Pagina 13 van 41

Geplaatst: 21 mei 2008, 20:38
door Yamaha rd50m
ik ken niet veel van de juiste werking van cilinders enzo, heb hier al eens met de rapte allemaal doorgelezen ,
maar paar vragen, het aantal poorten heeft invloed op de snelheid?
en heeft een 5 bak cilinder meer poorten dan een 4?

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:10
door Triforce
is precies hetzelfde :P

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:11
door Tombo
Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:15
door Yamaha rd50m
oké, want was bij rd aant kijken en de snelle versies (rd50 en dx) heeft 7 poorten) en ik denk de tragere wel minder

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:34
door Andries
Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.


wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:38
door Triforce
de hoogte van de spoelpoorten, de breedte van de spoelpoorten, hoe hoog zit de uitlaatpoort, hoe breed is de uitlaatpoort

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:39
door Tombo
Andriesfs1 schreef:
Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.


wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??

Poorttiming, hoe lang de poorten (in graden) open staan. Dus in principe de hoogte.

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:40
door Triforce
een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:41
door jonnotje
de poorttiming is het tijdstip waneer de poort open gaat.. en dat hangt af van hoe hoog of hoe laag de poort is.

dankje sam,

ik ben nu nog bezig met het vergroten van de spoel kanalen, die zijn erg klein.. maar ik maak ze niet veel groter dan de openingen in de carter, ik maak ze alleen mooi geleik en in een mooie ronde vorm





(ben gek op ronde vormen :P )

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:43
door Tombo
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:43
door Andries
jonnotje schreef: (ben gek op ronde vormen :P )


haha :P je bent niet de enigste :)

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:45
door jonnotje
Tombo schreef:
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten


het is een yb50 cilinder, tot nu toe nog niets aan de timing van de spoelpoorten gedaan :P maar hij is van zichzelf wel mooi afgewerkt :shock:

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:46
door Triforce
Tombo schreef:
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten


waarom is de Z1 dan zo hoogtoerig dan, dan mag je dat wel even gaan vertellen dan

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:47
door jonnotje
omdat de uitlaatpoort waarschijnlijk best hoog zit.. of de spoelers zitten best hoog, of ze zitten normaal maar dan rijd je met een best dikke voetpakking...en dan komt je timing van de poorten ook hoger uit

en met een protuna kop heb je dan toch nog best wat comressie

Geplaatst: 21 mei 2008, 21:50
door Triforce
heb je de poortmap wel gezien van wat ik had gepost? het valt best mee allemaal alleen de breedte van de uitlaatpoort is wat kleiner

EDIT: sorry maar ik moet hem even eropzetten,

Afbeelding