.
DOT 3, 4 en 5.1 zijn eventueel te mengen, mag geen problemen opleveren.
Een goede Super DOT 4 heeft vaak een hoger nat (en droog) kookpunt dan de doorsnee DOT 5.1.
DOT5.1 is a relatively new brake fluid that is causing no end of confusion amongst mechanics. The DOT could avoid a
lot of confusion by giving this new fluid a different designation. The 5.1 designation could lead one to believe that it's a
modification of silicone-based DOT 5 brake fluid. Calling it 4.1 or 6 might have been more appropriate since it's a
glycol-based fluid like the DOT 3 and 4 types, not silicone-based like DOT 5 fluid.
As far as the basic behavior of 5.1 fluids, they are much like "high performance" DOT4 fluids, rather than traditional
DOT5 brake fluids.
Advantages:
DOT5.1 provides superior performance over the other brake fluids discussed here. It has a higher boiling point,
either dry or wet, than DOT 3 or 4. In fact, its dry boiling point (about 275 degrees C) is almost as high as racing
fluid (about 300 degrees C) and 5.1's wet boiling point (about 175 to 200 degrees C) is naturally much higher
than racing's (about 145 C).
DOT5.1 is said to be compatible with all rubber formulations.