Pagina 4 van 4

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:03
door Tombo
Die mag je houden! :P

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:12
door mpro09
:mrgreen:

Geplaatst: 08 jan 2009, 18:31
door Pa_Tombo
Als laatste :Het verschil zit hem alleen in het kookpunt v.d. vloeistof.
En aangezien jullie wel snelheidsmonsters willen zijn ,maar nog lang
niet aan die waarden komen is er geen probleem .
Dus!! remmen (misschien gaat het wel koken) :wink: :wink: :wink: :wink:

Geplaatst: 08 jan 2009, 18:50
door ginofs1
ginofs1 schreef:misschien zit er verschil tussen de merken? :roll:
dan hebben we allemaal gelijk of niet soms :lol:
maar bij mij werden ze dik en ik heb het flesje nog hier staan.
ik zal het wel even opzoeken

met deze dot 4 werden mijn rubbers dik. :evil:
nu heb ik deze dot 3 er in :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 08 jan 2009, 19:03
door Martijn
Ik ga die van tom maar is proberen te vinden :|

Geplaatst: 08 jan 2009, 19:07
door ginofs1
Martijn schreef:Ik ga die van tom maar is proberen te vinden :|


ja in jou geval wel
dan zit je altijd goed, dot 3 en 4 :lol:

Geplaatst: 08 jan 2009, 19:16
door Pipedown
ik heb Putoline brake fluid Dot 4, erin zitten, dan werk gewoon 8)

Geplaatst: 21 feb 2009, 10:20
door Niels
Vond net nog wat interessants hierover:

DOT 5.0 is vloeistof op siliconen basis.
DOT 5.1 is vloeistof op glycolbasis met hoog kookpunt. (190 ºC)
Deze mogen dus niet door elkaar gebruikt worden.

DOT 5.0 is niet hygroscopisch (neemt geen vocht op) en hoeft in principe niet te worden vervangen. Kan (kán..hoeft dus niet) de rubbers aantasten in het remsysteem bij oudere auto's.

DOT 3 en 4 zijn synthetische vloeistoffen op Glycolbasis.

DOT 3, 4 en 5.1 zijn eventueel te mengen, mag geen problemen opleveren.

Een goede Super DOT 4 heeft vaak een hoger nat (en droog) kookpunt dan de doorsnee DOT 5.1.


DOT5.1 is a relatively new brake fluid that is causing no end of confusion amongst mechanics. The DOT could avoid a
lot of confusion by giving this new fluid a different designation. The 5.1 designation could lead one to believe that it's a
modification of silicone-based DOT 5 brake fluid. Calling it 4.1 or 6 might have been more appropriate since it's a
glycol-based fluid like the DOT 3 and 4 types, not silicone-based like DOT 5 fluid.

As far as the basic behavior of 5.1 fluids, they are much like "high performance" DOT4 fluids, rather than traditional
DOT5 brake fluids.

Advantages:

DOT5.1 provides superior performance over the other brake fluids discussed here. It has a higher boiling point,
either dry or wet, than DOT 3 or 4. In fact, its dry boiling point (about 275 degrees C) is almost as high as racing
fluid (about 300 degrees C) and 5.1's wet boiling point (about 175 to 200 degrees C) is naturally much higher
than racing's (about 145 C).
DOT5.1 is said to be compatible with all rubber formulations.


Kortom, je kan DOT5.1 zelfs mengen met DOT3 of 4 en je kan het dus ook gebruiken in een DOT3 of DOT4 remsysteem :shock:

Geplaatst: 21 feb 2009, 11:30
door mpro09
alleen DOT5.0 moet je dus mee op passen

Geplaatst: 21 feb 2009, 17:36
door Niels
Jah inderdaad. :D

Geplaatst: 21 feb 2009, 19:00
door fs-ael
is dot 5.1 ook de soort die lak niet aantast ??

Geplaatst: 21 feb 2009, 19:02
door Niels
Volgens mij stond daar ook iets van op die site waar ik deze tekst vandaan heb en ik dacht dat het wel de lak aantast, net als DOT3 en DOT4.

Misschien dat DOT5 dan de soort is die de lak niet aantast...