Pagina 23 van 45

Geplaatst: 17 jan 2010, 01:17
door marco
De beun professor :D

Geplaatst: 17 jan 2010, 01:24
door phoebeer
marco schreef:De beun professor :D


een gestudeerde beun de haas dus :lol: :lol:

Geplaatst: 17 jan 2010, 08:47
door fs1man
Dat is recycling van verzekerings plaatjes :wink:

Geplaatst: 17 jan 2010, 21:02
door Zwepper
had van edwin kunnen wezen

Geplaatst: 17 jan 2010, 22:41
door Aad
Zwepper schreef:had van edwin kunnen wezen

:lol:

Geplaatst: 18 jan 2010, 08:55
door rise and shine
Zwepper schreef:had van edwin kunnen wezen


Zoek je ruzie?

Geplaatst: 18 jan 2010, 10:21
door NIX
Bij deze mijn bevindingen over een apart blokje met een paar hele opmerkelijke zaken. We praten hier over een 5-bakblok dat gereviseerd gaat worden. Vreemd genoeg heeft het geen FS1 nummer, maar is het een 378. Ik heb geen idee wie de vorige eigenaar was, mocht die meekijken, mijn bevindingen zijn geen commentaar op iemand anders' sleutelkunsten. Ik vertel wat ik zie en wat ik denk zodat we er allemaal van kunnen leren.

- Allereerst lekte dit blokje enorm. Daarom was het waarschijnlijk zo baggervet.
- De olie was enerzijds vervuild, maar zag er ook uit alsof er nauwelijks mee gereden was.
- Van de kruktap aan de ontstekingskant is een flink stuk afgezaagd en de bout zat er maar een paar slagen op.
- Uit de linkerhelft was een flinke hap weg. Heeft Berend Botje denk ik met een schroevendraaier het vliegwiel eraf proberen te wrikken. Zonde.
- In de rechterkap heeft de koppeling aardig aangelopen. Ook van de bouten is wat afgeschaafd.
- De pakking is om het membraan verkeerd afgeknipt en er is een stukje dubbel extra bij gedaan. Vermoedelijk heeft dit blokje altijd gelekt en olie gezopen, dus enorm gerookt en gewoon niet lekker gelopen.
- Ook aan deze kant is een stuk van de kruktap gezaagd. Ik heb het vermoeden dat er ooit flink op deze kruktappen geramd is. Ik zal de afstanden tussen de wangen eens opmeten. Het is een late kruk met de spie op het primaire tandwiel, dus geen FS1 of 378 kruk.
- De carters lijken ook van 2 verschillende blokjes te komen. Ik vermoed dat rechts van een 3E9 is ofzo.
- Het kogeltje in de koppelingsstiften mist.
- Er zitten 3 gevoerde platen in en 2 ongevoerde. Het koppelingshuis is opgelast zoals ik vroeger het mijne ook heb opgehoogd. (Je schijnt ook een DT of RD50MX korf op een FS1 tandwiel te kunnen klinken, zelf nog niet geprobeerd. Let op: niet alle DT en RD blokjes zijn 3-plaats, de meeste zijn ook 2 plaats. Een DT/RD tandwiel is kleiner dan een FS1 tandwiel.) Maar dit is wel de reden waarom de koppeling tegen de kap heeft gelopen. Ik had de dikke shim weggelaten, de spiebanen in de grondplaat uitgevijld zodat deze verder op de as zakte en de meest versleten grond- en drukplaat genomen die ik had. (Iemand die kan draaien kan de boel natuurlijk ook wat afdraaien.) Met 2 pakkingen wilde alles zo net werken. De platen zaten totaal op elkaar verkleefd in dit blok. Het heeft dus lang stilgelegen. Ik denk zelfs dat het gewoon altijd aanliep en niet ontkoppelde.
- Er zit een dunner tussentandwiel voor de kickstart in. Maar gezien de samenraapfactor van dit blokje hoeft dat niet typisch te zijn voor een 5-bak. In elk geval kan ik daar niets met zekerheid over zeggen.

Het is wel een 5-bakblokje aan het schakelen te voelen. Omhoog is opschakelen. Aan de koppelingszijde valt voorlopig helemaal niets op. Alles is daar hetzelfde als een 4-bak.

Tot zover de bijzonderheden die ik aantrof. Nu de plaatjes:

Afbeelding
- Bij een 5-bak is het voortandwiel met een moer geborgd
- Het boutje bovenop is de vrijloop. Een 5-bak schakelt 1 naar beneden, de rest omhoog. De vrij zit tussen 1 en 2 in. Die wordt niet op zijn plek gehouden met het wieltje achter de koppeling, vandaar de extra voorziening bovenop het blok voor de neutraalaanwijzer.
- Te zien is dat een stuk draad van de kruktap gezaagd is.

Afbeelding
- De verhoogde koppelingskorf met 3 gevoerde platen.
- Te zien is het nieuwe type kruktap en ook hier is de draad afgezaagd.
- De selector voor de schakelwals verschilt aan deze kant niet van een 4-bak.
- De drukplaat heeft een beetje tegen de kap aangelopen.

Afbeelding
- De aanloopsporen van de drukplaat zijn zichtbaar.
- De pakking is rond het membraam iets te nauw geknipt. Er zit een stukje extra dat dubbel is komen te zitten.

Afbeelding
- Nog een plaatje van de selector en het tussentandwiel dat dunner lijkt.

Plaatjes van de binnenkant. Ik zal wat details beschrijven en de echte FS1 5-bak vergelijken met een exemplaar dat ooit is verkocht als zijnde een FS1 5bak (gelukkig niet aan mij). Kunnen jullie mooi de verschillen zien en niet dezelfde fout maken. Ik vermoed dat het een DT/RD50MX bak is, dat zou ik een keer moeten nakijken door zo'n blokje open te trekken.

Zie hier de 5-bak in het rechtercarter. Let op de holle wals. Bij een 4-bak zie je dat grote gat niet.

Afbeelding

Zie de mantel waarin de geleider voor de kogel met veer zit die de bak in z'n vrij houdt. dat is nodig omdat de vrij bij een 5-bak tussen 1 en 2 inzit.

Afbeelding

Dit is de geleider met de kogel:

Afbeelding

En dit de deuk in de wals waarin de kogel drukt tijdens de vrijstand:

Afbeelding

Detail van de 2 vorken op 1 as:

Afbeelding

detail van de 3 groeven. Een 4-bak heeft er maar 1 voor beide vorken. Eigenlijk briljant uitgedacht als je het mij vraagt.

Afbeelding

Totale bak:

Afbeelding


Een andere 5-bak. Deze worden vaak te koop aangeboden als zijnde een 5-bak voor FS1. Zodra ik weet waar ie voor is zal ik het melden. Ik zal te zijner tijd eens een MX blokje uit elkaar rukken.

Afbeelding

De 2 5-bakken naast elkaar. Zoek de 10 verschillen. Ik help een beetje. De wals is echt totaal anders. Deze rol wordt in positie gehouden met een los wiel met deuken dat aan de andere kant kant zit vergeleken met een FS1 wals. Ook zit er een vork op de wals zelf zoals bij bijvoorbeeld een honda-bak. Er zit maar 1 as bij voor de 2 andere vorken in plaats van 2 assen. Aan de kant van de glijlagers is de as maar 12mm. Een FS1 meet daar 12,8mm. Het tandwiel van de 5e versnelling zit tegen zeg maar het voortandwiel aan. Bij de FS1 bak zit daar het tandwiel van de 2e versnelling. 2 En 5 zitten dus andersom. Over de tandwielen op de as gemeten is een FS1 5-bak 68mm breed. De andere bak is 75mm breed. Het gaat dus echt niet zomaar passen.

Afbeelding


Nog een laatste extraatje:

Afbeelding

Het wieltje dat de wals in positie houdt is zoals je ziet wat op het asje ingesleten. In het vervelendste geval kan dit leiden tot een bak die uit z'n versnelling springt. Met wat zinvol geweld is dit asje 180* te draaien zodat het weer als nieuw is.

Afbeelding

Geplaatst: 18 jan 2010, 18:33
door marco
Afbeelding

Waar heb je die moker voor gebruikt?

Die assen een stukje afzagen is minder gewicht=sneller :lol:

Geplaatst: 18 jan 2010, 18:41
door Axel
marco schreef:Afbeelding

Waar heb je die moker voor gebruikt?

Die assen een stukje afzagen is minder gewicht=sneller :lol:


Om het carter recht te houden :wink:

Geplaatst: 18 jan 2010, 21:04
door ginofs1
hoi nix voor dat witte bakje met rommeltjes geef ik je 250 euro :lol:

Geplaatst: 18 jan 2010, 22:45
door Niels
Zijn ze alweer in prijs aan het dalen dan? :mrgreen:
Dan doe ik ook alles weg :lol:

Ben benieuwd welke tjoenert dit blokje heeft gebruikt :P

Geplaatst: 18 jan 2010, 22:56
door ginofs1
:lol:

ja ze zijn niets meer waard :lol:

Geplaatst: 18 jan 2010, 22:57
door NIX
Waardeloze troep die 5-bakmeuk. Snap niet wat er zo special aan is.

Geplaatst: 18 jan 2010, 23:00
door ginofs1
die ene nummer 5.
daar gaat het om.
een 4 bak klokje geef ik niets voor.
en een 5 bak klokje 250 euro.
dat is het enige verschil:evil:

Geplaatst: 18 jan 2010, 23:02
door NIX
Ik geef voor een 5-bakblokje ook niets. Is veel makkelijker te onthouden.