en nu weer on topic.............wizzer heeft een warmloper gehad en als ik de foto van de bougie bekijk is de zaak nogal schraal afgesteld.
leuk voor een lean burn A-label groen links karretje......................maar voor een fs1 mag ie van mij wat zwarter en vettiger zijn..............alleen gaan alle NGK bougies bij mij stuk, dus ik gebruik een ander merk en te koud type.
stel de zaak wat rijker en schroef er eens een andere vonkkaars in...............gaat vast werken.
Geplaatst: 19 apr 2011, 16:50
door YamaSam
koppel schreef:koppel schreef: -ontsteking: bij twijfel punten en condensator vervangen voor originele delen, punten ontvetten en met schone voelermaat afstellen op 0,35 mm als maximale lichthoogte, bougie: B8 of hoger.
goeie uitleg voor de rest, maar bij een fs1 is dit KWATSJ
door de vaste grondplaat kan je beter adviseren van het moment goed te zetten, en dan te controleren of je boven de 0.30 opening komt, is dat niet moet ie nieuwe punten hebben.
afstellen op opening moet je es doen, en dan het moment controleren waarop je uitkomt ..
deze uitleg geldt voor bv een bosch-ontsteking, daar moet je eerst de maximale opening instellen, en dan met de grondplaat draaien om het moment te stellen.
is geen kwatsj..............maar een praktische uitleg van iemand die al 30 jaar met de fs1 bezig is, redelijk technisch opgeleid en onderlegd is, daarnaast geven de officiele yamaha manuals exact dezelfde werkwijze op..........feitelijk kun je het ontstekingstijdstip van een fs1 niet verstellen, is een vast punt...........klaar. Alleen met een verstelbare grondplaat kun je het tijdstip goed stellen..................de volgorde is altijd eerst de lichthoogte van de punten...........bij ouderwetse auto's deden we dit met een contacthoekmeter, en dan het tijdstip door verdraaien van de grondplaat of het verdelerhuis, met een stroboscooplamp kun je de zaak dynamisch op tijd zetten en ook de mate van vervroeging controleren. Er van uitgaande dat de nok van het vliegwiel in orde is, geen overmatige slijtage van de kruklagers en een set verse ori puntjes.................stel ze nauwkeurig af op 0,35mm en je FS1 zal goed lopen...........heb het nooit anders gedaan afgelopen 30 jaar..................lopen als de brandweer.............vast of warmlopers zijn mij onbekend............er is bij mij nog nooit wat stuk gegaan. Er zijn op dit forum een paar toptechneuten actief, zoals Gino en Nix bijvoorbeeld.........zover ik het kan volgen is hun uitleg theoretisch/wetenschappelijk/technisch 100% correct.............alleen beschikt niet iedereen over testlampjes, micrometers, flitslampen etc.............ik in het verleden ook niet....................alleen een voelermaatje.....................en dat heeft bijna 30 jaar gewerkt..........dus houd ik het bij simpele en praktische adviezen waarbij ik elk fs1'tje goed aan het lopen krijg. Ik bestrijd zelfs het idee dat je het tijdstip moet regelen door te varieeren met de lichthoogte van de punten........de juiste lichthoogte is heel belangrijk mbt een vliegwielmagneet............het is een wezelijk onderdeel van de werking gebaseerd op inductie.........te kleine lichthoogte; de primaire stroomkring wordt niet onderbroken.......te grote lichthoogte; de spanningsopbouw in de primaire spoel is nog niet krachtig genoeg omdat de primaire stroomkring te vroeg wordt onderbroken..................dit is wat ik weet, sta altijd open voor discussie.
ik had het kunnen weten dat dit ging komen
nu wacht ik natuurlijk de antwoorden van de échte toptechneuten NIX en Gino af
Geplaatst: 19 apr 2011, 16:55
door koppel
je hebt een theoretische en een praktische werkelijkheid................ik val de theoretische werkelijkheid niet aan............................en ik ben het in 99,99% van de gevallen met Gino, Nix en anderen eens.
Alleen in sommige gevallen bewandel ik mijn eigen weg..................die van knoerthard rijden zonder problemen.
Geplaatst: 19 apr 2011, 17:14
door marco
Doe maar eens een vloeitje tussen de punten en kijk met een schuifmaat wanneer de punten open gaan dat kun je echt wel een beetje verstellen het is niet zo dat het vanzelf goed staat als je de punten op 0,35mm stelt.
Geplaatst: 19 apr 2011, 17:32
door Lukas251
Geplaatst: 19 apr 2011, 17:45
door Swizzer
koppel schreef:en nu weer on topic.............wizzer heeft een warmloper gehad en als ik de foto van de bougie bekijk is de zaak nogal schraal afgesteld.
leuk voor een lean burn A-label groen links karretje......................maar voor een fs1 mag ie van mij wat zwarter en vettiger zijn..............alleen gaan alle NGK bougies bij mij stuk, dus ik gebruik een ander merk en te koud type.
stel de zaak wat rijker en schroef er eens een andere vonkkaars in...............gaat vast werken.
Dus die schraalheid komt niet omdat het te warm is geworden?
Ik heb nu een MGK B7HS erin, dus maar een 8 proberen, of echt een ander merk?
En weet iemand waarom de cilinder en zo wat 'vettig' zijn en hoe ik de kool e.d. het beste verwijder?
Geplaatst: 19 apr 2011, 17:45
door Laars
koppel schreef:en nu weer on topic.............wizzer heeft een warmloper gehad en als ik de foto van de bougie bekijk is de zaak nogal schraal afgesteld.
leuk voor een lean burn A-label groen links karretje......................maar voor een fs1 mag ie van mij wat zwarter en vettiger zijn..............alleen gaan alle NGK bougies bij mij stuk, dus ik gebruik een ander merk en te koud type.
stel de zaak wat rijker en schroef er eens een andere vonkkaars in...............gaat vast werken.
Welke bougie's gebruik je dan?
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:02
door marco
NGK is goed.
Cilinder en zuiger horen vettig te zijn dat is je smering.
Dat beetje kool op de kop en op de zuiger is juist goed.
Ik zou de klemplekken op de zuiger nog wel ff wat bijschuren met korrel 400.
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:05
door ginofs1
Een fs1 ontsteking met een vaste grondplaat kan je van ze leven niet afstellen met een voelemaat.
Is hier al zo vaak uitgelegd dat ik het opgeef.
Bas koppel, volgens mij heb ik het je hier wel eens laten zien/ uitgelegd
Hij loopt alleen goed als het tijdstip goed staat.
Dit is belangrijker dan de opening.
Opening te klein is punten vernieuwen.
Anders gaat het echt niet goed, helaas zo is het
Gr gino
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:40
door Swizzer
Marco ik zal idd even schuren.
Gino, nu je toch meeleest; iemand gaf de tip om met het oog op de langere afstanden jouw 'smeergaatjes' in mijn zuiger te maken. (ha, ha, wat een zin ). Maar ehh, kan ik dat zelf (noob) of kun/wil jij dat?
Wat voor een zuiger zal ik nemen, een ori, een imi of een pro-x? (JMPB)
Of heeft iemand toch een geschikte zuiger liggen ter overname?
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:51
door ginofs1
Swizzer schreef:Marco ik zal idd even schuren.
Gino, nu je toch meeleest; iemand gaf de tip om met het oog op de langere afstanden jouw 'smeergaatjes' in mijn zuiger te maken. (ha, ha, wat een zin ). Maar ehh, kan ik dat zelf (noob) of kun/wil jij dat?
Wat voor een zuiger zal ik nemen, een ori, een imi of een pro-x? (JMPB) Of heeft iemand toch een geschikte zuiger liggen ter overname?
prox daar heb ik even mijn buik van vol. zie marco. een goede imitatie is best oke. voor mij in sommige gevallen zelfs het best, maar dat blijft mijn geheim.
smeer gaatjes , zo heb ik het niet gelezen.
gadverdamme.
gr gino
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:53
door marco
Ik heb hier een imitatie zuiger die is beter en netter afgewerkt dan die prox.
De 2 prox zuigers die ik laatst gekocht had daar zit de pistonpen er gewoon los in.
Geplaatst: 19 apr 2011, 18:57
door mpro09
ginofs1 schreef:prox daar heb ik even mijn buik van vol
komt ie nou mee
Geplaatst: 19 apr 2011, 19:00
door Swizzer
Dus zo'n imi zuiger van 11,50 bij JMPB kopen?
Ook met het oog op de geplande lange tour no problemo?
Gino, die 'smeergaatjes' t.g.v. koeling zegt je niets?
Geplaatst: 19 apr 2011, 19:04
door ginofs1
Swizzer schreef:Dus zo'n imi zuiger van 11,50 bij JMPB kopen? Ook met het oog op de geplande lange tour no problemo?
Gino, die 'smeergaatjes' t.g.v. koeling zegt je niets?
ja die zijn best wel oke. almere heeft ook leuke imi zuigers ja smeer gatjes daar weet ik alles van