Pagina 2 van 3

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 22:22
door carrejans
pee67 schreef:
carrejans schreef:Die zijn niet gewijzigd aan hoe ik ervoor altijd reed.


En is dat dan met dezelfde cilinder?


Is dezelfde cilinder, ja.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 22:23
door carrejans
pee67 schreef:
carrejans schreef:Ik ga voor de zekerheid jerrycan maar weggooien. Je weet nooit of je vergeten bent olie erin te doen. Redelijk onwaarschijnlijk, maar wil ik nu niet meer riskeren.


Weggooien?
Beter ga je opnieuw mengen, mocht het al gemengd zijn doe je er toch gewoon weer ongemengde benzine bij :)


Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 22:46
door Nozem
carrejans schreef: Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?


Die mengverhouding stond standaard vroeger op de tanksticker, zie het probleem niet, jij wel?

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 22:56
door marco
Dat is veel te vet

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 23:37
door pee67
carrejans schreef:
pee67 schreef:
carrejans schreef:Ik ga voor de zekerheid jerrycan maar weggooien. Je weet nooit of je vergeten bent olie erin te doen. Redelijk onwaarschijnlijk, maar wil ik nu niet meer riskeren.


Weggooien?
Beter ga je opnieuw mengen, mocht het al gemengd zijn doe je er toch gewoon weer ongemengde benzine bij :)


Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?


Nee, dat is ook niet goed, maar als je ziet dat je FS1 overmatig gaat roken hiermee dan kun je weer mengen door er gewone benzine bij te mengen.
Hoef je in ieder geval je benzine niet weg te gooien.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 24 aug 2016, 23:53
door NIX
Ding is vet zat, dus dat is het probleem niet. Je had gewoon met meer verschillende toerentallen moeten rijden en toch vaker moeten stoppen.

Overgang uitlaatpoort-cilinderwand afronden kan nooit kwaad en heb ik meermaals in de FAQs benoemd.

Deze brommer is te heet geworden, dat gebeurt gewoon als de cilinder nog ruw is. veel verschillende toerentallen helpen, niet op de motor afremmen en de ontsteking moet op tijd staan en de kop moet te teveel compressie hebben.

Einddemper kan ook nog teveel dichtzitten.

Waarom heb je een RD zuiger? Niet dat dat uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig.

Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.

En even over de mengverhouding 1:20, dat werd in de 70-er jaren aanbevolen. De olie was niet zo goed als de mengolie nu, ook toen was 1:20 megavet en zelfs normaal had een berg lood die heerlijk smeerde en koelde. Het was dus wel degelijk anders.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 25 aug 2016, 01:08
door fs-ael
Het was vandaag ook 30 + graden, erg warm dat vinden fs1tjes ook niet fijn :wink:

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 25 aug 2016, 01:16
door marco
NIX schreef:Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.


Ben met je eens dat 98 beter is maar dat is hier nergens meer te krijgen aan de pomp dus het is 95 of niks.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 25 aug 2016, 09:46
door carrejans
NIX schreef:Ding is vet zat, dus dat is het probleem niet. Je had gewoon met meer verschillende toerentallen moeten rijden en toch vaker moeten stoppen.

Overgang uitlaatpoort-cilinderwand afronden kan nooit kwaad en heb ik meermaals in de FAQs benoemd.

Deze brommer is te heet geworden, dat gebeurt gewoon als de cilinder nog ruw is. veel verschillende toerentallen helpen, niet op de motor afremmen en de ontsteking moet op tijd staan en de kop moet te teveel compressie hebben.

Einddemper kan ook nog teveel dichtzitten.

Waarom heb je een RD zuiger? Niet dat dat uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig.

Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.

En even over de mengverhouding 1:20, dat werd in de 70-er jaren aanbevolen. De olie was niet zo goed als de mengolie nu, ook toen was 1:20 megavet en zelfs normaal had een berg lood die heerlijk smeerde en koelde. Het was dus wel degelijk anders.


einddemper is ok
ontsteking is ok
kopje is niet bewerkt

ik vond bij jmpb geen geschikte overmaat zuiger.
Zag die wel bij almere staan. (onder rubriek 'fs1')
Eenmaal aangekomen blijkt het een rd zuiger te zijn!

Ik ga volgende doen:
- segmentspeling opmeten
- alles lichtjes proper schuren
- scherpe kantjes bijwerken
- opnieuw mengen met verse naft. 98 zullen we nemen (no worries pee, jerrycan is zo goed als leeg)
- nog voorzichtiger inrijden

Over dat laatste. Om te wisselen tussen toerentallen schakelde ik regelmatig terug van 3 naar 2. Geen goed idee dus?!
Omdat ik niet te veel gas mag geven, zat ik ook nogal in lage toeren. In 4e en soms 3e voelt dit soms wel heel zwaar aan. (alsof je tandwielverhouding te zwaar is) Is dit ook slecht voor ib te rijden?

Bedankt allemaal voor de tips!

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 25 aug 2016, 09:49
door carrejans
fs-ael schreef:Het was vandaag ook 30 + graden, erg warm dat vinden fs1tjes ook niet fijn :wink:


Dat is wel een feit!

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 25 aug 2016, 11:21
door NIX
Ja, desnoods een tandje lichter vertanden.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 14 sep 2016, 21:45
door carrejans
Zonet de segmenten van de piston gehaald. Dan in de cilinder gedaan; helemaal bovenaan gelijk.
Ik kan er net een voelermaat van 0.25mm tussengeduwd krijgen.
Ik weet niet wat voor de fs1 voorgeschreven is?

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 14 sep 2016, 22:09
door carrejans
carrejans schreef:Zonet de segmenten van de piston gehaald. Dan in de cilinder gedaan; helemaal bovenaan gelijk.
Ik kan er net een voelermaat van 0.25mm tussengeduwd krijgen.
Ik weet niet wat voor de fs1 voorgeschreven is?



Net opgezocht in Haynes manual opt forum: tussen 0.15mm en 0.35mm.
Zal dus wel in orde zijn.

Ik lees ook volgende over de segmenten.
Both are for compression, one is chrome plated, one parkerised.
Zijn die verschillen er ook in de aftermarket zuigerveren?

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 14 sep 2016, 22:11
door marco
De originele hebben een teflon coating.

Re: warmloper tijdens inrijden

Geplaatst: 14 sep 2016, 22:52
door carrejans
Ik wil de sporen in de cilinder wat opschuren.
Het fijnste watervast schuurpapier wat ik in de lokale doe-het-zelf vond is 600. Volgens mij is dit nog niet fijn genoeg. Hoe fijn moet het best zijn?