Pagina 2 van 8

Geplaatst: 30 nov 2006, 22:49
door Tombo
YamaSam schreef:mail me anders al es zo'n as door of een tandwiel of zo,
dan brouw ik vannacht wel wat en laat ik het je metteen zien..



btw de buitenschaal van het carter zal ni simpel zijn in een solid modeler,
organisch gaat eenvoudiger met een polygonenmodeler zoals 3d max of zo

dat zei ik ook al tegen niels, in een carter zitten heel veel rare vormen. Al die rondingen enzo.. Cilinders enzo zijn daarintegen wel makkelijk te tekenen.

Geplaatst: 30 nov 2006, 23:22
door YamaSam
tis ni echt een kwestie van moeilijk of gemakkelijk, maar van soort programma waarmee je tekent
en hoe de comp dat berekent...


solid modelers zijn wiskundige programma's, die weten wat vol is en wat ruimte..

een polygonemodeler kent enkel punten en lijnen in driehoekjes
het oogpunt botst op een eerste driehoekje, en kleurt dat in

je kan dan gewoon elk punt verslepen om een vorm te maken en het aantal punten kiezen

nadeel is wel dat je voor je't door hebt, gigantische aantallen puntjes hebt,
en dan kan je dus eieren op je pc bakken ahware

zo'n tekening is ook waardeloos voor een cnc draaibank of frees, want je weet niet wat de binnenkant is van het net

solids komen wat houterig over omdat alles wiskundig gedefiniëerd moet zijn

(trouwes die polygonen, die kan je zien als je bv in 't één of ander spel, met je poppeteje te dicht bij de camera komt en 'in' iets geraakt)

Geplaatst: 30 nov 2006, 23:24
door YamaSam
Riemer schreef:wij tekenen op school met inventor.
daar kun je ook annimaties maken, zou helemaal mooi zijn, of dat bij jullie programma's ook kan :D
draaiend blok in 3d :D :shock: :D

als ik de onderdelen in 3d kan krijgen id zoiets een uur of 2 werk :wink:

je wordt er wel stapelgek van, :D

Geplaatst: 01 dec 2006, 08:30
door Tombo
YamaSam schreef:tis ni echt een kwestie van moeilijk of gemakkelijk, maar van soort programma waarmee je tekent
en hoe de comp dat berekent...


solid modelers zijn wiskundige programma's, die weten wat vol is en wat ruimte..

een polygonemodeler kent enkel punten en lijnen in driehoekjes
het oogpunt botst op een eerste driehoekje, en kleurt dat in

je kan dan gewoon elk punt verslepen om een vorm te maken en het aantal punten kiezen

nadeel is wel dat je voor je't door hebt, gigantische aantallen puntjes hebt,
en dan kan je dus eieren op je pc bakken ahware

zo'n tekening is ook waardeloos voor een cnc draaibank of frees, want je weet niet wat de binnenkant is van het net

solids komen wat houterig over omdat alles wiskundig gedefiniëerd moet zijn

(trouwes die polygonen, die kan je zien als je bv in 't één of ander spel, met je poppeteje te dicht bij de camera komt en 'in' iets geraakt)

Ik snap wat je bedoelt, je moet van het blok, om het echt goed te kunnen tekenen, bijvoorbeeld alle radiussen weten van de holtes en bollingen, dat is lastig op te meten :P Als je ze eenmaal hebt, is het vrij simpel het tekenen (kweste van een goeie sketch maken, en dan extruderen)

Geplaatst: 01 dec 2006, 09:35
door YamaSam
in een solidmodeler een geleidelijke protrusie van de ene bol naar de andre via een hol stuk (rechter carterdeksel bv)

is echt niet gelachen, ook al weet je alle radiussen etc
die verschillende vormen onderling 'solid' aanbreien is lastig,
van de ene vorm naar de andere via het gemiddelde, ok,
maar kruislings tussen een paaar bolle vormen.. good luck! :D


"couldn't intersect part with feature" of zow krijg je dan

Geplaatst: 01 dec 2006, 14:56
door edje
Martijn schreef:Of een blok dat je in en uit elkaar kan halen ... ( op de pc dan)

Zodat je enigszins kan zien waar wat moet :P


zou mooi zijn maar dan moet je denk ik ook het progama hebben waar het mee getekend is. lang niet iedereen heeft solid works oid op zijn pc staan. ik hebzelf alleen nog maar ervaring met autocad en rhino(1e jaars wtb)

Geplaatst: 01 dec 2006, 15:09
door YamaSam
autocad = solid
rhino = polygone



..btw he..

Geplaatst: 01 dec 2006, 15:47
door Tombo
autocad is 2d :P

Geplaatst: 01 dec 2006, 15:49
door Niels
Even de as verder afgemaakt. Ik moet alleen nog wel de spiebanen in het schuiftandwiel gelijk maken aan die van de as, want dat klopt nog niet helemaal :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 01 dec 2006, 16:18
door YamaSam
Tombo schreef:autocad is 2d :P


euh? :?
acad was één van de eerste solid 3d paketten... m'n pa tekent al van +/-'93 in 3d met autocad..

Geplaatst: 01 dec 2006, 16:19
door YamaSam
zeg Niels, mail me nou es een modelletje?

geeft al niet wat het is

Geplaatst: 01 dec 2006, 16:28
door Tombo
YamaSam schreef:
Tombo schreef:autocad is 2d :P


euh? :?
acad was één van de eerste solid 3d paketten... m'n pa tekent al van +/-'93 in 3d met autocad..

autocad is een 2d pakket, autodesk (De makers van autocad) hebben een 3d cad programma, inventor volgens mij. Je kan wel 3d, maar dat is weer anders als unigraphics of solidworks ofzo

Geplaatst: 01 dec 2006, 17:02
door YamaSam
whatever, heb wel wat beters te doen dan hierover te discutiëren

check this, come again
http://download.autodesk.com/esd/autoca ... html?ch=ON

Geplaatst: 01 dec 2006, 17:16
door YamaSam
hah! tandwiel gevonden! wist ni dat mn email, één van de slapende accounts was..
hebk effe veranderd.. kan het hier wel niet direct openkrijgen,
test es een "save as" in .3ds, of .dxf, of .vrml als je wil?

Geplaatst: 01 dec 2006, 17:59
door Tombo
wat ik met autocad bedoel, is dat het heel ander sis kwa modelleren als bv unigraphics of solidedge