Pagina 3 van 41

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:14
door Andries
Sam ga je ook nog experimenteren met schijf, schijfhuis en inlaatding waar de carburateur aan vastzit??
Daar zitten toch ook nog wat extra pk's verscholen??

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:37
door YamaSam
Gisteren toch nog wat kunnen uitdenken en herrekenen..

Gebaseerd op gegevens van vanveencylinders leidde ik alvast een bende waarden voor m'n racer af.
Hierbij moet ik ook metteen vermelden, dat wanneer je dit navijlt of gelijkzet,
de brommer op de straat moeilijk te gebruiken wordt,
door de hoogtoerigheid, en de onlosmakelijke pokkeherrie van het geheel.

Ook mag er niet vergeten worden, dat wanneer je de zaak berekent op 6000 tot 13000 toeren,
je eerst je ontsteking dient op te peperen, of je haalt het werkgebied niet..

uitlaat:
198° open
hoogte van de poort 19.5mm
(zó nijdig ga ik hem niet maken, ben niet van plan alle 5 botten nieuwe piston te steken)
breedte van de poort maximaal 66% van de boring als er een segment voorbijmoet
onder de segmenten gaan ze bij 40mm cylinder tot een 30mm

het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen

Spoelpoorten:
hoogte 29.8mm, geeft 136° open stand

Schijf:
open op 40° na ODP, weer toe 80° na BDP
crossers of motoren die meer stamina vandoen hebben, nemen ze maar 160° open

als ik de krukas dusdanig verlicht, dat de hele zaak anorexiavormen begint aan te nemen, is het misschien wijselijk van die openschijftijd wat te milderen in de richting van de 180°
al is 'milderen' behoorlijk relatief hier 8)

eerste werk is nu een onderblok reviseren en prepareren..
ik verwacht begin volgende week een 378blok, die voorlopig nog geen idee heeft wat er hem tewachten staat! :lol:
die moet aangepast worden voor de grote carburator, en gevijld, geschuurd en gepollierd worden..
nieuwe krukas (het wordt een gewone topracing, is me goed genoeg) en c3 skf lagers..

als die klaar is zetten we de hoogtes van de poorten uit op de cylinder :P

schol!

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:43
door Tombo
Uitlaatpoorttiming van 198graden zou idd wel héél erg extreem zijn. Dan heb je echt een dikke close-ratio bak nodig, dat red je niet met een 4-bak :P

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:44
door YamaSam
Andriesfs1 schreef:Sam ga je ook nog experimenteren met schijf, schijfhuis en inlaatding waar de carburateur aan vastzit??
Daar zitten toch ook nog wat extra pk's verscholen??

heb je m'n andere onderwerp al es doorgelezen?
bij m'n vorige blok (die nu op de rooie zit) heb ik daar reeds een hele tijd mee bezig geweest..
dat komt allemaal nog aan de orde, het tweetaktakkoord telt vele noten laat ons zeggen..

qua schijfhuis ben ik van plan een teflon huis te maken voor de 20-22mm carb, met een aluminium schijf,
maar das voor later :wink:

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:46
door jonnotje
YamaSam schreef:Gisteren toch nog wat kunnen uitdenken en herrekenen..



het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen





wat bedoel je hiermee precies ?

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:51
door YamaSam
Tombo schreef:Uitlaatpoorttiming van 198graden zou idd wel héél erg extreem zijn. Dan heb je echt een dikke close-ratio bak nodig, dat red je niet met een 4-bak :P

vanveen is dan ook gekend extreem hé :wink:
m'n ultieme plan is een 8bak, met een planetair stel in het achtertandwiel :P

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:53
door Tombo
Als je een planetair stelsel in je achterwiel zet/maakt, heb je in principe toch een 12bak?

Geplaatst: 20 mar 2008, 16:55
door Andries
OMG :P! er was toen in de jaren '60 ook een suzuki 50cc racer met 15 versnellingen en een powerband van 500 toeren over extreem gesproken :P :wink:
Maruh je plannen klinken goed mooi zeer mooi allemaal
mooi en leuk dat je dat zelf allemaal kunt doen :) ik kan dus echt niks bijna! :P :wink: noem me maar gerust iemand met twee linkerhanden

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:01
door YamaSam
jonnotje schreef:
YamaSam schreef:het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen

wat bedoel je hiermee precies ?

kijk op deze foto naar de sleuf richting spoelkanaal,
Afbeelding
de hoogte hiervan, is gelijk met de opening in het hemd van de cylinder (en de uitsparing in de pistonflank)
die is origineel 20mm, het blijft onder de segmenten, dus zou theoretisch tot 30mm mogen gaan
(dit doen we niet, omdat we dan vanboven bij de topspoelers teweinig hemd overhouden)

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:02
door YamaSam
Tombo schreef:Als je een planetair stelsel in je achterwiel zet/maakt, heb je in principe toch een 12bak?

wiseass :roll:
maak jij die dan maar :wink:

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:07
door jonnotje
oh okee, maar bv 25 mm breed maken mag wel omdat dat gewoon beter voor de doorstroming is? :? 8)


ik zag op het forum ook ergens een foto van gino met een zuiger met een paar gaatjes kleine gaatjes bij de zijspoelers, en grotere gaten bij de topspoelers...

maar dat heeft toch geen nut, omdat we schijf-inlaat hebben?

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:08
door YamaSam
op de foto is ook netjes te zien hoe de topspoelers aansluiten (of moeten komen te..)
op het onderblok..
eigenlijk kan je op deze foto zowat 70% van de tuningwerken zien..
alle vormen moeten op elkaar worden afgestemd, het vliegende mengsel mag nergens gestremd worden, of zin om te kolken..

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:11
door jonnotje
en het zuiger en cilinderhemd moeten toch geleik zijn? want het hemd van mijn zuiger is volgends mijn wat smaller, wat de boel dus tegenhoud....

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:11
door YamaSam
jonnotje schreef:oh okee, maar bv 25 mm breed maken mag wel omdat dat gewoon beter voor de doorstroming is? :? 8)
ik zag op het forum ook ergens een foto van gino met een zuiger met een paar gaatjes kleine gaatjes bij de zijspoelers, en grotere gaten bij de topspoelers...
maar dat heeft toch geen nut, omdat we schijf-inlaat hebben?

die kleine gaatjes zijn smeergaatjes, die bovenste op de foto zijn RDpiston-gaten
ik ga over Gino's ideëen nietveel zeggen, dat moet je aan hem vragen..
ik maak ook diverse gaten in m'n piston, maar daar heb ik nog nooit iets over gepost, omdat ik het nog aan het testen ben ;)

Geplaatst: 20 mar 2008, 17:13
door Yamaha rd50m
Ik ben jalours op je kennis Sam, maar is wel leuk om mee te kunnen volgen,
soms wle wat moeilijk om als leek alles te snappen, maar elke dag leer ik weer iets bij :)

(efkes tssdoor, moet ik sproeiers meegeven met de brommer of heb je er zelf om te passen want weet niet echt of de gene die er nu inzit ideaal is?)