Pagina 2 van 3
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:05
				door firenzo
				heeey!
geloof het of niet, heb uiteindelijk toch een accu gekocht voor een spotprijs! (heb er gratis zuur bij gekregen)
heb hem opgevuld (niet echt eenvoudig om tot de upper level te vullen) dus hij staat net iets boven de upper level (+/- 0.5cm) kan dit kwaad, of
wordt het overtollig zuur via de overdruk eruit gelaten tijdens het laden?
bedankt!!
joooo
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:27
				door Pa_Tombo
				Spotprijs??
Laat horen .. 
  
Je koopt ze op een beurs  voor  ongeveer 12 euro.
Iedereen wil natuurlijk jouw prijs weten 
  
  
  
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:39
				door PD
				
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 16:29
				door firenzo
				heb ze op de beurs in aarschot dit weekend 7 euro betaald,
de verkoper heeft het de fles zuur er bijgegeven omdat ik nog het 
een en ander heb gekocht...
enkel is mijn vraag nu nog, hoeveel is de laad spanning van de spoel na de gelijkrichter.
is deze rond de 14-20V?
er zit een klein beetje teveel zuur in de accu, gaat dit eruit als er overladen wordt?
groeten!!!!
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 16:32
				door Triforce
				je accu moet met 9,6 volt opgeladen worden, heb je er wel een spanningsregelaar in je kabelboom zitten??
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 16:57
				door firenzo
				een spanningsregelaar in de vorm van....?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 17:10
				door Triforce
				een diode
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 17:20
				door firenzo
				je bedoelt dus de gelijkrichter ja idd die zit ertussen...
dus de spoeldraad verbinden op de anode van de diode, en na
de kathode zou ik +/-9.6V moeten meten?
bedankt!
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 17:24
				door Triforce
				er zit als het goed is een klein diode in je kabelboom en die regelt de spanning, de gelijkrichter maar van wisselspanning - gelijkspanning
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 17:27
				door firenzo
				ik bedenk net iets:
een diode is geen spanningsregelaar he, er is een constante spanningsval (bij een gewone elektronica diode 1N4001 is dit bijvoorbeeld 0.65V)
deze spanningsval blijft ongewijzigd naar gelang de voedingsspanning omhoog gaat door hogere toeren...
dus ik veronderstel dat het accu de spanningsregelaar is omdat die de spanningsvariaties opvangt.
ik neem dus aan, wanneer de voedingsspanning stijgt door het op toeren komen, dat de stijging van de spanning
de accu doet uitzetten...?
bedankt!!
			 
			
					
				
				Geplaatst: 09 dec 2008, 19:52
				door edje
				klopt helemaal 
 
er zijn een paar dingen
-je spoel wekt wisselstroom op, hoe meer toeren, hoe meer stroom en spanning (dus meer vermogen)
-van af je spoel gaat het de gelijkrichter in, deze maakt van wisselstroom gelijk stroom. Dit omdat je accu alleen bijgeladen kan worden op gelijkstroom. 
-je accu vangt de spanningspieken op, er komt dus altijd 6 volt gelijkstroom uit. Bij een orginele fs1 werkt dit dus ook prima. Maar als je fs1 wat sneller is, en dus wat meer toeren draait, dan wekt de spoel meer stroom op waardoor je je accu constant overlaadt. Ze koken dan droog en gaan kapot. 
@triforce. Die spanningsregelaar zit lang niet op elk type fs1 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 10 dec 2008, 00:03
				door Triforce
				daar heb je idd gelijk in edje
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 dec 2008, 16:53
				door firenzo
				hey!
bedankt voor de mensen die zich ter zake kunnen houden...jammer van het onderlinge gevoos, lijkt net een tupperware-forum...
goed...dus draad van de spoel door gelijkrichter --> gelijkstroom laad batterij bij --> super!
heeft iemand enig gedacht wat de laadstroom en spanning is?? dus wat komt er uit die die spoeldraad?
ik heb vorige keer +/-14-20V gemeten, heeft iemand hier meetwaarden van?
het lijkt nogal veel als laadspanning niet? als je weet dat er toch een stevige stroom doorloopt...
in ieder geval allen bedankt voor de reacties!
keep it nice and clean!
groeten,
jan
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 dec 2008, 17:25
				door YamaSam
				hoe meer toeren, hoe meer volt, hoe platter de batterij/zwaarder je lampen hoe meer ampère/stroom
origineel zal dat bij 9000 toeren openklem (geen batt) tegen de 15volt zijn, met de batterij eraan max 9v (dan 'kookt' de batterij en houdt het voltage op 9v tot ze leeg gekookt is, dan gaat het verder omhoog)
als je 12v lampen steekt, of de weerstand verzwaard, zal je spoel meer stroom moeten geven en uiteindelijk zwart worden.
dús, is je brommer niet opgevoerd, dan moet je enkel zien dat er water in je batt is. Is ie een beetje gekieteld, kan het zijn dat je met een goede batterij en iets zwaardere lampjes geen problemen meer hebt. Is ie flink gepeperd, kan je windingen van je spoel afwikkelen, of een spanningsregelaar steken
mag van mijn part de FAQ in, (als dat er al niet staat) hier hebben we het al heel vaak over gehad
			 
			
					
				
				Geplaatst: 11 dec 2008, 17:33
				door firenzo
				jow,
bedankt...
idd heb via het zoekmachien het één en ander gevonden klopt...was dus de vraag wat het voltage was.
laatste vraag:
als de batterij "kookt" dus 9V laadspanning, vliegt er dan zuur uit de batterij via de overloop?
of stijgt en daalt het niveau zo'n beetje, zodat het niveau stabiel blijft?
jooooooooooooo