Pagina 2 van 4

Geplaatst: 15 mei 2007, 16:22
door harmen251
sam, is uw fs1 6 of 12 volt?

Geplaatst: 15 mei 2007, 16:53
door YamaSam
ik had me eerst een 6v gesoldeerd, en die bleek goed te werken,
maar ik kon nergens in m'n garage een 6v batterij en bobijn met 6v aansluiting vinden,

dan heb ik er een tweede op 12v gemaakt, andere stroombegrenzer erin, een auto bobijn en een 12V gelaccu gestoken

en nu blijkt hij eigenlijk zonder batterij ook best ok te lopen (weegt toch wel wat)

het belangrijkste van al is de spanningsbegrenzer, en de goede maat bobijn.. (mijne is véél te groot eigenlijk, neemt ook veel stroom, batt dus snel dood)

een kleine van een grasmachine of zo moet ideaal zijn denk..

die vellemankitjes hebben echt een goede invloed op zowat elke oude motor, ik heb er ééntje in de volvo amazones steken, één op de fs1 en één op m'n grasmachine.. bij elks merkbare verbeteringen gezien..
(heb me ineens ook deftig ingekocht in die kitjes, maar tot hiertoeheb ik er geneen kapot gehad)

Geplaatst: 15 mei 2007, 17:09
door mpro09
met punten zonder spoel :? hoe kan dat
want als mijn spoel stuk is probeer ik dat dan gewoon

en hoe werken die vellemankitjes gaat die dan ipv je helegrondplaat?

en zijn die hpi ergens goedkoper te krijgen dan 307,-

Geplaatst: 15 mei 2007, 17:25
door The Hunter
Zo'n Velleman kitje vervangt niet heel je grond plaat. Het enigste wat je doet is je condensator en ontstekkingsspoel weg halen. Het draad die oorspronkelijk naar je condensator liep verleng je naar het kitje. Ook heb je een andere bobine nodig één met een plus en een min en niet zoals die van de fs1 met een plus en twee (min) bouten aan het frame.
Op het Kitje zit een condensator en een stukje electronica ( IC ) deze krijgt een puls van je contact punten en die geeft het signaal aan je bobine dat die mag vonken.
Het grote voordeel is dat je geen condensator meer nodig hebt (slijtage onderdeel) en je contact punten niet meer slijten omdat die alleen maar een signaal geven en niet meer zo als oorspronkelijk de voeding van de bobine verzorgen.

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:35
door mpro09
ah 243,- euro op opvoeren .nl ff verder zoeken
en losse programeerbare 2curve :lol: wel duur :?

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:39
door mpro09
218 op scootparts.nl

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:43
door YamaSam
i'm more of a €15 kinda guy :)

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:47
door YamaSam
mpro09 schreef:ah 243,- euro op opvoeren .nl ff verder zoeken
en losse programeerbare 2curve :lol: wel duur :?


zo'n programmeerbare curve heb je met 'n Siemens 'logo' 12v blok voor een €100..
en dan heb je nog drie programmeerbare input/output kanalen over..

of moét er race opstaan? :x

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:48
door mpro09
ja duh maar mallosie mag ook :wink:

mare rij jijzonder spoel :|

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:57
door YamaSam
jep.. dit zwierde ik eruit..
Afbeelding

en dit zwierde ik erop (als eerste testopstelling, vandaar de mess aan de buitenkant
Afbeelding

Geplaatst: 15 mei 2007, 18:59
door mpro09
netjes :wink:

Geplaatst: 15 mei 2007, 19:13
door edje
kan het ook met een fs1 bobine??

Geplaatst: 15 mei 2007, 19:25
door mpro09
zouwel moeten kunnen denk ik(hoop ik)

Geplaatst: 15 mei 2007, 19:54
door The Hunter
edje schreef:kan het ook met een fs1 bobine??


Ik denk dat dat wel kan alleen moet je zorgen dat de bouten waar je nu je bobine mee bevestig, gebruikt als min deze mag dan ook absoluut niet ik contact staat met de massa(frame).

Ik heb wel eens begrepen dat de HPI eigenlijk meer voor de race is en niet ideaal voor dagelijks gebruik. De reden daar van is mij niet duidelijk.

Geplaatst: 15 mei 2007, 22:08
door mpro09
ik ga dit(lange) weekend is wat proberen met die velleman kit
:D