Gisteren toch nog wat kunnen uitdenken en herrekenen..
Gebaseerd op gegevens van vanveencylinders leidde ik alvast een bende waarden voor m'n racer af.
Hierbij moet ik ook metteen vermelden, dat wanneer je dit navijlt of gelijkzet,
de brommer op de straat moeilijk te gebruiken wordt,
door de hoogtoerigheid, en de onlosmakelijke pokkeherrie van het geheel.
Ook mag er niet vergeten worden, dat wanneer je de zaak berekent op 6000 tot 13000 toeren,
je eerst je ontsteking dient op te peperen, of je haalt het werkgebied niet..
uitlaat:
198° open
hoogte van de poort 19.5mm
(zó nijdig ga ik hem niet maken, ben niet van plan alle 5 botten nieuwe piston te steken)
breedte van de poort maximaal 66% van de boring als er een segment voorbijmoet
onder de segmenten gaan ze bij 40mm cylinder tot een 30mm
het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen
Spoelpoorten:
hoogte 29.8mm, geeft 136° open stand
Schijf:
open op 40° na ODP, weer toe 80° na BDP
crossers of motoren die meer stamina vandoen hebben, nemen ze maar 160° open
als ik de krukas dusdanig verlicht, dat de hele zaak anorexiavormen begint aan te nemen, is het misschien wijselijk van die openschijftijd wat te milderen in de richting van de 180°
al is 'milderen' behoorlijk relatief hier
eerste werk is nu een onderblok reviseren en prepareren..
ik verwacht begin volgende week een 378blok, die voorlopig nog geen idee heeft wat er hem tewachten staat!
die moet aangepast worden voor de grote carburator, en gevijld, geschuurd en gepollierd worden..
nieuwe krukas (het wordt een gewone topracing, is me goed genoeg) en c3 skf lagers..
als die klaar is zetten we de hoogtes van de poorten uit op de cylinder
schol!