Pagina 3 van 5
Geplaatst: 09 apr 2010, 14:59
door Axel
Als je echt veel kracht onderin wilt en lekker relaxt rijden (ong. 70 per uur) kun je kijken voor een ori F5B. Die hebben veel kracht onderin en een prettig rij karakter.
Geplaatst: 09 apr 2010, 15:42
door Tombo
Welke uitlaat heb je, een FS1 pijp is natuurlijk verre van optimaal
Geplaatst: 09 apr 2010, 15:46
door zoef59
Met de schuine achterkant
Geplaatst: 09 apr 2010, 16:12
door Tombo
Een athena cilinder is een hoogtoerige cilinder, een FS1 pijp werkt wel, maar niet optimaal.
Probeer eens een Homoet 4P, of nog beter, een aangepaste Homoet 4P aan de hand van de gegevens van Luc Foekema, de zogenaamde "bellymoet"

Het is niet zo dat je meteen bergen koppel onderin erbij krijgt, maar het is allicht meer en in de hogere toeren zal het een stuk meer zijn
Als je echt meer kracht onderin wilt, kan je beter zoals eerder gezegd een F5B nemen, die lopen alleen niet zo hard.
Geplaatst: 09 apr 2010, 17:50
door zoef59
Kan het zijn dat het een carburatie probleem is, heb een 60cc Z1 (imi)en die loopt op mijn 1j5 een heel stuk beter onderin.
Geplaatst: 09 apr 2010, 20:23
door Tombo
De poorttiming van een Z1 is anders. De ervaring die ik heb met een Z1 is dat ze onderin inderdaad veel meer kracht hebben. Een Athena is gewoon hoogtoeriger
Geplaatst: 11 apr 2010, 12:57
door zoef59
Zou een imi 60cc F5B beter trekkracht onderin geven tov een Athena?
http://www.fs1parts.nl/webwinkel/N_fram ... _home.html
of adviseren jullie een ander type cilinder.
Geplaatst: 11 apr 2010, 13:08
door Tombo
Over het algemeen kan je dat wel stellen ja. Ze lopen alleen lang niet zo hard (het is maar net wat je wilt)
Geplaatst: 11 apr 2010, 13:26
door zoef59
Ik heb op mijn 1j5 een 60cc z1 imi en die loopt net zo hard als een Athena en meer trekkracht, wat is het verschil tussen een F5B en een Z1
Geplaatst: 11 apr 2010, 13:36
door Wimmel O
Als beide gewoon 50cc zijn een geen slechte immitatie is, dan is een F5B een lekkere tourcilinder met veel kracht onderin maar een relatief lagere top in vergelijking met een Z1. Een Z1 zal meer toeren maken en meer top hebben maar bij lagere toerentallen weer minder trekken.
Geplaatst: 11 apr 2010, 14:48
door Tombo
zoef59 schreef:Ik heb op mijn 1j5 een 60cc z1 imi en die loopt net zo hard als een Athena en meer trekkracht, wat is het verschil tussen een F5B en een Z1
Poorttiming
Geplaatst: 11 apr 2010, 16:24
door zoef59
Geplaatst: 11 apr 2010, 20:29
door wiebo
Ik heb er een. Na problemen in het begin ben ik er nu tevreden over (mede dankzij NIX!). Ik had er eerst een zuiger bij met één zuigerveer. Liep al spoedig vast. Nu rijdt ie ong. 80 km/u. Behoorlijk wat kracht onderin. Tandwielverhouding 15/44 gaat vrij makkelijk en ik weeg toch zo`n 87 kilootjes. Ik heb een 150 sproeier en dat was/is volgens een aantal parma rijders ónmogelijk klein. Toch gaat dit zo het beste en de bougie ziet er steeds 'veilig' uit. Met grotere sproeiers was het steeds te rijk.
Geplaatst: 11 apr 2010, 20:37
door Roberto.B
jij rijd met 70 cc 80km/h ????
Geplaatst: 11 apr 2010, 21:11
door wiebo
Roberto.B schreef:jij rijd met 70 cc 80km/h ????
Ten eerste is het geen 70cc en ten tweede hebben we (voornamelijk HJ) alles zo afgesteld dat het aan de 'veilige' kant staat. O.a. ontsteking, kop niet gevlakt etc. Ik ben geen uitgesproken liefhebbers van warm-/vastlopers. Daarbij is in ieder geval de parmakit die ik heb niet voorzien van een fiks hoge uitlaatpoort. In mijn geval is het een cilinder die zich leent om lekker te toeren.
Ten derde geloof ik, uitzonderingen daargelaten, ook niet al die verhalen van brommers die zomaar eventjes 100 gaan. Al zeker niet met imi cilinders die "zo uit de doos" 100 gaan. Sterke verhalen waren er vroeger al en ze zijn er nog steeds. Ik bedoel hiermee uiteraard niet de kenners die weten hoe het opvoeren echt werkt.
Ik persoonlijk vind 80 op een brommer, want dat blijft het tenslotte, snel genoeg.