Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22 jan 2011, 14:19
door GoM!cky
Ik heb ook een FS50. Zijn er zeker en vast meer dan 20 van gemaakt hoor :D

Die wat jij (Evald) gekocht heb, is dat die wat op Marktplaats stond voor 650 euro?

Als dat zo is dan is dat een blok met 2 verschillende carterhelften, en waarvan het membraam gedeelte vervangen is door een roterende schijfinlaat...
Heb die ook een tijdje geleden op MP zien staan.

MVG, Micky

Geplaatst: 22 jan 2011, 15:05
door Jeti
Mijn framenummer begint ook met een 6, staat niet op de framenummerlijsten helaas.

fs1

Geplaatst: 22 jan 2011, 17:06
door evald
GoM!cky schreef:Ik heb ook een FS50. Zijn er zeker en vast meer dan 20 van gemaakt hoor :D

Die wat jij (Evald) gekocht heb, is dat die wat op Marktplaats stond voor 650 euro?

Als dat zo is dan is dat een blok met 2 verschillende carterhelften, en waarvan het membraam gedeelte vervangen is door een roterende schijfinlaat...
Heb die ook een tijdje geleden op MP zien staan.

MVG, Micky


klopt maar dat is nu weer een origineel blok membraam zoals ie was ,ik hou niet van verschil

Geplaatst: 22 jan 2011, 17:35
door Tombo
koppel schreef:zover ik weet zijn die 20 5-bakken in opdracht van LB geproduceerd, hierdoor was yamaha verplicht snelle onderdelen te leveren en verloor LD bijna z'n baan.

Yamaha is een miljoenenfabrikant (toendertijd al), die gaat echt niet 20 5-bakjes maken. Dat zijn gewoon normale FS1 5-bakjes zoals die er al toen al een aantal jaar waren.

Geplaatst: 22 jan 2011, 17:50
door marco
Tombo schreef:
koppel schreef:zover ik weet zijn die 20 5-bakken in opdracht van LB geproduceerd, hierdoor was yamaha verplicht snelle onderdelen te leveren en verloor LD bijna z'n baan.

Yamaha is een miljoenenfabrikant (toendertijd al), die gaat echt niet 20 5-bakjes maken. Dat zijn gewoon normale FS1 5-bakjes zoals die er al toen al een aantal jaar waren.


Technisch verandert er nu wel wat aan de FS-1 (code 378).
De roterende inlaatschijf wordt vervangen door een membraam.
Dat heeft ingrijpende gevolgen.
Niet voor de standaard brommer, die blijft gewoon 40 kilometer per uur lopen.
Voor de voorgaande modelen waren gewoon de snelle motorfietsonderdelen leverbaar bij de fabriek.
Maar de membraamversie bestaat niet als motorfiets, met als gevolg dat er op papier geen standaard snelle onderdelen bestaan.
Daar vindt Ludy iets op. Hij maakt een specificatie voor een 50 cc FS-1 motorfiets met membraam (en 5 versnellingen) en laat er in de fabriek twintig maken.
Die zijn bekend als FS-50's (code 474).
Voordat de bazen iets in de gaten hebben is er ook al een typekeuring geregeld.
Ludy mag later toch wel even uitleggen wat hem ertoe bewoog, om een grote fabriek een serie van twintig motorfietsen te laten maken, waarvoor natabene niet eens een markt is. Wist hij wel wat dat kostte?
Ludy wist vooral wat het zou gaan kosten als hij het niet gedaan had.
Een brommer kan nog zo goed zijn; als er geen snelle spullen voor te koop zijn is de jeugd er rap op uitgegeken.
Er bestond zelf een standaard tuningsmanuel ("How to tune your local FS-1") voor servicemonterus, waarin ze precies konden lezen wat er moest gebeuren om een bepaalde snelheid te bereiken.
Er waren drie 'stages', van 60 tot 90 kilometer per uur.
De hele grap kostte Ludy bijna zijn baan, want door die twintig motorfietsen moest de fabriek tenminste (snelle) onderdelen blijven leveren voor de membraammodellen.
Zo zit de Japanse "company policy" nu eenmaal in elkaar...
Dat het verboden is opgevoerd te rijden, is een ander verhaal; daar trokken de commerciƫle wetten zich vroeger veel minder van aan dan nu.



Het is dus niet voor niks geweest.

Geplaatst: 22 jan 2011, 18:43
door NIX
Het is ook meer dat er 20 brommers met 5-bakken werden samengesteld.

En Jet: FS1-6***** komt erg veel voor en zijn altijd 5-bakken. Er zijn zo zat P's te vinden. Nou ja zat...

Geplaatst: 22 jan 2011, 21:30
door Jeti
NIX schreef:En Jet: FS1-6***** komt erg veel voor en zijn altijd 5-bakken. Er zijn zo zat P's te vinden. Nou ja zat...

Maar het is me niet duidelijk welk type het nou is. De nummers van 3 verschillende types kwamen redelijk in de buurt.
Maakt verder niet heel veel uit, maar heb me er toen in verdiept ivm die papieren, maar dat is niet gelukt. Heb jij wel eens papieren via een Duitse Yamaha dealer aangevraagd? Zo ja, wil je mij dat adres geven?

Geplaatst: 22 jan 2011, 21:44
door NIX
Nee, nooit papieren via Duitsland aangevraagd. Heb je al naar Yamaha motor NL gemaild?

Geplaatst: 22 jan 2011, 21:46
door Jeti
NIX schreef:Nee, nooit papieren via Duitsland aangevraagd. Heb je al naar Yamaha motor NL gemaild?

Ja, die kunnen me niet helpen omdat het een Duitser is.
En Maarten zijn Duitse adresje kan alleen brommer papieren verstrekken.
Dus ben vastgelopen.

Geplaatst: 22 jan 2011, 21:57
door NIX
Je moet het bouwjaar vragen. Dat gaan ze na in de Japanse database. Hebben ze voor mijn 378 destijds ook gedaan.

Geplaatst: 22 jan 2011, 22:52
door Tombo
NIX schreef:Het is ook meer dat er 20 brommers met 5-bakken werden samengesteld.

En Jet: FS1-6***** komt erg veel voor en zijn altijd 5-bakken. Er zijn zo zat P's te vinden. Nou ja zat...

Ja, precies, dat bedoel ik

Geplaatst: 23 jan 2011, 13:50
door Jeti
NIX schreef:Je moet het bouwjaar vragen. Dat gaan ze na in de Japanse database. Hebben ze voor mijn 378 destijds ook gedaan.

Het bouwjaar is bekend, staat gewoon op het typeplaatje: 1972.

Geplaatst: 23 jan 2011, 17:43
door NIX
Wat heb je dan nog meer nodig? Het bouwjaar is aangetoond en ik hoop dat je een verkoopverklaring hebt van de laatste eigenaar. Keuren.

Geplaatst: 23 jan 2011, 17:53
door Jeti
Verkoopverklaring.. :huh: :no:
Niet aan gedacht. Ging ervan uit op dezelfde manier als Maarten papieren te kunnen aanvragen bij een Duitse dealer. Maar heb er dus geen gevonden die dat kan. En een ander reageert niet.

Maar gaat zo ook wel lukken. Dan maar eerst als bromfiets, zoals de RDW me vertelde.

Geplaatst: 23 jan 2011, 17:58
door Yamaha rd50m
verkoopverklaring kan je namaken :P