Pagina 2 van 3

Geplaatst: 24 jan 2010, 17:48
door mpro09
ik denk dat je rijstijl de grootste invloed heeft

Geplaatst: 24 jan 2010, 17:51
door nieknatuurlijk
maar zou 1 op 66 haalbaar zijn?

ik reed in zn 4 met egt hele lage toeren...

Geplaatst: 24 jan 2010, 17:54
door Tombo
mpro09 schreef:ik denk dat je rijstijl de grootste invloed heeft

Idd, als je 40 km lang 40 km/h in de 4 rijdt op een vlakke weg, met een vrij zware vertanding, dan kost dat heel weinig energie

Geplaatst: 24 jan 2010, 18:02
door koppel
en elke week een nieuw big end lager................ :shock:

Geplaatst: 24 jan 2010, 18:51
door Tombo
Want?

Geplaatst: 24 jan 2010, 18:57
door rise and shine
1:65 70cc 4takt met 13mm carb t.w.v 17-32

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:28
door koppel
Want?

als er iets slecht is voor drijfstangen, krukassen en gerelateerde lagers dan is het wel rijden in te hoge versnelling met te lage toeren

ga eens een dag bergen op fietsen in de hoogste versnelling, je rijdt je knieen kapot......zelfde gebeurt in een motor

die campagne voor zuinig rijden (het nieuwe rijden) heeft heel veel motorschade opgeleverd, ANWB heeft overuren gedraaid, allerlei malloten die met volledige bepakking en caravan met 1500 toeren de berg op wilde rijden.

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:31
door Tombo
Ik heb het niet over een FS1 met vertanding 18/32 ofzo, maar redelijk zwaar, zoals 13/39 of 14/39. Ik rijd zelf met 13/39 en kan gewoon 35 km/h in de 4 rijden zonder dat 'ie gaat bokken o.i.d., Henkjan rijdt volgens mij met 14/39 en kan ook gewoon 40 km/h rijden in de 4.

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:50
door NIX
Het is vooral de uitlaatpoorttiming die bepaald hoe zuinig je motortje kan zijn. Met een FS1 cilinder ga je hoe rustig je ook rijdt altijd een hoog verbruik hebben. Ik kan me nog herinneren dat Tom zich daarover verbaasde als voorrijder van de meeting ritten. Te zwaar vertanden of te weinig toeren draien in een hoge versnelling betekent zelfs dat je motor onzuiniger kan rijden dan in een versnelling lager.

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:51
door Tombo
De 1e 2 meetings wel ja, dat was nog met roterende inlaat blok. Het membraanblok loopt een stuk zuiniger (ipv 3x tanken in het weekend, nog maar 1x :D)

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:53
door koppel
jij snapt het wel Tombo................maar sommige mensen hebben hier echt geen gevoel voor, komen ook voor in mijn kennissenkring.

rijden alles en iedere auto helemaal kapot en snappen niet hoe dat kan............bv net zolang starten tot je een ei kan bakken op de startmotor en stroomkabels die licht geven van de hitte, en dan met droge ogen beweren dat de motor al een beetje warm wordt

met een 6 liter V-8 motor kan je gerust met 1500 toeren de berg op, maar niet met een 1200cc middenklasser die volgeladen is, dat snapt niet iedereen.

daarom gaan veel lichte motoren met turbo kapot, het geeft de illusie van veel koppel bij lage toeren, maar de motor wordt mechanisch gewurgd

Geplaatst: 31 jan 2010, 15:28
door nieknatuurlijk
nu heb ik nog 1 laatste vraagje

ik weet dat een 2-takt motor meer toeren kan maken dan een 4-takt motor,
dit komt door het kleppen systeem van een 4-takt motor.

hoeveel toeren kan een gemiddelde 2-takt motor maken? en hoeveel een gemiddelde 4-takt motor?

zelf dacht ik 2-takt 10.000
4-takt 7.000

alvast bedankt!

Geplaatst: 31 jan 2010, 16:16
door Triforce
nieknatuurlijk schreef:nu heb ik nog 1 laatste vraagje

ik weet dat een 2-takt motor meer toeren kan maken dan een 4-takt motor,
dit komt door het kleppen systeem van een 4-takt motor.

hoeveel toeren kan een gemiddelde 2-takt motor maken? en hoeveel een gemiddelde 4-takt motor?

zelf dacht ik 2-takt 10.000
4-takt 7.000

alvast bedankt!


Een 4takt kan even veel toeren maken als een 2takt trouwens,

Honda had volgens mij het RPM record met een 4takt gemaakt.

Geplaatst: 31 jan 2010, 16:24
door nieknatuurlijk
4-takt krijgt tog last van "zwevende" kleppen bij hoge toeren? te tellers van een motor op van een 4-takt lopen toch niet voor niets tot 9.000?

en de tellers van een 2-takt motor lopen tot 12.000?

of heb ik het nou compleet mis? :?

Geplaatst: 31 jan 2010, 18:36
door Tombo
Je hebt het mis :P
Ooit eens een R6/CBR600 etc gezien, die toerentellers lopen naar de 16.000 ofzo, de wat oudere FZR250/CBR250 lopen zelfs iets van 19.000 toeren standaard (4-takt).
Je kan niet zeggen van "een 4-takt motor kan maar zoveel toeren draaien", dat is gewoon niet waar. Dat is totaal afhankelijk waarvoor de motor gebouwd is, en met welk idee erachter.
Een 1,2 liter V-Twin ofzo zal maar 6000/7000 rpm maken, aangezien je niet met 15.000 toeren en een krappe powerband op een chopper wilt rijden.
Zwevende kleppen hoeven geen probleem te zijn, kijk maar eens naar Ducati's, desmodromische klepbediening ;)