Pagina 3 van 3
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 10:22
door pee67
carrejans schreef:Als het vliegwiel naar links draait, klopt mijn uitleg in bovenstaande post toch?
Hoe regel je nu juist dat de punten exact dan openen? Met het schroefje kan je één kant loszetten, waardoor je de afstand kan stellen; maar toch niet het moment van openen?
Zuiger op bovenste dode punt zetten, dan dmv van vliegwiel naar rechts te draaien zuiger 1.8 mm terug draaien.
Dan bevestigingsschroef van contactpunt losdraaien en dan met schroevendraaier in sleufje het ontstekingstijdstip bepalen door de puntjes net te laten openen.
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 10:30
door carrejans
pee67 schreef:carrejans schreef:Als het vliegwiel naar links draait, klopt mijn uitleg in bovenstaande post toch?
Hoe regel je nu juist dat de punten exact dan openen? Met het schroefje kan je één kant loszetten, waardoor je de afstand kan stellen; maar toch niet het moment van openen?
Zuiger op bovenste dode punt zetten, dan dmv van vliegwiel naar rechts te draaien zuiger 1.8 mm terug draaien.
Dan bevestigingsschroef van contactpunt losdraaien en dan met schroevendraaier in sleufje het ontstekingstijdstip bepalen door de puntjes net te laten openen.
In welk sleufje steek je dan je schroevendraaier? Bedoel je gewoon tussen de punten?
Heb dat gedaan; maar als je vliegwiel dan verder doordraait, dan openen de punten niet verder. (blijven dus op hun net-geopende toestand)
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 16:56
door carrejans
Net nog maar eens wat zitten klooien. En nu zit het goed, denk ik.
Plaatje dat vijsje vasthoudt beetje verschoven, vijsje terug vastgezet. Dan getest met vloeitje; komt net los op mijn markering.
Op foto kan je zien dat mijn eigen markering toch best veel afwijkt van de in de fabriek aangebrachte markering.
Staat nu op 1,7-1,8 mm.
Mijn markering zijn de twee puntjes. Fabrieksaanduiding is de doorlopende lijn.

Op welk moment moeten de puntjes trouwens maximaal (0,35mm) open staan? Moet dat ook gecontroleerd worden. En hoe stel je dat in?
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 18:25
door pee67
Je moet niet kijken naar de maximale opening, het gaat
om het moment van openen.
Maar dit staat allemaal in de faq beschreven
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 19:02
door carrejans
pee67 schreef:Je moet niet kijken naar de maximale opening, het gaat
om het moment van openen.
Maar dit staat allemaal in de faq beschreven
Het is toch duidelijk uit mijn vragen, dat ik bezig ben (geweest) met het MOMENT van openen.
Ik vroeg me nog gewoon af wanneer de opening maximaal is (dat starten van openen op 1,7 voor bdp moet zijn weet ik), of maakt dit niet uit?
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 04 mei 2014, 23:46
door NIX
nee.
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 19 apr 2025, 12:35
door Rens Groot
Beste Niels ,
Dank u voor de volledige omschrijving voor het afstellen van de ontsteking voor de Yamaha FS1
Begin jaren ' 70 reed ik een Yamaha FS1 . Eerst standaard maar later heb ik met de bromfietsen club van de straat een opvoersetje op het motorblok gemonteerd.
Dat monteren van het opvoersetje was niet zo moeilijk , maar het afstellen van de ontsteking kwam meer bij kijken , zoals een theoretische ondersteuning van jouw omschrijving.
Natuurlijk kon ik de Yamaha naar de bromfietsen monteur brengen , maar ik wilde zelf het resultaat brengen.
Uiteindelijk heeft een buurman waarvan wij wisten dat hij er ook verstand van heeft , de ontsteking kunnen afstellen .
Met vriendelijke groet Rens Groot uit Lelystad.
Re: Afstellen van de ontsteking
Geplaatst: 19 apr 2025, 14:39
door Davey
Hallo Rens,
Leuk te lezen en welkom op het forum!