Pagina 2 van 2
Geplaatst: 21 sep 2012, 00:04
door marco
Heb ik nu ook

Geplaatst: 21 sep 2012, 10:08
door fs1man
Die olie pompen weg gooien en gewoon mengsmeing tanken, en je hebt nooit heetlopers.
alleen met een cilinder en zuiger van jmpb dan, maar dat ligt niet aan de brandstof

Geplaatst: 21 sep 2012, 13:12
door jeroenvans
fs1man schreef:Die olie pompen weg gooien
en gewoon mengsmeing tanken, en je hebt nooit heetlopers.
alleen met een cilinder en zuiger van jmpb dan, maar dat ligt niet aan de brandstof

dat is wel heel slecht advies... mengsmering bij het takstation is 1:100 of 1:50... en das niet genoeg...
Geplaatst: 21 sep 2012, 13:53
door rise and shine
Hey sjaak trekhaak reageer eens op whatsapp

Geplaatst: 21 sep 2012, 14:08
door fs1man
jeroenvans schreef:fs1man schreef:Die olie pompen weg gooien
en gewoon mengsmeing tanken, en je hebt nooit heetlopers.
alleen met een cilinder en zuiger van jmpb dan, maar dat ligt niet aan de brandstof

dat is wel heel slecht advies... mengsmering bij het takstation is 1:100 of 1:50... en das niet genoeg...
1:50 en ik rij er al jaren probleemloos mee.
1:100 lijkt me een beetje onlogisch das 1 op 1.
Nee jeroen dit is het beste advies dat er is.
toevalig reed ik vanmorgen met de auto achter een zo te horen geheel originele yamaha scooter met daarop een blonde dame met geel kenteken trouwens, dat ding rookte als een gek ik dacht meteen lang leven de oliepomp
Gewoon mengsmering tanken dat deden we in the seventees en dat ging toen goed en nu is dat niet anders.
overigens wil ik nu niet zeggen dat zelf mengen verkeerd is maar met brommertjes zoals ik ze rij is de standaard mengsmering prima.
Geplaatst: 21 sep 2012, 14:09
door Niek de Rijcke
jeroenvans schreef:fs1man schreef:Die olie pompen weg gooien
en gewoon mengsmeing tanken, en je hebt nooit heetlopers.
alleen met een cilinder en zuiger van jmpb dan, maar dat ligt niet aan de brandstof

dat is wel heel slecht advies... mengsmering bij het takstation is 1:100 of 1:50... en das niet genoeg...
Je kunt ook gewoon een 20L jerrycan kopen, en 250ml tweetakt (merk naar keuze, wij gebruiken al altijd valvoline) olie erin, dan ga je naar het tankstation en tank je 10L 95/98 (wij gebruiken 98, wat je denkt dat goed is)en als je dat telkens doet heb je hele mooie smering van 1:40... Het voordeel is dan dat je zelf precies weet hoeveel je mengt en als je telkens 250ml tweetakt op 10 liter doet kan je nooit de mist in gaan...
(wel altijd goed schudden voor gebruik, want als je het een paar dagen laat staan bezinkt het een heel klein beetje)
(de 95 van de texaco mengt niet goed met tweetakt olie, dus het beste ouderwetse 98 (zolang die beschikbaar is) gebruiken)
Geplaatst: 21 sep 2012, 14:55
door jeroenvans
fs1man schreef:jeroenvans schreef:fs1man schreef:Die olie pompen weg gooien
en gewoon mengsmeing tanken, en je hebt nooit heetlopers.
alleen met een cilinder en zuiger van jmpb dan, maar dat ligt niet aan de brandstof

dat is wel heel slecht advies... mengsmering bij het takstation is 1:100 of 1:50... en das niet genoeg...
1:50 en ik rij er al jaren probleemloos mee.
1:100 lijkt me een beetje onlogisch das 1 op 1.
Nee jeroen dit is het beste advies dat er is.
toevalig reed ik vanmorgen met de auto achter een zo te horen geheel originele yamaha scooter met daarop een blonde dame met geel kenteken trouwens, dat ding rookte als een gek ik dacht meteen lang leven de oliepomp
Gewoon mengsmering tanken dat deden we in the seventees en dat ging toen goed en nu is dat niet anders.
overigens wil ik nu niet zeggen dat zelf mengen verkeerd is maar met brommertjes zoals ik ze rij is de standaard mengsmering prima.
ik deed altijd 1:40. bij meer zou ik zeker een vastloper hebben gehad... daarom vind ik dat slecht advies.
kan je mij uitleggen waarom 1: 100 1 op 1 is? want dat is nieuw voor mij

Geplaatst: 21 sep 2012, 15:23
door koppel
1 op 1 is tamelijk vet..........denk niet dat dit mengsel nog wil ontbranden.
Geplaatst: 21 sep 2012, 15:27
door jeroenvans
koppel schreef:1 op 1 is tamelijk vet..........denk niet dat dit mengsel nog wil ontbranden.
duh dat lijkt me logisch, maar sinds wanneer is 1:100 1 op 1.... volgens mij is 1:100 1 deel olie en 100 delen benzine... nu mag fs1man dus uitleggen waarom dat hetzelfde is als 1 op 1...

Geplaatst: 21 sep 2012, 15:34
door fs1man
Je hebt gelijk wat betreft 1:op100 ik vergiste me even met 100 en 1000 cl.
maar een feit blijft dat de mengsmering aan de pomp 1:50 gemengt is en dat je daar zeker geen vast of heetlopers mee krijgt.
eerlijk gezegt heb ik 1:100 gemengt nog nooit gezien maar mischien ligt dat aan de regio ofzo.
feit is ook dat ik al 35 jaar mengsmering tank en nog nooit door de brandstof een heet of vastloper
heb gehad, wel zoals eerder vermeld door andere oorzaken.
mijn bougies zijn altijd mooi koffiebruin en door mijn postuur heeft een fs1,tje het bij mij best zwaar om te presteren
en zal dus ook wel wat warmer worden dan met iemand met een normaal postuur.
Het advies is en blijft dus een goed advies , als jouw brommers vaslopen op 1:50 moet je de oorzaak toch ergens anders zoeken

Geplaatst: 21 sep 2012, 18:08
door marco
Vroeger tankte ik ook altijd mengsmering bij de pomp ook nooit last mee gehad.
Geplaatst: 21 sep 2012, 21:19
door scirocco
Dan tankte je bij de BP 1:25 en 300 verder bij de Shell 1:50
Daar dacht je niet over na op bijde liepen ze prima
marco schreef:Vroeger tankte ik ook altijd mengsmering bij de pomp ook nooit last mee gehad.
Geplaatst: 22 sep 2012, 12:47
door marco
Ik tankte idd altijd bij de BP
